Erilainen äiti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mutsi-82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mutta kuinka noin yksivuotiaan äiti voi olla onnellinen, kun joutuu olemaan pitkät päivät erossa pienokaisestaan? Sellainen ei ole kovin vakuuttavaa äitiyttä. Veikkaan että perheet halutessaan voisivat oikeasti järjestää elämänsä vähäksi aikaa siten, että vauvoja ei tarvitsisi laittaa hoitoon. Ei ainakaan tavallisiin, suuriin ryhmiin. AIVAN turhaa stressiä lapselle jatkuvien hoitajavaihdosten takia, ja suomalaisissa alle 3v ryhmissä on vilkkaita isoja kolmevuotiaita, jotka jatkuvasti rynnivät pienempien päälle. Pienimpiä ei ehditä koko ajan hoitamaan kunnolla, joten he satuttavat itseään.... jne.

Päivät pitkät erossa pienokaisestaan? Ei ole vakuuttavaa äitiyttä? :laugh:

Mutta kuinka noin yksivuotiaan äiti voi olla onnellinen, kun joutuu olemaan pitkät päivät erossa pienokaisestaan? Sellainen ei ole kovin vakuuttavaa äitiyttä. Veikkaan että perheet halutessaan voisivat oikeasti järjestää elämänsä vähäksi aikaa siten, että vauvoja ei tarvitsisi laittaa hoitoon. Ei ainakaan tavallisiin, suuriin ryhmiin. AIVAN turhaa stressiä lapselle jatkuvien hoitajavaihdosten takia, ja suomalaisissa alle 3v ryhmissä on vilkkaita isoja kolmevuotiaita, jotka jatkuvasti rynnivät pienempien päälle. Pienimpiä ei ehditä koko ajan hoitamaan kunnolla, joten he satuttavat itseään.... jne.

KUKA sinä olet sanomaan mikä on oikea tapa olla Onnellinen? Omaat vain oman subjektiivisen näkemyksen. On paljon perheitä joissa ISÄ jää lapsen kanssa kotiin äidin lähtiessä töihin. Eikös se ole sama asia, äiti on erossa, ai kauheaa, koko päivän lapsesta. Eikö hän voi olla onnellinen?

Kaikki ei ripustaudu lapseen samalla tapaa. Meitä on erilaisia. Sinun ajatusmaailma ei ole ainoa oikea ajattelutapa. Onko se liian vaikea ymmärtää?

• Tykkää
Reactions: DreaMa
Onko olemassa joku määritelmä tavallisesta äidistä johon kaikkien pitäisi mahtua? Juu tiedä joillakin on käsitys että vain heidän tapansa olla äiti on se oikea, mutta onko se tavallinen.

Kaikille löytyy varmasti se omalle perheelle paras tapa toimia, monille perheille se paras tapa ei vain ole sama kuin naapurin tapa. Täällä vain tuomitaan niin jyrkästi kaikki, jotka toimivat toisin kuin itse toimii. Pitäisi pystyä näkemään erilaiset tilanteet perheissä ja hyväksyä se, että toiselle perheelle se eri tapa voi olla parempi tapa.
Minusta AP:n ajatukset kuulostivat ihan tavallisilta.

Lapsettomana, täällä RL:ssa voin todeta, että suurin osa tuntemistani äideistä (heitä on läheisisssä ystävissäni paljon) ovat aivan samankaltaisia kuin sinä. Itse asiassa täällä 2plussassa olen ensimmäistä kertaa saanut tutustua tällaiseen täällä vallitsevaan äitiyyyppiin. Jutut täällä ovat oikeasti järkyttäneet mua tyhmyydellään ja aivan olen ollut han pyörälä päästäni, millaisia naisia oikeasti Suomessa on. Sellaisia en ole reaalimaailmassa tavannut, ja kyllä, puhun lapsiasioista paljon ystävieni kanssa. Tiedän että olen hiukan päästäni vialla kun käyn välillä kurkkimassa tällä palstalla, mutta sen käsittämätön käsittämättömyys kiehtoo minua. ;) It's a sickness, I know!

