Erittäin huono kielipää, mikä hyväksi koettu tapa opiskella vieraskielisiä sanoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tentti edessä enkä mitään osaa ;C
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tentti edessä enkä mitään osaa ;C

Vieras
Lihaksia pitäis latinaksi opetella, mutta mitään ei siis mitään jää päähän. Olen kokeillut opetella pari sanaa per pvä, kirjoittaa suttupaperille. Mitään ei jää päähän. Kilelt olleet aina tosi vaikeita mulle varsinkin kirjoittaa.
Mitä keinoa vielä voisin kokeilla?

Mun pitäs opiskella koiran lihaksia latinaksi. Ope antoi neuvoksi ottaa oikea koira eteen ja etsiä lihakset siitä. Näin saa siirrettyä teorian käytäntöön eli tietää missä lihakset ovat ja jää paremmin mieleenkin. Tosin laiskana en vielä saanut tätäkään aikaiseksi. Mutta sama käy varmasti ihmisen lihaksillekkin.

..äänitä esim. mp3:na ja opettele kuuntelemalla. Lisäksi liimaile oviin ja seinälle papereita, joihin olet kirjoittanut sanoja / piirtänyt kuvia. Itse tekemällä jäänee paremmin mieleen...

-itselläni ainaskin toimi, kun anatomiaa&fysiologiaa opiskelin-

Jostain sai sellaisia värityskuvia, joissa piti nimetä ja värittää eri anatomian juttuja, elimiä, luita, lihaksia... Sellainen vois olla hyvä. Tai sitten laitat kuvan vaikka vessan seinälle, ja aina kun istut pöntölle niin kattelet kuvaa. Ne termit uppoaa kaaliin vain toistolla toistolla toistolla... Näin omalla kohdallani. Ja sitten vielä jos yrität etsiä mitä ne tarkoittaa latinaksi, mikä niiden sanojen juuri on, sekin voi auttaa hahmottamaan tai muistamaan ne, jos niihin liittyy joku muu mielikuva.

Eti jostain koiran lihaksista kuva ja tee siitä esim. sata kopiota ja sit kirjoitat oikeisiin paikkoihin oikeat sanat, seuraavalle paperille kirjoitat mitä muistat ja loput taas tarkistat ja kirjoitat jne... kun 100s papru on menossa veikkaan, et muistat jo kaikki ;)

Entiedä tehoaako mutta meillä poika jolla hahmottamisen kanssa ongelmia. Sanakokeisiin luku oli yhtä painajaista ennen mukautettua englantia.
Tehokkain konsti oli että otin suht isoja paperi lappuja ja kirjotin niihin sanat suomeksi. Poika kirjotti sitte alle englanniksi. Ja jos meni väärin niin laitoin kirjoittamaan sanan 3-10 krt oikein. Välillä kirjoitti sanoja jopa A4 arkeille niin isolla kuin sai mahtumaan. Tehos paljon paremmin kuin pelkkä lukeminen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entiedä tehoaako mutta meillä poika jolla hahmottamisen kanssa ongelmia. Sanakokeisiin luku oli yhtä painajaista ennen mukautettua englantia.
Tehokkain konsti oli että otin suht isoja paperi lappuja ja kirjotin niihin sanat suomeksi. Poika kirjotti sitte alle englanniksi. Ja jos meni väärin niin laitoin kirjoittamaan sanan 3-10 krt oikein. Välillä kirjoitti sanoja jopa A4 arkeille niin isolla kuin sai mahtumaan. Tehos paljon paremmin kuin pelkkä lukeminen.

Lisään vielä.. Osaatko ne lihakset suomeksi? Siis tiedätkö suomenkielisistä nimistä missä mikäkin on?
Mun oma konsti on kehitellä jotain sanaleikkejä mistä muistan. Tyyliin bedroom = sänkyhuone.

Itse joudun kirjoittamaan käsin kaikki! kun siis luen kokeisiin. eli valmiista luentopapereista tai sanalistoista kirjoitan käsin toiselle paperille kaikki sanasta sanaan. pelkällä lukemisella ei jää mitään mieleen, mutta kun kirjoitan, niin samalla ajattelen sanat/lauseet mielessäni paremmin ja ne jää mieleen.
Latinan sanojen kanssa olen itsekin tuskaillut aika monta kertaa, ja ne on vieläkin vittumaisempia kuin ruotsi tai englanti.

Yhteistyössä