Episiotomian parantuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äityli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äityli"

Vieras
Heippa! Tässä ihan mielenkiinnosta kyselen, kauanko muilla on mennyt epparin parantumiseen? Synnytyksestä nyt noin puoltoista viikkoa ja leikkauskohta ei ole kipeä mutta tikit ei ole vielä sulaneet kokonaan. Keskeltä iho on jo yhdistynyt mutta molemmista päistä näyttää avonaiselta, et ihan ku tikit olisi vajonneet, normaalia?

Olisi kova halu päästä jo vähän liikkumaan enemmän. Kuinka kauan synnytyksen jälkeen olet uskaltanu osallistua esim. pilatekseen tai muuhun rauhallisempaan jumppaan?

Itellä meni n.3-4vk että oli suurinpiirtein parantunut niin että pystyi istumaan normaalisti. n. 6-8 vk, että uskalsi koskea pesunyhteydessä haavankohtaan normaalisti. Nyt vauva 2,5kk eikä haavaa enää huomaa

niin ja tuollaiseen jumppaan olisin lähtenyt ehkä kun vauva oli 2kk. Nyt pari viikkoa tuntunut siltä, että voisi jonkun jumpan alotella kun synnytyksestä palautunut jo hyvin ja kävelylenkeillä saanut kuntoa vähän kohoamaan.

lisöyksenä edelliseen viestiin

minulla kesti pahin kipu kuukauden, vähänkään pidemmästä kävelystä kipua tuli kahden kuukauden ajan synnytyksestä. jumppaan olisin pystynyt ehkä n. kolmen kuukauden kohdalla.

Kiitos vastauksista :) Kaipailisin vielä lisää kokemuksia? Itellä sellanen olo että vois kevyeen jumppaan ossllistua, mutta silti joku ääni takaraivossa sanoo 'ei vielä kannata...'

Toisesta meni vuosi ennenkuin täysin kivuitta pystyi käymään esim. suihkussa ilm. leikattiin jotenkin hermoon tai jotain. Toinen (täysin samanlainen ja samanpituinen) ei kipuillut ollenkaan, ei kirvellyt alussakaan, eikä vaikuttanut istumiseen, eli voin sanoa etten huomannut edes sen olemassaoloa ja paranikin aikalailla näkymättömäksi alle kuukaudessa.

Mulla myös tikit suli liian aikaisin ja haava vähän aukeili niin että arpi on isohko. Kyllä niiden pitäisi pidempään säilyä. Liiallisella pesulla ja huuhtelulla ne saa sulamaan jopa parissa päivässä.

Mulla on n. Kaks viikkoo menny et tuntu paikat olevan suht kunnossa (tikit ei vaivannu, liitoskivut väheni, eikä enää tuntunu et kohtu tippuis matkalle ;) ). Pysty normaalisti kävelylle lähtee ja semmosta.. 4-8viikkoo niin pysty kuvitella tekevänsä vähä enemmän ponnistelu vaativaa.. Kolme synnytystä takana.. Mä kyllä suosittelisin kans odottaan viel jokusen viikon sinne salille menoa.. Käy kävelyllä vauvan kanssa ja jumppaa varovasti vaik kotona. Tehokkaampi treeni sit ku kudokset vähä paremmin kerinny palautua kaikesta..

Mulla on kahdessa ekassa synnytyksessä tehty epistomia. Ekan jälkeen oli aika paljon tikkejä ja tikit tosi kireällä. Pariviikkoa oli hankala istua, vähän toisella kankulla kun istui ja pehmeällä alustalla. Hirveä kiristys ja paineen tunne tuli jos yhtään pidempään istui.
Tokassa synnytyksessä joutuivat epparin myös tekemään vaikka toivoin viimeiseen asti että ei tarvis.
Vauvan päässä oleva sydänseuranta anturi hankasi sinne emättimen sisään pohjasta pintaan pitkän viillon. Joutuivat sen ompelemaan samoin tietenkin itse eppariviillon. Silloin paikat ei kuitenkaan olleet juurikaan kipeät kuin muutaman päivän, viikon jälkeen pystyi jo hyvin ulkoilemaan ja istumaankin ilman kipuja. Onneks kolmannessa ei tarvinnu enää tehdä viiltoa, vaan tuli ihan pieni repeämä, johon 1 tikki. Nelosesta selvisi jo ilman mitään vaurioita :)

[QUOTE="vieras";28324952]Mulla on kahdessa ekassa synnytyksessä tehty epistomia. Ekan jälkeen oli aika paljon tikkejä ja tikit tosi kireällä. Pariviikkoa oli hankala istua, vähän toisella kankulla kun istui ja pehmeällä alustalla. Hirveä kiristys ja paineen tunne tuli jos yhtään pidempään istui.
Tokassa synnytyksessä joutuivat epparin myös tekemään vaikka toivoin viimeiseen asti että ei tarvis.
Vauvan päässä oleva sydänseuranta anturi hankasi sinne emättimen sisään pohjasta pintaan pitkän viillon. Joutuivat sen ompelemaan samoin tietenkin itse eppariviillon. Silloin paikat ei kuitenkaan olleet juurikaan kipeät kuin muutaman päivän, viikon jälkeen pystyi jo hyvin ulkoilemaan ja istumaankin ilman kipuja. Onneks kolmannessa ei tarvinnu enää tehdä viiltoa, vaan tuli ihan pieni repeämä, johon 1 tikki. Nelosesta selvisi jo ilman mitään vaurioita :)[/QUOTE]

Niin ja unohtui mainita että ekan jälkeen eppari tuntui epämukavalta ainakin 6kk synnytyksen jälkeen. Toisen synnytyksen sisäinen viilto on vieläkin vaikka siitä jo 6 vuotta aikaa. Siis sellainen syvennys ura toisella puolen sisällä.

Kiitos asiallisista vastauksista! Parempi varmaan odotella vielä ainakin pari viikkoa salille/jumppaan menoa ja tyytyä vaunulenkkeihin pikkusen kanssa, kuntoahan nekin nostaa hyvin :)

Yhteistyössä