Jos ihan rehellisen, hieman ilkeä olen, mun mielestä teille ahdasmielisille ja suppea katseisille ei myöskään voi vuoden äiti titteliä antaa. Mikä esimerkki sekään on vanhemmalta jos ei riitä ymmärrytä omaa pääkoppaa pidemmälle?

Tiedätkö, mikä on vielä vähemmän vakuuttavaa äitiyttä kuin se, että raaskii laittaa vauvan hoitoon? (Jos me saisimme jostain ihmeen syystä kolmannen lapsen, kyllä se lapsi jo 9kk vanhana hoitoon menisi). Ei vakuuta sekään, että ei ymmärretä toisten perheiden tarpeita tai sitä, että on ihan oikeasti vähän päälle vuoden tai allekin lapsia jotka mennä viipottaa hoidossa iloisina eikä heillä ole mitään hätää.

Jos haluaa keskustella päivähoidon tasosta Suomessa, niin se on sitten jo eri juttu. Joskin tärkeä juttu.

mä oon ollut montaa mieltä: ekan lapsen kohdalla yhtä mieltä, tokan toista ja kolmannen kanssa kolmatta.. jne. lapset on erilaisia, imetys erilaista eri lapsilla ja ihmisellä on tapana tehdä mikä on itselle kulloinkin vaivattominta.

En mäkään tajunnut ennen lapsia miten kukaan voi nukkua vauvan kanssa, mutta se vaan oli sit kuitenkin helpointa niin kauan kun lapsi öisin heräili.

Mitään tragediaa ei kannata niistä mielipiteistäänkään tehdä, kun ne tosiaan voi muuttua matkalla..

Siitä on h i e m a n aikaa, kun sinä olit yksivuotias

ja miten niin? :) mielipiteitä saa olla , mutta se että väitetään, että koko elämä menee pilalle päivähoidosta niin halooo!! Joskus lapset on eläneet sodan keskeellä ! Ei tapojen tarvistis mihinkään muuttua mutta kun lapsista on tehty suurimmasta osaksi lellittyjä . Eikä lapsi muista sen ensimmäisestä viidestä vuodestä jälkeenpäin mitään :) mutta kukin tavallaan!

ja miten niin? :) mielipiteitä saa olla , mutta se että väitetään, että koko elämä menee pilalle päivähoidosta niin halooo!! Joskus lapset on eläneet sodan keskeellä ! Ei tapojen tarvistis mihinkään muuttua mutta kun lapsista on tehty suurimmasta osaksi lellittyjä . Eikä lapsi muista sen ensimmäisestä viidestä vuodestä jälkeenpäin mitään :) mutta kukin tavallaan!

ei se ihan näinkään yksioikoista ole, vaikka en uskokaan että hoito YKSIN on se joka pienen lapsen traumatisoi. Meidän aivot rekisteröi paljon sellaista mitä me ei suoraan muisteta. Tuntemuksina jopa stressinä.

Pienimmälle iso ryhmä toki voi olla stressitasoa nostattava - mutta ennemmin kysyisin, miksi se pieni ei sitten kotona koe "rentoutta"? Kokonaisuus on kuitenkin se joka ratkaisee ja perusturvallisuus. Ja perusturvallisuuden tunne lähtee varmasti mitä suuremmissa määrin kotoa. Joskus luin artikkelin siitä että kuten haavat, myös mieli on kykenevä parantumaan lapsella nopeasti. JOS sille suodaan mahdollisuus. Kuitenkin nykypäivänä ei me aikuisetkaan osata aina rauhoittua. Mennään ja tullaan. Ovi käy kokoajan kodissa. Pitää sukuloida ja käydä vierailuille. Pitää osallistua kaikkeen.... Jatkuva meno ja meininki tuskin on lapselle se missä ehtisi palautua, pieni lapsi tarvitsee sitä hidastakin arkea. Eli äkkiä näkisin että ne "vauriot" joita hoito aiheuttaa onkin oikeasti vaurioita jotka on syntynyt kokonaisuudesta.

