Erilaiset äidit - Jehova jakso

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No itsekin paljonkin jehovantodistajia tuntevana voin sanoa, että tämä ylhäällä kerrottu jehovantodistaja "kokemus" oli kyllä ihan silkkaa mielikuvitusta. Lasteni mummo on jehovantodistaja, ja nimenomaan tuo ristin käyttö ja nämä hallelujaa-hihkumiset eivät kuulu ainakaan minun tietoni mukaan jehovantodistajien meininkeihin. Muuten en ko. uskontoon ota kantaa, ajatelkoon jokainen omallakohdallaan mihin uskoo, tai uskooko mihinkään.

Mua jaksaa niin ärsyttää nämä uskontokeskustelut. Kaikki aina tuntuvat tuntevan yhden mormonin/jehovan/helluntalaisen, ja sitten totuutena toitotetaan millaisia kyseisen uskontokunnan edustajat on. Ihan varmasti jokaisesta uskontokunnasta löytyy niitä hourupäitä, myös luterilaisiin ja ateisteihin, mutta eiköhän valtaosa ole ihan tavallisia ihmisiä, jotka ei huutele uskonnostaan kadulla.

• Tykkää
Reactions: Draumsyn
Ihan mukavan tuntuinen pariskunta. Mutta koko jakson ajan mulla oli kauhea huoli heidän elämästä, siitä miten isoista asioista ei oltu keskusteltu aiemmin (ennen lapsen hankintaa, aiemmin raskausaikana). Tuntuu että heillä tulee vielä isoja ristiriitoja eteen lapsen kasvaessa, kun mukana on erilaiset uskonnot.

Jehovilla on niin outoja sääntöjä. Esim mä tarvin synnytyksessä verensiirtoa ja olisi ollut kauheaa jos uskonto olisi sen kieltänyt.

[QUOTE="musta";27346601]Käsittelemättömät arvoristiriidat + yhteinen tulevaisuus = ?

Sekä ne muutama käsitelty asia. Jääkö hampaankoloon eri näkemykset?[/QUOTE]

Eripuraa tulee... erilaiset asiat olisi pitänyt sopia ennen lasta! Toivottavasti liitto kestää, mutta pelkään pahinta...

Mun on todella vaikea ymmärtää miten jotkut ihmiset voi olla NOIN rauhallisia ja elellä vain hiljaksiin, päivä kerrallaan. Ja tämä ymmärtämättömyytreni johtuu siis siitä, että itse olen aivan päinvastainen ihminen.

Mä en kestäisi tilannetta, jossa ei ole mitään tietoa lapsen nimestä, ei tietoa järkätäänkö ristiäiset, ei tietoa hyväksyykö kumppanini verensiirron, ei tietoa siitä saanko viettää lapsen synttäreitä jne. jne.

Siitä dokkarista sai hyvin vahvasti sellaisen kuvan, ettei pari tunne toisiaan, koska eivät ole keskustelleet keskenään oikeastaan yhtään mistään. MUTTA pitää muistaa, että näissä dokkareissa haetaan semmoista sensaatiomaisuutta...ei kukaan katselisi ns. tyksiä dokkareita.

Ihan hyvä fiilis mulle dokkarista jäi...eiköhän tuo perhe pärjää ja elele onnellisena. Mahdollisesti törmäyksiä uskonnollisista syistä tulee, mutta muissa perheissä tulee törmäyksiä sitten muista syistä :)

Ohjelmassa viitattiin siihen, että jotkut miehen (jehovantodistaja)ystävistä ja tutuista olivat jo kääntäneetselkänsä, koska vaimo on "vääräuskoinen", en osaa pitää miestä tästä syystä äärifundamentalistisena uskonasioissa, varmasti on kykenevä kompromisseihin. Tai ehkä vaimo kääntyy jehovantodistajaksi.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
[QUOTE="vieras";27344963]Heillä on korvaavia juhlapäiviä syntymäpäiville ja joululle. Esim. hääpäivää voi juhlia vaikka kuinka suureellisesti jne.
Minulla tökkää se idea, että taivas on jo täynnä. Ei sillä, että taivaaseen pääsy olisi niin tärkeää, mutta jos nyt olisi joku taivas, niin miten niin siellä on jotkut lasketut paikat...[/QUOTE]

taivas tosiaan on jo täynnä, mutta jehovantodistajat eivät usko että me kuolevaiset menemme elämämme päätteeksi taivaaseen, vaan että elämä maan päällä muuttuu tulevaisuudessa samankaltaiseksi kuin paratiisissa alunperin oli. Sanotaanhan isä meidän-rukouksessakin että "tulkoon sinun valtakuntasi...MYÖS maan päällä niin kuin taivaissakin. Jehovien mukaan ihminen ei siis koskaan voi taivaaseen päästä, se on profeettoja, enkeleitä, jumalaa ja jeesusta varten. Näin ainakin mulle ovat kertoneet kun käyvät välillä kylässä.

