erikokoiset pupillit vauvalla??

apua! onko muiden lapsilla erikokoisia pupilleja? huomasin 5kk vanhalla tytöllämme tänään ja sitten katsoin valokuvia, niin näkyy niissäkin... sit luin pelottavia "diagnooseja" netistä...
 
mama
kuinka pelottavia?tuli vain mieleeni jos on näössä vähän vikaa?? ite oon likinäköi ja oon huomannu ettei toi huonompi silmä reagoi valoon samalla tavalla kuin parempi silmä.
 
mama
älä nyt panikoi.se aika pirun harvinaista se.ite veikkaan (jollei nyt kyse ole vain ihan kameran/valon aiheuttamasta harhasta) niin korkeintaan tuota huonoa näköä toisessa silmässä.Sano neuvolassa niin osaavat vähän tarkkailla sitä. *halaus*
 
Alkuperäinen kirjoittaja sisukasmami:
milläset ne pupillit on? jos on keltaiset mahtaako olla kyseessä että ois pilirubiini arvot koholla? vai voiko enää 5kk ikäisellä olla?
ei pupillit silloin kellastu, toi valkoinen kohta vaan. meillä kaikilla lapsilla ollut bilit koholla ja silmät kellastuneet myös.

 
viiden äiti
Pojalle lITETTIIN TIPPOJA KARSASTUKSEEN JA LOMALLA EI LÄÄKÄRI TIENNYT, HETI TARTTUI TUOHON ERIKOKOISIIN PUPILLEIHIN. vIE LÄÄKÄRIIN.
Anteeksi kun tuli isolla en jaksa uudelleen.
 
vieras
Mulla itsellä on toinen suurempi kuin toinen. Kävin silmäpolilla eikä mitään erikoista, silmälasit mulla jo on. Sanoi, että voi olla synnynnäistä. Toisilla vaan on erikokoiset. Jos kuitenkin valoon reagoi jne en olisi kamalan huolissani.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla itsellä on toinen suurempi kuin toinen. Kävin silmäpolilla eikä mitään erikoista, silmälasit mulla jo on. Sanoi, että voi olla synnynnäistä. Toisilla vaan on erikokoiset. Jos kuitenkin valoon reagoi jne en olisi kamalan huolissani.
Joo valoon reagoi kyllä. pelottaa mahdolliset neurologiset syyt, jotka voi tehdä tota kans. sanoivat sairaalassa, et ehkä pitää tehdä kuvauksia myös.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja flea:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla itsellä on toinen suurempi kuin toinen. Kävin silmäpolilla eikä mitään erikoista, silmälasit mulla jo on. Sanoi, että voi olla synnynnäistä. Toisilla vaan on erikokoiset. Jos kuitenkin valoon reagoi jne en olisi kamalan huolissani.
Joo valoon reagoi kyllä. pelottaa mahdolliset neurologiset syyt, jotka voi tehdä tota kans. sanoivat sairaalassa, et ehkä pitää tehdä kuvauksia myös.
Mä olen käynyt vain silmäpolilla eikä ollut mitään kuvauksia. Siellä katsoivat eri laitteilla silmään ja mitattiin myös tuo paine josta joku jo sanoikin ja kaikki oli ok. Kukaan ei missään vaiheessa edes ehdottanut mitään neurologisia ongelmia koska jos niitä on niin silmä ei reagoi valoon. Näin mulle ainakin selitettiin. Mittasivat jopa noi erot eikä ollut lääkärin mielestä edes paljon vaikka mun mielestä on suuri ero :)
 
mulla kävi sillai hyvin, et huomasin edellisenä päivänä tuon eron tytön silmissä, kuin mulla itsellä oli aika silmäpolille. tyttö oli tietty mukana, kun imetän ja sitten mainitsin lääkärille, niin heti kaksi lääkäriä katsoivat tytön silmiä ja laittoivat ajan kahden viikon päähän. kerranki tyytyväinen sairaalan toimintaan, ilman lähetettä harvoin edes viitsivät kommentoida...tosin mulla itsellä silmässä paha sairaus, joten kai se vaikutti kans.
 
Hissukka
Tyttärelläni huomasin n.1 kk (12/04) iässä pupillien olevan erikokoiset eli hämärällä eron näkee hyvin, toinen pupilli hyvin suuri verrattuna toiseen. Sain neuvolasta lähetteen yksityiselle silmälääkärille 7kk iässä jossa todettiin silmien reagoivan normaalisti valoon ja tämä pupillien eron olevan synnynnäinen ei vaadi jatkotutkimuksia pelkkä neuvola kontrolli riittää (ei syytä huoleen). Synnytin pojan 12/07 ja laitoksella jo huomasin samaisen pupillieron myös hänelläkin. Neuvolan lääkäri totesi mustuaisten olevan samanlainen kuin siskolla ja lupasi laittaa/lähettää hänet silmälääkärille tutkittavaksi. Odottelen paraikaa lähettä tulevaksi. Luultavasti on tuo synnynnäinen tapaus mutta aika kumma yhteensattuma että osuu juuri molemmille lapsosille ja vieläpä samaan silmään???
 

Yhteistyössä