Mä en siis näe pienen viennissä hoitoon mitään pahaa -kun perhe vaan muuten vähän rauhoittaa elämää ja mahdollistaa lapselle joka päivä kunnon levon ja vanhempien oikeaa läheisyyttä.

Kyllä ymmärrän mitä tarkoitat :) ja toisille se on helpompaa kuin toisille .mutta siis tarkoitan kun luin edellisellä sivulla että 1 vuotiaan hoitoon laittaminen traumatisoi lasta ja pilaa koko elämän. Niin een ole samaa mieltä. Mutta olet oikeassa. Päivähoidossakin lapsi voi saada esim huonoja vaikutteita. Mutta kyllä siellä oppiikin :) mutta vielä sanon! Kukin omalla tavallaan! :)

Jos ihan rehellisen, hieman ilkeä olen, mun mielestä teille ahdasmielisille ja suppea katseisille ei myöskään voi vuoden äiti titteliä antaa. Mikä esimerkki sekään on vanhemmalta jos ei riitä ymmärrytä omaa pääkoppaa pidemmälle?

Tässä keskustelussa on ollut pilvin pimein suvaitsevaisia ja toisten mielipiteitä kunnioittavia uraäitejä :):):):):)

Jo aloituksessa on hyvin suvaitsevaista juttua toisten tapoja kohtaan :D Hyvin on riittänyt ymmärrystä kaikilla omaa pääkoppaa pidemmälle. Avarakatseisuuttakin :D

[QUOTE="vieras";28832498]Pph ei tarjoa:
-turvaa
-syliä
-suojelua
-tuttua hoitajaa
-tuttua ympäristöä

Lapsen hoitoon laittaminen ennen 3 v syntymäpäiväänsä tuhoaa tämän elämän pysyvästi! Jos minä saisin päättää, niin kaikki ennenaikaisesti hoitoon laitetut pitäisi ottaa huostaan (ja vanhemmat linnaan)![/QUOTE]

Höpö höpö. Ihanko vain sillä pilataan lapsi. Vanhemmat voivat pilata lapsensa niin monilla asioilla mm. sillä että tunteista ei ikinä puhuta kotona. Eipä siitä kotihoidosta silloin ole hyötyä, jos jokin muu asia on pahasti pielessä.

Mä olin ainakin niin uupunut ja masentunut kotona, että oli hyvä, että vein 1,5 vuotiaan hoitoon ja menin itse töihin. En mä ihan työkuntoinenkaan ollut, mutta vaarana ei ollut, että huudan viattomalle lapselle kotona. Töiden jälkeen olen jaksanut paljon paremmin olla lapsen kanssa. Musta ihanteellista meidän suhteen olisi ollut, että en olisi ollut masentunut ja olisin kyennyt olemaan tasapainoinen kotiäiti. Elämässä aika harva asia vaan menee ihanteiden mukaan, silloin riittää kun tekee niissä olosuhteissa parhaansa.

Oot säkin aika kipee, kun laittaisit kaikki alle 3-vuotiaat hoitoon laittavat vanhemmat linnaan. Mistäs ne huostaanotetut lapset sitten sais rakkautta? Sähän vasta pahaa tekisitkin niille lapsille.

[QUOTE="jaahas";28833141]Höpö höpö. Ihanko vain sillä pilataan lapsi. Vanhemmat voivat pilata lapsensa niin monilla asioilla mm. sillä että tunteista ei ikinä puhuta kotona. Eipä siitä kotihoidosta silloin ole hyötyä, jos jokin muu asia on pahasti pielessä.

Mä olin ainakin niin uupunut ja masentunut kotona, että oli hyvä, että vein 1,5 vuotiaan hoitoon ja menin itse töihin. En mä ihan työkuntoinenkaan ollut, mutta vaarana ei ollut, että huudan viattomalle lapselle kotona. Töiden jälkeen olen jaksanut paljon paremmin olla lapsen kanssa. Musta ihanteellista meidän suhteen olisi ollut, että en olisi ollut masentunut ja olisin kyennyt olemaan tasapainoinen kotiäiti. Elämässä aika harva asia vaan menee ihanteiden mukaan, silloin riittää kun tekee niissä olosuhteissa parhaansa.

