Erilainen käsitys hygieniasta

  • Viestiketjun aloittaja Hämmentynyt
  • Ensimmäinen viesti
Ylihygienisyys!
Kuuntelin tänään mikrobiologian ja terveystieteen professorin luentoa, joka vain vahvisti aiemmin kirjoittamaani kommenttia: päivittäinen kokovartalopesu on turhaa ja haitallista (poissulkien likainen ja hikinen työ, urheilu). Samoin alapesu kerran päivässä (paitsi kuukautisten aikaan ja vaipoissa olevat vanhukset, sairaat) on riittävä ja pelkkä vesi riittää.

Hän kertoi jatkuvan pesun ja vedenkäytön vahingoittavan kehon normaalia bakteeriflooraa ja mitä enemmän sitä vahingoittaa, sitä helpommin sairastaa. Tämänhän useimmat tietävätkin. Joillakin on vääristynyt oma kehonkuva ja siitä johtuva paniikinomainen jatkuva peseytyminen, kaikkien mahdollisten karvojen poistaminen jne.

Joku kertoi käyttäneensä bidettä jo toistakymmentä vuotta eikä limakalvot ole kuivuneet? No ei kai se bide siihen vaikuta kohtuudella käytettynä, mutta jos joka pisun jälkeen ja keskellä yötäkin pesee, niin odotapas vain... Eikä vauvojen peppuakaan pidä huuhdella joka pisun jälkeen, kakan jälkeen tottakai.
 
Normitavat kunniaan
Kuuntelin tänään mikrobiologian ja terveystieteen professorin luentoa, joka vain vahvisti aiemmin kirjoittamaani kommenttia: päivittäinen kokovartalopesu on turhaa ja haitallista (poissulkien likainen ja hikinen työ, urheilu). Samoin alapesu kerran päivässä (paitsi kuukautisten aikaan ja vaipoissa olevat vanhukset, sairaat) on riittävä ja pelkkä vesi riittää.

Hän kertoi jatkuvan pesun ja vedenkäytön vahingoittavan kehon normaalia bakteeriflooraa ja mitä enemmän sitä vahingoittaa, sitä helpommin sairastaa. Tämänhän useimmat tietävätkin. Joillakin on vääristynyt oma kehonkuva ja siitä johtuva paniikinomainen jatkuva peseytyminen, kaikkien mahdollisten karvojen poistaminen jne.

Joku kertoi käyttäneensä bidettä jo toistakymmentä vuotta eikä limakalvot ole kuivuneet? No ei kai se bide siihen vaikuta kohtuudella käytettynä, mutta jos joka pisun jälkeen ja keskellä yötäkin pesee, niin odotapas vain... Eikä vauvojen peppuakaan pidä huuhdella joka pisun jälkeen, kakan jälkeen tottakai.
Samaa mieltä,kirjoitin aikaisemmin tuosta normaalin flooran hyödyllisyydestä,mutta mitäs nuo neuroottiset kuraavat ymmärtävät, no ei mtn.
 
Viimeksi muokattu:
Perseen hinkkaaja
Ja mitähän vakavia sairauksia sen kasvitieteen dosentin mukaan sitten tulee kaksi kertaa päivässä suihkussa kävijöille? Kiinnostaa tietää. Japanissa muuten perse aina pestään, joka vessassakäynnin jälkeen, siellä ei ole vessapaperia.
 
Ei ole tulehduksia
Viime kevään saunoimme joka päivä ja ihon harjasin saunharjalla Palmolive tai saunasaippualla. En ole koskaan käyttänyt mitään kosteusvoiteita koska en niitä tarvitse. Suihkutus aina kun vessassa käyn myös yöllä siis aina. Kerran elämässä ollut virtsatietulehdus ja emätintulehdus muuten kaikki ok. Limakalvot voivat hyvin vaikka ikää on jo 55. Eiköhän se ole totuttu tapa tuo hygienia ja peseytyminen. Vesi vanhin voitehista sanotaan.
 
