ERITTÄIN kivuliaat menkat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nainen 41v.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nainen 41v.

Vieras
Mistä apua?
Kärsin älyttömistä menkkakivuista, johonka ei gynekologin määräämä Clotam lääke auta. Olen sterilisoitu, koska hormonaaliset ehkäisyt eivät mulle käyneet kovien mikreenikohtausten takia.

Pelottaa menkkojen lähestyminen ja joudunko taas olemaan töistä pois kipujen takia.
Lääkkeet eivät auta eikä endometrioosia ole. Kävin juuri gynekologilla, joka määräsi taas Clotam kapseleita.

Kärsiikö joku teistä kovista kivuista? Mistä lääkkeestä olette saaneet avun?
Saisin edes sellaista lääkettä, ettei työkyky mene.

Ota ihmeessä yhteys uudelleen lääkäriisi ja kerro miten asiat ovat: eli nykyisestä lääkkeestä ei ole sinulle suurta hyötyä. Määrää kyllä vahvempia lääkkeitä tai kokonaan vaihtaa toiseen lääkkeeseen. Ei sinun tarvitse ainakaan noin kovasta kivusta kärsiä. Älä jää tämän asian kanssa kotiin suremaan ja kipuja odottamaan. Sun täytyy kertoa tilanne uudestaa lääkärille!

Clotam on usein aluksi hyvä kuukautiskipulääke, mutta sen vaikutus katoaa monilla ajan myötä. Olen itse joskus käyttänyt Clotamia. Nyt minulla on pillerit, joten kipuongelmaa ei ole.

Et kerro elämäntavoistasi, mutta terveellinen ravinto ja säännöllinen liikunta tekevät hyvää. Jos itse tunnen pientä nipistystä kuukautisten aikaan, venyttelen sekä alaselän että lonkan koukistajat. Lonkan koukistajien venytys on erittäin tärkeää.

Ovatko lihaksesi kunnossa? Sen lisäksi, että niitä vahvistetaan, ne pitää osata myös venyttää ja rentouttaa.

Rentoutumiseen voit kokeilla mm. vyöhyketerapiaa, akupunktiota ja shiatsua.

Valitettavasti näissä asioissa joutuu paljon kokeilemaan ennen kuin löytää itselleen sopivan jutun.

Vietän säännöllistä elämää, nukun riittävästi, syön terveellisesti ja monipuolisesti, ulkoilen useita tunteja päivittäin ja lisäksi koiran kanssa lenkkeilen.
Olen synnyttänyt ja käyttänyt kaikenmaailman ehkäisyjä pillereistä-laastareihin, mutta mikään ei sovi juuri tuon mikreenin takia. En kärsinyt näin valtavisa kivuista ehkäisypillereitä popsiessani, mutta nyt sterilisaation jälkeen olen aina vain kipeämpi.

Kävin yksityislääkärillä. Gynekologilla, joka varmasti osaa asiansa, koska toimii naistenklinikalla päivisin. Jäi kyllä pettynyt olo, kun resepti vain uusittiin, vaikka nimenomaan korostin moneen kertaan, etteivät ne tehoa. Kuulemma tehokkaampia lääkkeitä ei ole. Tai siis on, mutta ne lamaannuttaa täysin eikä esim. autoa voi ajaa ja töissä käynti voi olla niin ja näin. En kyllä ihan heti mene uudestaan ja maksa taas 170e.

Kärsin myös älyttömistä kuukautiskivuista; tuntui, että äly lähtee. Minusta Clotamit eivät ole parhaimpia lääkkeitä. Olen kokeillut varmaan kaikki vaihtoehdot eri lääkkeistä, ja parhaiten auttaa tuttu burana. Käytin burana 600, tosin hieman yliannostaen pahimpina päivinä. Kivut eivät hävinneet kokonaan, pystyin kuitenkin olemaan töissä, kun otin lääkkeen ensimmäiseen aavistukseen, että kohta alkaa vuoto.