Hemmetti, jos maan päällä on lähitulevaisuudessa tällaista, niin taidan jättää ylösnousemisen väliin.

great_crowd_ascending_mt_of_jehovah.jpg

Meillä kävi kerran jehovia. Nojatuolissa istuivat ja huusivat hoosiannaa. Välillä toinen puhui kielillä kun toinen kiemurteli maassa. Raamatun edessä kumartelivat ja karjuivat halleluujaa. Toinen jehova haki autostaan neljä metriä pitkän styroksiristin ja villisti heilutteli sitä olohuoneessamme niin että lamput putoilivat katosta. Lamppujen putoamista toinen jehova väitti ihmeeksi. Lopuksi huusivat aamenta ja jeesusta puolisn tuntia huonokuuloisen koiramme korvaan. Ihan positiivinen fiilis jäi jehovista.

Tais olla vale"Jehovia".

Jehovilla on niin outoja sääntöjä. Esim mä tarvin synnytyksessä verensiirtoa ja olisi ollut kauheaa jos uskonto olisi sen kieltänyt.

Mulla on yks tuttu JT-pariskunta, jotka eivät ole hankkineet lapsia, koska naisella on se joku veren vuotoon liittyvä sairaus/vika, siis se ettei veri hyydy kunnolla tms. Siksi on esim suuri todennäköisyys, että synnytyksessä menettäisi liikaa verta ja voisi joutua turvautumaan lisävereen (vaikka nykyään kai sekin voidaan korvata muilla hoitokeinoilla). Nainen on todella lapsirakas ja mua jotenkin raivostuttaa, että MIES on päättänyt, että heille ei tule lapsia ja nainen vaan tyytyy kohtaloonsa.

Mulla on yks tuttu JT-pariskunta, jotka eivät ole hankkineet lapsia, koska naisella on se joku veren vuotoon liittyvä sairaus/vika, siis se ettei veri hyydy kunnolla tms. Siksi on esim suuri todennäköisyys, että synnytyksessä menettäisi liikaa verta ja voisi joutua turvautumaan lisävereen (vaikka nykyään kai sekin voidaan korvata muilla hoitokeinoilla). Nainen on todella lapsirakas ja mua jotenkin raivostuttaa, että MIES on päättänyt, että heille ei tule lapsia ja nainen vaan tyytyy kohtaloonsa.

Useat jehovathan luovuttavat omaa vertaan säilöön isoja leikkauksia yms varte, sillä omaa verta heille saa kyllä takaisin siirtää.

Vaikuttivat hyvin rauhalliselta ja tasapainoiselta pariskunnalta eivätkä tehneet riitaa noista näkemyseroistakaan. Mies vaikutti olevan kykenevä kompromisseihin esim. antoi luvan verensiirtoihin ja synttäreissäkin tuli jo vähän vastaan. Ilmeisesti tuo ristiäistouhu ei ollut äidille kovin tärkeää kun ei kovin vakaumukselliselta luterilaiselta vaikuttanut. Ihan hyvä fiilis jäi dokumentista. :)

[QUOTE="jokuvaan";27346607]äitihän sanoi, että jos verensiirto tarvitaan, sellainen tehdään ehdottomasti uskonnoista viis. miksi siis meuhkaatte? :O[/QUOTE]

No joku jo tuossa sanoikin että kun mies sanoi että vaino saa päättää niin vaimo juurikin mutisi vastuusta jne. Onneksi jokainen äiti ei joudu tuon päätöksen eteen.

Ja joka sanoi ettei jehovat harrasta au-seksiä niin käsitin että lapsi oli saanut alkunsa ennen avioliittoa

Alkuperäinen kirjoittaja vintilläkö tuulee;27348555:
Vaikuttivat hyvin rauhalliselta ja tasapainoiselta pariskunnalta eivätkä tehneet riitaa noista näkemyseroistakaan. Mies vaikutti olevan kykenevä kompromisseihin esim. antoi luvan verensiirtoihin ja synttäreissäkin tuli jo vähän vastaan. Ilmeisesti tuo ristiäistouhu ei ollut äidille kovin tärkeää kun ei kovin vakaumukselliselta luterilaiselta vaikuttanut. Ihan hyvä fiilis jäi dokumentista. :)

Samaa mieltä! Eivät turhaan mutise uskonnoistaan, vaan elävät tasapainoista arkea keskenään. Uskonto ei tuntunut parin elämässä juurikaan näkyvän ja tuskin näkyy jatkossakaan. Kukaan ei katsoisi näitä sarjoja ja ohjelmia, jos niissä ei olisi tätä "dramatiikkaa". Asioita on varmasti pariskunnan välillä puitu jo monesti aiemminkin, mutta pakkohan jaksoon oli saada mukaan keskustelua ja näitä erimielisyyksiä.

Kaikkea hyvää tälle perheelle!

Yhteistyössä