erikoisruokavalio vieraita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiinnostaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiinnostaa

Vieras
Meillä kävi ensi vierailulla perhe jossa isä gluteeniton. Pöydässä oli tarjolla myös marjoja joita gluteeniton voi syödä. En tiennyt siloin että hän on gluteeniton, mutta oli varautunut omiin eväisiinkin (fiksua).

Sitten perhe tuli uudestaan kylään ja he olivat hotenkin närkästyneitä kun minulla ei ollut isälle mitään gluteenitonta pullaa tms. Jäätelöä ja marjoja oli kyllä tarjolla, kuten muillekin. Muille oli lisäksi pullaa ja kakkua. Olisiko minun pitänyt varautua myös gluteenittomaan pullaan???

Miten toimia jatkossa? Ajattelisin että kun hänelle olisi edes jotain tarjottavaa mitä pystyy syömään, mutta että montaa sorttia, niin.....

No mun mielestä ei voi olettaa, että välttämättä emäntä on muistanut / huomannut ostaa jotain kaikille. Ja olihan sulla jäätelöä ja marjoja.

Mutta osta pakastimeen gluteenitonta pullaa, sämpylää tms. tai vaikka keksejä kaappiin. Ne säilyy. Pakasteenahan sen myydäänkin. :)

No mä olen keliaakikko
enkä närkästy jos ei oo kuin sitä yhtä sorttia...
Mie oon sikakiitollinen siitäkin!
Ihan oikeesti.
En odota mtn erityistä,
ja jos joudunkin joissain paikoissa jossa ei tiedetä,
juomaan "kuivan" kahvin niin ok, ei se mtn.
ja just tuo on kyl fiksua et ottaa omat eväät jos toiset ei tiedä.

Mutta meitä on moneksi kyllä tässäkkin asiassa.
Mun mielestä miehen oma häpeä ja vaiva se närkästyksensä ;)

Mutta siis söikö tuo mies sitä jäätelöä?
Monella keliaakikolla kun on myös laktoosi-intoleranssi...

Varaa kaappiin kuivakeksejä ym. jotka säilyvät pitkään. jo on porukkaa kun närkästyvät pullattomasta pöydästä. pah! meillä käy useinkin vieraita ja laitan korppuja, ruisleipää ym. pöytään tai pelkät kahvit.
ihme pullakansaa suomaiset kyllä on!

Pakkasteena myydään cappucino torttu/kakku...mikä nyt sitten onkaan |O , ei kykene muistamaan merkkiä, sama firma tekee siis pakastetäytekakkuja. Mutta on siis gluteeniton ja sangen maistuva vaikkei vilja-allergiaa/keliaakiaa sairastaisikaan.
Pitäspäs muuten ittekkin hakea semmoinen koska isännän serkun mies on gluteeniton. Joskus oon tehny käärretortun perunajauhoista, ihan syötävää tuli ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Tähtitanner:
No mä olen keliaakikko
Ihan oikeesti.
En odota mtn erityistä,

Söi jäätelöä ja marjojakin.;) Ehkä varaan kuitenkin ensi kertaa varten pakasteeseen gluteenitonta pullaa:)

Saisko teiltä ketkä asiasta enemmän tiedätte niin ideoita mikä on gluteenitonta ja jota esim. kaikki voisivat syödä? jäätelö, marjat, mitkä keksit??

Mun mielestä erikoisruokavaliolliselle riittää yksi makea ja yksi suolainen tarjottava, muut on extraa.

Sitä paitsi täysin gluteeinittoman ruoan tekeminen voi olla tosi hankalaa, kun astioidenkin kanssa pitää olla tarkkana.

Me kysytään aina kyllään kutusuessa erikoisruokavalioista ja siitä mitä voi syödä ja hommataan jokaiselle suolaista ja makeaa(kohtuudella) .......... ihan Tylypahkasta kutsua vieraita, jos ei tarjoa jotain.

mul on kans yks hyvä ystävä jonka vanhempi lapsi tarvii gluteenittomia ja nuoremmalle ei käy kun riisi. Oon ostanu kaappiin varalle voileipäkeksejä ja tav keksejä tät vanhempaa lasta varten ja nuoremmalle riisikakkuja. Joskus on sit harmittanu jos oon vaik aamul leiponu sämpylöitä joista tiedän äidin pitävän mut en oo sit viittiny tarjota ettei lapselle tuu paha mieli.
Jos oon tienny hyvissä ajoin etukäteen et ovat tulossa kylään niin teen leipomukset gluteenittomiksi et käy sit isommalle lapsellekin.
Mut jos kerran ap:n tapauksessa oli muillekin jäätelöä ja marjoja niin johan sekin on parempi kun ei mitään. Voithan (kuten jo edellä mainittiin) ostaa ensi kertaa varten pakastimeen vaik gluteenitonta lehtitakinaa ja tehdä siitä isälle viinerin tms seuraavalla kerralla tai sit leipoo gluteenittomasta jauhosta.
Mut turha tollasesta on mun mielestä AIKUISEN suuttua... eri asia jos kyseessä on lapsi kun ne ei välttämättä ymmärrä et miks toiset saa syödä mut ite ei.

mulla on miehen veljen poikaa varten varalla gluteeniton keksipaketti ja pakkasessa glut.karj.piirak. & glut.muffinsseja.
hänelle pitää olla luontaisesti gluteenitonta, sekin kannattaa otta huomioon.
riisikakut kans kivoja olla jemmas, päälle jos käy maito niin floraa(uudella puht.veitsellä,ettei tuu leiv.muruja.)
ja esim. kurkkua/tomaattia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Tähtitanner:
No mä olen keliaakikko
Ihan oikeesti.
En odota mtn erityistä,

Söi jäätelöä ja marjojakin.;) Ehkä varaan kuitenkin ensi kertaa varten pakasteeseen gluteenitonta pullaa:)

Saisko teiltä ketkä asiasta enemmän tiedätte niin ideoita mikä on gluteenitonta ja jota esim. kaikki voisivat syödä? jäätelö, marjat, mitkä keksit??