Oot säkin aika kipee, kun laittaisit kaikki alle 3-vuotiaat hoitoon laittavat vanhemmat linnaan. Mistäs ne huostaanotetut lapset sitten sais rakkautta? Sähän vasta pahaa tekisitkin niille lapsille.[/QUOTE]

Voi miksi te ette ymmärrä sarkasmia?!?!?!??!!?

[QUOTE="vieras";28833149]Voi miksi te ette ymmärrä sarkasmia?!?!?!??!!?[/QUOTE]

Ekana haukutaan ja sitten selitellään. Haukkuminen ei ole sarkasmia. Jos ei sarkasmia osaa, ei kannata kirjoittaa. Onhan häitä muitakin, jotka esim. seksuaalisesti häiriköi ja sitten selittää, että vitsi vaan...

Palstamammat eivät tunnista sarkasmia, ihan hepreaa meille. Menee hukkaan hyvät jutut, että ei kannata ees yrittää.

mun suusta! synnytykseen tosin on vielä aikaa, mutta olen silti sitä mieltä että:

En halua nukkua perhepedissä
En haluaisi imettää, mutta aijon yrittää tai pumpata ja syöttää pullosta.
Lapsia olen halunnut aina, mutta kuumeillut en ole. Enkä todellakaan halua pienellä aikavälillä uutta vauvaa.
Töihin menen sitten kun siltä tuntuu, mutta en ennenkuin lapsi on väh. 1 vuoden.

Koska edellä lainatun viestin sarkasmi ei ollut ymmärrettävää ja onnistunutta. Jos ei osaa kirjoittaa sarkastisesti, ei kannata vikistä kun ei tule ymmärretyksi.

Koska edellä lainatun viestin sarkasmi ei ollut ymmärrettävää ja onnistunutta. Jos ei osaa kirjoittaa sarkastisesti, ei kannata vikistä kun ei tule ymmärretyksi.

Eli sun mielestä on oikeasti olemassa ihmisiä, jotka haluaa alle 3-vuotiaat hoitoon vievät vanhemmat vankilaan? Se ei kuulosta sun korviin mitenkään siltä, että joku haluaa liioitella? Elät kyllä todella pelottavassa maailmassa...

[QUOTE="vieras";28833238]Eli sun mielestä on oikeasti olemassa ihmisiä, jotka haluaa alle 3-vuotiaat hoitoon vievät vanhemmat vankilaan? Se ei kuulosta sun korviin mitenkään siltä, että joku haluaa liioitella? Elät kyllä todella pelottavassa maailmassa...[/QUOTE]

Kuten sanottu, sarkasmi on vaikea komiikan laji eikä sitä pidä yrittää jos ei sitä osaa.

Kyllä ymmärrän mitä tarkoitat :) ja toisille se on helpompaa kuin toisille .mutta siis tarkoitan kun luin edellisellä sivulla että 1 vuotiaan hoitoon laittaminen traumatisoi lasta ja pilaa koko elämän. Niin een ole samaa mieltä. Mutta olet oikeassa. Päivähoidossakin lapsi voi saada esim huonoja vaikutteita. Mutta kyllä siellä oppiikin :) mutta vielä sanon! Kukin omalla tavallaan! :)

Missä kohtaa alussa on sanottu että pk-hoito hyvin pienelle aiheuttaa automaattisesti traumoja? Ainoastaan sanoin että se on RISKIaltis ympäristö pienelle lapselle, sillä taapero on hyvin haavoittuvainen ja herkkä ja tarvitsee erityistä huolenpitoa/suojelua.

Olen sanonut kokoajan, ettei pk ole paha paikka!!! Siellä on valtavasti hyviä ja lasta tukevia asioita. Mutta LIIAN PIENI lapsi kärsii siitä ympäristöstä - sen kertoo jo maalaisjärki ja useat asiantuntijat.

Yhteistyössä