Minulta poistetttiin puolisen vuotta sitten kohtu, ei tosin näiden kipujen takia. Kärsin kuukautiskivuista siitä lähtien kun ne alkoivat 13-vuotiaana. Nyt siis vihdoinkin voin viettää kuukautiskivuttomia aikoja.

tästä jutusta tyttökaverilleni annetun "reseptin". KONJAKKI laukaisee jännitystiloja. Hänelle lääkäri määräsi konjakkimoukun kipukouristusten alkaessa. Tepsi tosi hyvin.
Tyttö oli aina mensuin alkaessa lähes tajuton kivusta, hänet tuotiin kotiin koulusta pakettina, koska ei pystynyt itse liikkumaan. Kouluterkkarikin hankki konjakkipullon tyttöä varten, jotta saattoi antaa ensiavun heti. Yleensä yksi moukku riitti, kouristukset eivät palanneet.
Kysehän on kohdun kouristelusta ja ennen ainakin annettiin sairaalassa konjakkia jopa synnytysten yhteydessä helpottamaan avautumista.

Alkuperäinen kirjoittaja Nainen 41v.:
Pelottaa menkkojen lähestyminen ja joudunko taas olemaan töistä pois kipujen takia.
Lääkkeet eivät auta eikä endometrioosia ole.

Pakko udella, että mistä tiedät ettei ole endometrioosia? Onko tehty laparoskopia?

Alkuperäinen kirjoittaja jooooooooop:
Mulla on 2 lasta ja mulla todettiin kipujen jälkeen endometrioosi. Leikattiin möykky pois. Valitettavasti meni sit lapsensaantikin.:(

Onneksi sulla on sentään kaksi lasta. Endometrioosi on suurin lapsettomuuden syy ja varmasti tuntuu vaikealta, ettei sairauden tai sen leikkauksen takia voi lapsia saada. Itsekin olen siinä onnellisessa tilanteessa, että endometrioosista huolimatta raskauduin ja toivon vielä tulevaisuudessakin lisää lapsi, mutta lapsettomuuden pelko tulee varmasti varjostamaan tulevaisuuttani, koska sairaus on krooninen eikä parantavaa hoitoa ole.

Clotam ei todellakaan ole paras mahdollinen kipulääke kuukautisiin. Se tosin tuo helpotusta migreeniin. Migreeniinkin on paremmat lääkkeet. Et kerro, onko sinulla täsmälääkitystä päänsärkyysi.

Nestetasapainosta ja suolatasapainosta huolehtiminen ovat tärkeitä migreenin yhteydessä. Riittävästi nestettä liikunnan ja saunomisen yhteydessä. Kun juo runsaasti vettä, voi syödä myös jotain suolaisempaa tai nauttia lusikankärjellisen vaikka merisuolaa. Oikeastaan tuosta tasapainosta pitää huolehtia jo ennakoivasti.

Migreenin välttämiseksi hellitän liikuntaa juuri ennen kuukautisia. En käy punttisalilla vaan lähden kävelylle jne.

Hyvästä rentoutushoidosta on apua, vaan se ei tehoa silmänräpäyksessä. Useiden kuukausien työ palkitaan.

Jos vielä joskus käytät alkoholia, niin älä ainakaan kuukautisten läheisyydessä. Se vain ei sovi migreenin kanssa.

Mikreeniin ei ole täsmälääkitystä, koska mikreeni liittyy vain ja ainoastaan menkkoihin eikä koskaan muulloin ilmene. Paitsi silloin, kun söin pillereitä. Otan vuorokautta ennen menkkavuotojen alkua pitkävaikutteisen Clotamin ja vuotopäivän aamuna (vuoto alkaa päivällä) tavallisen Clotam pillerin ja niitä sitten popsin tasaisin väliajoin 3 kertaa pvässä. Töissä olen (työrajoitteisesti) ekan vuotopäivän. Gynekologi sanoi, että ainoa tehokas lääke kipuihin on tämä Clotam.

Gynekologi teki tietty sisätutkimuksen, kokeili vatsanpeitteiden päältä painellen ja katsoi ultralla. Jos kivut jatkuvat tai pahenevat joudun laparoskopiaan. Tällähetkellä kaikki ok.

