Erittäin nirso alle 2v.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meidän tyttö on aina ollut huono syömään ja nyt kun ikä lähenee 2v. niin syöminen entistä huonompaa vaan. Neuvolasta tulee noottia kun ei paino nouse ja laihalta tuo tyttö näyttääkin. Maitoa joisi vaikka kuinka paljon ja leipää menee, mutta ns. tavallinen ruoka ei maita. Monesti ei suostu edes maistamaan. Ei halua kastikkeita, ei keittoja, ei makaronilaatikkoa jne. Hoidossa syö nirsosti myös ja tästä päivittäin kuulenkin. Millä ihmeellä tuon lapsen saisi syömään? Isoveli 4v. kyllä syö ihan reippaasti melkein mitä vain.

[QUOTE="vieras";23059439]Meidän tyttö on aina ollut huono syömään ja nyt kun ikä lähenee 2v. niin syöminen entistä huonompaa vaan. Neuvolasta tulee noottia kun ei paino nouse ja laihalta tuo tyttö näyttääkin. Maitoa joisi vaikka kuinka paljon ja leipää menee, mutta ns. tavallinen ruoka ei maita. Monesti ei suostu edes maistamaan. Ei halua kastikkeita, ei keittoja, ei makaronilaatikkoa jne. Hoidossa syö nirsosti myös ja tästä päivittäin kuulenkin. Millä ihmeellä tuon lapsen saisi syömään? Isoveli 4v. kyllä syö ihan reippaasti melkein mitä vain.[/QUOTE]

Luultavasti et millään. Tyttö itse päättää, niinkuin täälläkin. Voit vain tarjota monipuolista ruokaa ja toivoa. Itse syöt tietysti esimerkkinä kaverina, mutta kyllä lapsia on joka lähtöön niinkuin aikuisiakin. Mun siskon kaksoset on hyvä esimerkki tästä, toinen syö kaikkea ja toinen nirsoilee kaikesta. Samat ruuat tarjottu samalla tavoin, lopputulos ihan eri:) Älä välitä, minua on jopa pienenä käytetty lääkärissä huonon syömisen vuoksi mutta ihan ok syömäri minusta tuli! Ja oma tyttö tosi nirso myös!

Mulla on kolme lasta. Jokaisella on parivuotiaana ollut kokeiluvaihe monenkin asian suhteen. Ruoan kanssa olen nykymittapuun mukaan kai melkoinen natsi, mutta meillä ei ole resursseja taloudellisesti eikä muutenkaan kokkailla eri ruokia. Syömme peruskotiruokaa, kotona tehtyä.

Jos ruoka ei maistu, ei muutakaan tule ja usein syömme samaa ruokaa parina päivänä peräkkäin ( kaksi lämmintä ruokaa päivässä, nämä erit), jota sitten nirsoilijakin saa seuraavanakin päivänä. Useimmiten edellisenä päivänä lounaalla tai päivällisellä "jäänyt aukko" ruokailussa heijastuu sen verran, että jo maistuukin se, mistä edellisenä päivänä temppuili. Kuopus on kaikista hankalin tapaus kyllä, mutta juuri olimme neuvolassa, eikä testailuvaihe kyllä painossa näy: sopusuhtainen on.

Minulla on pääsääntöisesti todella ihana pesue, joka joka paikassa saa palautetta siitä, kuinka hyvin syövät ja kunnioittavat ruokaa, koska siihen on järjestelmällisellä työllä opetettu.

Meilläkin nirso pian kaksivuotias, ja olen päättänyt menetellä hänen kanssaan niin, että jokaista ruokaa pitää maistaa, vaikka sitten ihan pikkuriikkinen lusikan kärjellinen vain, Pakko ei ole syödä jos ei maistu. Muutaman kerran onkin käynyt niin että yllättäen onkin tykännyt kunhan vain on uskaltanut maistaa. Eli todella ennakkoluuloinen tapaus!

Yhteistyössä