Ihoa ei hangata
Viime kevään saunoimme joka päivä ja ihon harjasin saunharjalla Palmolive tai saunasaippualla. En ole koskaan käyttänyt mitään kosteusvoiteita koska en niitä tarvitse. Suihkutus aina kun vessassa käyn myös yöllä siis aina. Kerran elämässä ollut virtsatietulehdus ja emätintulehdus muuten kaikki ok. Limakalvot voivat hyvin vaikka ikää on jo 55. Eiköhän se ole totuttu tapa tuo hygienia ja peseytyminen. Vesi vanhin voitehista sanotaan.
Sinähän varsinainen jynssääjä olet.Ihoa ei hangata saunaharjalla,vaan kevyesti kädellä, jossa on esim. nestemäinen saippua. Kosteusvoiteen käyttö aloitetaan noin 20 vuotiaana. Hirveät ovat tapasi 55-vuotias. Sitäpaitsi en usko sanaakaan. Uskon lääketieteeseen tai hoitotieteeseen, mutta mitäs helmiä heittelemään sioille.
 
Viimeksi muokattu:
terveenä pysynyt
Kuuntelin tänään mikrobiologian ja terveystieteen professorin luentoa, joka vain vahvisti aiemmin kirjoittamaani kommenttia: päivittäinen kokovartalopesu on turhaa ja haitallista (poissulkien likainen ja hikinen työ, urheilu). Samoin alapesu kerran päivässä (paitsi kuukautisten aikaan ja vaipoissa olevat vanhukset, sairaat) on riittävä ja pelkkä vesi riittää.

Hän kertoi jatkuvan pesun ja vedenkäytön vahingoittavan kehon normaalia bakteeriflooraa ja mitä enemmän sitä vahingoittaa, sitä helpommin sairastaa.
En minä ole mitään haittoja päivittäisestä kokovartalopesusta huomannut. Työpäivinä käyn kaksi kertaa päivässä suihkussa, aamulla ja illalla, viikonloppuisin kerran päivässä, lisäksi alapesua ja käsienpesua tarpeen mukaan. Viimeiseen viiteentoista vuoteen en ole ollut päivääkään pois koulusta tai töistä sairauden takia. Sairaalassa en ole viettänyt yhtään yötä sen jälkeen kun pääsin äitini mukana pois synnytysosastolta alle viikon ikäisenä.

Niin että ei nuo "jatkuvan peseytymisen haitat" ole ainakaan minuun vaikuttaneet.
 
Viimeksi muokattu:
Hämmentyneelle
Miten sinä olet "pissainen", jos et tee alapesua yölläkin? Normaalisti virtsa suihkuaa yhdestä reiästä alas pyttyyn ja sen jälkeen pyyhkäisy paperilla riittää. Sitäpaitsi terveen ihmisen virtsa on puhdasta, periaatteessa sitä voisi vaikka juoda...

Jos siis sinulla on ongelma sen suhteen, että tulet pissaiseksi vessassa käydessäsi tai pissa haisee pahalle, niin mene ihmeessä lääkärille! Muuten tuo touhuilusi keskellä yötäkin kuulsotaa kummalliselle.
 
Lisäys virtsasta
Alkuperäinen kirjoittaja Hämmentyneelle;11587140:
Miten sinä olet "pissainen", jos et tee alapesua yölläkin? Normaalisti virtsa suihkuaa yhdestä reiästä alas pyttyyn ja sen jälkeen pyyhkäisy paperilla riittää. Sitäpaitsi terveen ihmisen virtsa on puhdasta, periaatteessa sitä voisi vaikka juoda...

Jos siis sinulla on ongelma sen suhteen, että tulet pissaiseksi vessassa käydessäsi tai pissa haisee pahalle, niin mene ihmeessä lääkärille! Muuten tuo touhuilusi keskellä yötäkin kuulsotaa kummalliselle.

Terveen ihmisen virtsa on steriiliä, hätätapauksissa sitä voi käyttää desinfiointiin.
 
Samanlaisen
Alkuperäinen kirjoittaja Eri mieltä;11585669:
Tuttua, olen ollut polvileikkauksissa. Minusta ap:n peseytyminen vaikuttaa neuroottiselta kuuraukselta. Kenen iho kestää tuollaista, tai hiukset. Kysy ap vaikka asiantuntijalta, sinulla koko elämä pyörii suihkun, pestyjen vaatteiden ja puunauksen ympärillä. Tuskin teet ruumiillista työtä, että edes hikoilisit.

nuoren naisen näin sairaalassa. Olin leikkauksen jälkeen siellä potilaana. Tämä nainen kävi kolmesti päivässä suihkussa. Vaaleat pitkät hiukset olivat ohentuneet melkoisesti. Sen sulho kävi sitä katsomassa usein. Sen kanssa ne meni pesulle, mies pesi sen hiukset jne. Itse kävin vasta neljännen päivän jälkeen. En saanut kastella lauikkaushaavaa ja kukaan ei mua pesettänyt vuotessakaan. Se nainen oli ihan neuroottinen puhtaudestaan. En ole ihan varma, mutta kuulin jälkeenpäin, että olisi kuollut johonkin tulehdukseen. Ei tainnut immmuniteetti enää toimia.
 