Hei!
Pyytäkää lekurilta Miranax- resepti. Mulle ne on määrätty alkujaan migreeniin, mutta nykyään pillerittömänä käytän kuukautiskipuihin, on myös ihan tarkoitettu niihinkin. Eri vaikuttava aine kuin missään ibuissa. Vaikuttaa hitaasti ja pitkään. Ei kolmiota muistaakseni...
Clotamit on lakannu vaikutuksensa minuun jo aikoja sitten. En tiedä, mitä teen, kun taas vanhemmiten olen saanut kamalat menkkakivut ja PMS- oireet kestää puolikiertoa. Ja runsaat ovat menkat kans.
Suunnittelen lääkäriin menoa. Miten mittaavat hormoonitasapainoa? Jospa mulla joku 4kympin häikkä?
Muuten on mut tsekattu, ei vikoja, ei vaivoja, paitsi nämä. Että nirhaan pian jonkun kiukkupuuskassani, heh heh...

Olen käynyt o6- vuoden alkupuolen shiatsussa ja syksy-talven hermoratahieronnassa.
Helpottaa hetkeksi, mutta ei muuta mitään pysyvämmin. Shiatsussa jopa tuli lähes sietämättömät ko. kohdan hoidon jälkeiset menkat, meinas taju lahtee. Sitte parit kolmet helpommat ja taas ollaan lähtöpisteessä.
Loppuu rahat noihin hoitoihin käymiseen.

Eli niitä päivittäinen maksimi määrä. Toimi , kun osaisi aloittaa juuri ennen menkkoja: muuten meni ensimmäinen päivä tuskissa ennekuin tehosi. Nyt hormoonikierukka pelissä ja koska menkkojakaan tule joka kuukaisi, ei kipujakaan ole. Buranaa pitää ottaa kyllä vuodon aikana (silloin harvoin kun niitä on), mutta nyt riittää ihan ibuprofeni 400. mm. Buranan vaikuttava aineosa.

Mulla on kanssa aina ollut aivan järkyttävät menkkakivut. Mulla on vaan yksinkertaisesti todella vahva kipulääkitys, joka vie pahimmat kivut. Silti saattaa olla hyvin epämukava ja huono olo, ettei alkuun pysty edes kunnolla liikkumaan. Pyydä vahvempi lääkitys...Ei sellainen ihminen, joka ei itse kärsi kovista kuukautiskivuista voi millään ymmärtää, mitä on maata tuskanhikisenä ja oksentavana todella kovissa kivuissa. Ne ei todellakaan ole mitään pieniä vatsan väänteitä.

Pms -oireet vaivaavat lähes kaikkia naisia. -Pms oireita on hyvin monenlaisia. Pms oireyhtymään tiedetään kuuluvan yli 150 erilaista psyykkistä ja fyysistä oiretta. Tyypillisimpiä tuntemuksia ovat voimakkat mielialamuutokset, turvotus ja väsymys, akne, rintojen herkkyys, yleinen turpoaminen raajoissa, ärtymys, masennus, itkuisuus, päänsärky, viha, selittämätön raivo. Oireet voivat vaihdella lievistä erittäin vaikeisiin.
Pms oireilu saatta alkaa jo alle 20-vuotiaana, mutta yleisytyy iän myötä.

Syitä ei tiedetä.-Syitä naisten kuukautisia edeltäviin oireiluihin ei vielä tiedetä. Arveluita psykosomaattisuudesta ja hormonaalisista syistä on esitetty. Nyttemmin on tutkittu keskushermoston välittäjäaineiden: melatoniinin, serotoniinin ja dopamiinin vaikutusta pms oireisiin.

Googlen haulla -pms oireyhtymä- löytyy runsaasti tietoa ja erilaisia näkemyksiä syistä.
Antioksidatklinikan sivulla on aika laajaa tutkimustietoa. Pitäisi löytyä allaolevasta linkistä, jos ei ole muuttunut. -Löytyy myös tuolla Googlen haulla.

http://www.antioksidant.fi/art_pms.html

No minulla migreeni on kyllä ihan migreeniä, vaikka se usein esiintyykin ennen kuukautisia ja/tai kuukautisten aikaan. Minulla on siihen täsmälääkitys, Zomig (tsolmitriptaani), joka toimii loistavasti. Kuukautiskipuihin syön sitten erikseen ibuprofeenia ihan reiluin annoksin (800mg kolmesti päivässä), koska kivut kestävät vain pari päivää ja en muulloin särkylääkeitä juuri käytäkään.