Gluteenittomille tuotteille on kaupoissa yleensä oma hyllynsä,
josta löytyy keksit, leipää, korppuja jne kuivatuotteita.

Pakkasessakin glut.tuotteet on yleensä samassa paikassa kaikki,
siellä on pullaa, muffinsseja, leipiä yms
ja sit joku mainitsi ton kaakun pakkasesta,
ne on siel missä muutki pakkaskakut
ja niissä lukee et gluteeniton.
Daim-kakku on herkkua!
Mut aika tyyris.

Jäätelöistä käy aikalailla kaikki mut ei tieteskään ne joissa on keksinpaloja ja lisäksi kai tuolla keliakialiiton sivuilla on ohjeistusta mitä jäätelöitä keliaakikot EI saa syödä.
En itse nyt muista niitä.

Keliaakikolle käy kahvipöytään just tuo jätski ja marjat
ja kääretortustahan tulee erinomainen perunajauhoistakin :p
Mut siis pakkasesta ja hyllyistä saa valmista :p

Semperillä on aika hyvä valikoima keksejä ja pakastealtaasta löytyy kans aika lailla vaihtoehtoja. Tai sit tosiaan ihan jauhohyllylle ja kattoo sielt sen vaihtoehdon mis on riisijauhoa, maissia, perunaa...

Ja yks vaihtoehtohan vois olla jäädykkeet esim just marjoista, hedelmäsalaatti... Ja ihania on myös tortut mihin tulee päälle liivatelehdistä ja muista aineista tehty täyte mut korvaa sen pohjan digestivekeksit gluteenittomalla myslillä. Siis ohjeitahan on paljon, esim justokakut ym.

Alkuperäinen kirjoittaja Pirtelö:
Me kysytään aina kyllään kutusuessa erikoisruokavalioista ja siitä mitä voi syödä ja hommataan jokaiselle suolaista ja makeaa(kohtuudella) .......... ihan Tylypahkasta kutsua vieraita, jos ei tarjoa jotain.

Eikös tässä ollut kyse siitä että vieraan mielestä ois pitäny olla pullaakin, vaikka oli jätskiä ja marjoja tarjolla!!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Eikös tässä ollut kyse siitä että vieraan mielestä ois pitäny olla pullaakin, vaikka oli jätskiä ja marjoja tarjolla!!!

Juu, mutta jos ajattelee laajemmin eli yleensä erikoisruokavaliollisia+normaaliruoan puputtajia, niin hommaisin kaikille suolaista ja makeaa (esim. pasteijaa ja pullaa tai piirakkaa) ja esim. marjoja ja jätskiä jotka sopii yleensä kaikille. Gluteenittomia ja luontaisestigluteenittomia löytyy pakastealtaasta. Sulata muutama leivonnainen ja jos ei teillä käyttöä, niin kysy vieraalta ottaisko loput esim. mukaan....... Ei tämä niin kamalan vaikeaa ole.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Juu, mutta jos ajattelee laajemmin eli yleensä erikoisruokavaliollisia+normaaliruoan puputtajia, niin hommaisin kaikille suolaista ja makeaa (esim. pasteijaa ja pullaa tai piirakkaa) ja esim. marjoja ja jätskiä jotka sopii yleensä kaikille. Gluteenittomia ja luontaisestigluteenittomia löytyy pakastealtaasta. Sulata muutama leivonnainen ja jos ei teillä käyttöä, niin kysy vieraalta ottaisko loput esim. mukaan....... Ei tämä niin kamalan vaikeaa ole.

Mä tykkään et sulatetaan vaan yks kutakin ettei mun tarvis raahailla niitä kotia :ashamed:
Mutta oon aina ottanu mukaan jos on tarvinnu ottaa ettei niiden tarvii heittää niitä poieskaan kun jostain kumman syystä juuri kukaan ei halua puputtaa iye niitä gluteenittomia :)

Mut jos mies kyseessä niin kaksikin kpl on kai ihan ok.

Mutta tehkään kukanenkin miten tykkää =)

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Ne gluteiinittomat valmiselintarvikkeet on kalliita. Ei kaikilla ole varaa ostella niitä yhtä vierasta varten.

Se on kyl ihan tosi. Se kalleus.

Mutta jos tietää että vierailut ei jää yhteen eikä kahteenkaan kertaan,
ja sulattaa kerralla esim.yhden pullan
niin pakettiin jää vielä kaksi
eikä tarvi joka kerta erikseen miettiä mitämitämitä mä nyt sille annan.
Koska ne pakkastuotteet säilyy.

Jokainenhan voi sit itte päättää ostaako niitä vai ei
vai tarjooko vaik sitä jätskiä =)

Yhteistyössä