kyllä vaan ohenee
Alkuperäinen kirjoittaja pöhnis;11585679:
Kyllä pään voi pestä joka päivä, ei se letti ohene, miksi ohenisi? Pipon alla tukka rasvottuu jo muutamassa tunnissa ja pää alkaa löyhkää pipopäältä. Atoopikkojen muuten pitääkin pestä itseään, koska iholta pitää saada bakteerit pois.

Shampoo kuivattaa hiuspohjaa ja lopulta hiustuppo kuolee. Sen pitää antaa pari päivää kehittää sitä hiustupen rasvaa ja ravintoaineita hiuksiin. Kun se hiustuppi ei saa ravintoaineita, niin hius putoaa. Siiis liian kuiva päänahka.
 
höpö höpö
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä vaan ohenee;11587164:
Shampoo kuivattaa hiuspohjaa ja lopulta hiustuppo kuolee. Sen pitää antaa pari päivää kehittää sitä hiustupen rasvaa ja ravintoaineita hiuksiin. Kun se hiustuppi ei saa ravintoaineita, niin hius putoaa. Siiis liian kuiva päänahka.

Ravintoaineet tulee hiustuppeen verenkierron mukana. Ainoa mikä voi rasittaa on väärä pesutyyli, mutta hiuksia ei ohenna kerran päivässä pesu. Toisille kertyy vielä rasvaa sinne päänahkaan joka ärsyttää ja päänahka alkaa kutista. Tulee bakteereja.
 
Jynssääjä 55
Sinähän varsinainen jynssääjä olet.Ihoa ei hangata saunaharjalla,vaan kevyesti kädellä, jossa on esim. nestemäinen saippua. Kosteusvoiteen käyttö aloitetaan noin 20 vuotiaana. Hirveät ovat tapasi 55-vuotias. Sitäpaitsi en usko sanaakaan. Uskon lääketieteeseen tai hoitotieteeseen, mutta mitäs helmiä heittelemään sioille.
Minä uskon myös ja vähän pakkokin on kun olen koulutukseltani terveydenhuollon ammattilainen. Se mihin minä en usko niin on turhuudenmarkkinat.
 
Viimeksi muokattu:
maikka
Alkuperäinen kirjoittaja jäbä leisson;11587349:
Jos käyttää sivistyssanaa, kannattaisi opetella sen oikeinkirjoitusmuoto.
Tarkoitit ehkä kontaminaatiota ?

Puhu näille sivistyssanoista, kun yhdyssanojenkin oikeinkirjoittamisen taito on niin täysin hukassa.
;((
 
Pilkun Nussija
Ennen kuin millekään mielipidepalstalle kirjoittaa mitään:
Muista tarkastaa oikeinkirjoitus, pilkutus sekä lauseenjäsennys ennen kuin painat enter-.näppäintä
Hyvää jatkoa, kiitos.
 
perus-elli
Viimeksi muokattu:
Mielikki¤
Olen yli 65-vuotias nainen, jo eläkkeellä. Olen sen verran ekologinen että pidän esim. samaa neulepuseroa parikin viikkoa pesemättä. En hikoile, joten vaatteet eivät haise.

Kuvitelkaa millaista oli 100 v sitten, ei olisi tullut mieleenkään tuollainen ap:n jynssäys, johan siinä olisi saanut olla pyykkärinä jatkuvasti. Hyvin ihmiset pärjäsivät silloinkin.

Olen kuivaihoinen ja pesen itseni 2-3 kertaa/vko saunassa ja pelkällä vedellä, paitsi kerran vko hiukset, jotka eivät rasvoitu useinkaan. Jos jostain omituisesta syystä joskus kainaloni haisevat hielle, tietysti pesen ne saippualla. Alapesun teen muutaman kerran päivässä, usein suhautan vettä myös yöllisen pissan jälkeen, mutten sen kummemmin hinkkaa.

Olen pärjännyt siis vesipesulla työelämässäkin, asiakaspalvelussa, joka vaati tosi siistiä pukeutumista ja meikkaamista yms. Olen niin kuivaihoinen että käytän kylmäpuristettua kookosöljyä vartaloni voiteluun saunan jälkeen ja silti vielä iho kuivuu joskus.