Eli se, etteivät täsmälääkkeet toimisi kuukautisperäisen migreenin hoidossa, on mielestäni harhaluulo. Jos näin on, kyse ei siinä tapauksessa enää olekaan migreenistä vaan jostain muusta päänsärystä. Kannattaa muuten kokeilla useita eri täsmälääkkeitä, jotta löytää sen itselleen sopivan. Minulla ei esim. Imigran (sumatriptaani) toimi pätkääkään, kun taas Zomig pitää kivun poissa liki 12 tuntia.

Kärsin aikoinani myös suunnattomista kuukautiskivuista, avun sain pillereistä. Nyt lähestyttäessä neljääkymppiä, pelottaa jo aika kun joudun pillereistä luopumaan. Muistaakseni käytin aikoinani Miranaxia, joka ei ollut kovinkaan tehokas. Jopa Litalgin tehosi paremmin, vaikka sen vaikutusaika oli tosin aika lyhyt. Kysy lääkäriltäsi Litalginista. Lisäksi se on vatsaystävällinen, Miranaxista sain aina kaamean ripulin.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttö89;10343710:
Mä syön järkkyihin menkkakipuihin panacodia,sekään ei auta enää. mitä voisin seuraavaks pyytää lekurilta? mikä on tosta "seuraavaks vahvin"?

Pyydä tähystysleikkausta - ettei vain olisi endometrioosia. Tuosta ei oikein ole paljon vahvempia saatavilla ja varmasti sinulla on jotain vialla siellä vatsassa.

Mulla vähän eri tilanne kun mulla todettu paha endo. Vuosia hyppäsin lääkärissä valittamassa kipeitä menkkoja jo yläasteelta lähtien jouduin olla eka vuotopäivän pois koulusta kun meinasi taju lähteä. Sitten söin monta vuotta pillereitä ja kivut oli melkein siedettäviä "pelkillä" buranoilla. Kun vauvaa ruvettiin haaveilemaan jätin pillerit pois ja siitä se helvetti sitten alkoi. Kaikenmaailman lääkkeitä kokeilin, mistään ei apua. Vihdoin menin yksityiselle joka endon totesi pelkän ultran turvin, oli jo sen verran pitkälle edennyt ja paha. Kolmessa kuukaudessa pääsin tähystykseen jossa endoa poistettiin, mutta valitettavasti kivut pysyi kohtuullisina vain n 5kk. Endoon erikoistunut lääkäri julkisella määräsi kipuihin Ardinex-litalgin yhdistelmän joka vie pahimmat kivut pois, mutta on kyllä sen verran huumaava yhdistelmä että välttämättä täysin skarppina en ole. Eli en ole työkykyinen pariin ensimmäiseen vuotopäivään otin lääkkeet tai en. Se on vain hyväksyttävä, ja tämä sairaus ei parane ennen vaihdevuosia. Sittemmin leikattu endoa pois uudemman kerran ja taas siitä oli apua vain 5 kuukaudeksi. Mutta ardinex on ainoa lääke josta on vähääkään ollut apua minulle, siihen kun yhdistää litalginin niin olo on siedettävä. Täysin kivuttonta päivää en tainnut pariin vuoteen nähdä, en ennekuin tulin raskaaksi IVF hoidon avulla ja olin niin onnekas että raskaus vei kivut pois. Saas nähdä miten käy synnytyksen jälkeen.

Kovasti tsemppiä ja voimia kipujen kanssa, olen sitä mieltä että kenenkään ei tarvi kivuista kärsiä jos niille on vielä mahdollista jotain tehdä. Pyydä toista mielipidettä toiselta lääkäriltä ja painota kuinka kivut pilaa elämäsi hetkeksi JOKA IKINEN KUUKAUSI.

Yhteistyössä