Kyllä minun toimillani maailma pelastuu, mutta jonkin jynssärin vuoksi maapallo tuhoutuu! Eläkkeellä ollessani en ole ostanut ainuttakaan vaatetta, käytän vaatteitani niin kauan että reikiintyvät, työssä ollessani en osannut (tai voinut) olla niin ekologinen, nyt voin elää sen aatteen mukaan. Ehkä työssäollessa olisin voinut olla vähän nuukempi vaateostoissa, mutta silloin ei tullut mieleen tämä maailmanpelastusidea.

Jos siis olen tullut vesipesuin toimeen n. 10 v. niin kyllä moni muukin tulisi. No ehkä kovasti hieltä haisevat voisivat kainalot pestä saippualla päivittäin, mutta ei muuta ihoa, hyvin tulee juttuun niinkin. Eihän se iho mitenkään likaannu kun ei tehdä mitään ihoa likaavaa työtä. Unohtui kertoa että kädet ainoastaan pesen monta kertaa päivässä, esim. kun tulen kaupasta kotiin jne.
 
Hmph!
Alkuperäinen kirjoittaja Jynssääjä 55;11587314:
Minä uskon myös ja vähän pakkokin on kun olen koulutukseltani terveydenhuollon ammattilainen. Se mihin minä en usko niin on turhuudenmarkkinat.

Koulutuksesi on näköjään selvästi vanhentunut. Mene uudelleenkoulutukseen tai jää eläkkeelle.
 
Hmph!
Olen kouluttautunut ja valmistunut ammattiin vasta muutama vuosi sitten, joten oletan, että tietoni on suhteellisen tuoretta ja ammatti hanskassa.

Siinä tapauksessa et tainnut oikein omaksua hygieniapuolen opetusta. Miten mahtaa olla muun omaksumisen laita? Saavatko asiakkaat muuten valita hoitajansa... 😒? Vai kommentoitko väärää kirjoitusta? Siis uskotko jatkuvaan jynssäämiseen vai dermatologian asiantuntijoita?

Ainoastaan käsiä pitää pestä useita kertoa päivittäin. Alapesu kerran päivässä riittää normaaliolossa, jopa intiimisaippuavalmistajat suosittelevat näin ja heillä on sentään raha kyseessä! Dermatologit puhuvat jatkuvasti ihon oman normaalin bakteerikannan säilyttämisesä ja tiheän pesun haitallisuudesta.

Joku täällä jo sanoikin, ettei helmiä kannata sioille heittää, kun eivät näköjään ymmärrä tai usko asiantuntijoidenkaan puhetta.
 
Viimeksi muokattu:
Hohhoh
Ainoastaan käsiä pitää pestä useita kertoa päivittäin.

Joku täällä jo sanoikin, ettei helmiä kannata sioille heittää, kun eivät näköjään ymmärrä tai usko asiantuntijoidenkaan puhetta.

Mikäs höpötieteen tohtori se siellä valehtelee. Käsissä, varsinkin naisten, on happovaippa, joka suojelee pöpöiltä. Ei niitä tarvitse useasti pestä.
 
Viimeksi muokattu:
mitä valistumattomuutta
Mikäs höpötieteen tohtori se siellä valehtelee. Käsissä, varsinkin naisten, on happovaippa, joka suojelee pöpöiltä. Ei niitä tarvitse useasti pestä.

Kädet ovat pahin bakteeripesäke. Niitä pitää pestä usein. Aina ennen kuin laitat ruokaa,tulet kotiin,käyt wc:ssä vähinään näin.Hoitotyössä vielä useammin.
 
Viimeksi muokattu:
Hoitotieteen dos Phd.
Alkuperäinen kirjoittaja mitä valistumattomuutta;11587607:
Kädet ovat pahin bakteeripesäke. Niitä pitää pestä usein. Aina ennen kuin laitat ruokaa,tulet kotiin,käyt wc:ssä vähinään näin.Hoitotyössä vielä useammin.

No ei todellakaan ole, varsinkin naisilla ihon ph suojaa pöpöiltä. Kynsien alta pitää pestä, varsinkin ne, jotka ei persettään pese vaan pyyhkii paperilla, jolloin sen paperin läpi tarttuu paskaa sinne kynsien alle, yööök.
 

Yhteistyössä