Epiduraalista

  • Viestiketjun aloittaja Harmis
  • Ensimmäinen viesti
Harmis
Toista tässä ootellessa oon alkanu taas miettiin noita kivunlievitysvaihtoehtoja.Ekan kohdalla kävi niin et kaikki konstit kokeiltiin ilokaasusta aqua-rakkuloihin,ja mikään muu ei auttanut yhtään ku epiduraali.Sain kärvistellä melko kauan ennen ku olin auennut siihen pisteeseen että epiduraali voitiin laittaa (ilman synnytyksen pysähtymisen pelkoa). Ja sepäs auttoikin kohdun kipuihin täydellisesti mutta ihmeellistä siinä oli se että vaika muualta kivut hävisivätkin,niin emättimeen jäi kipu,supistusten tahdissa alltoileva jomottava kipu. Oon siis miettinyt että epäonnistuikohan puudutus,vai onko omassa anatomisassani vikaa vai mistä moinen johtui...Onko kenellekään käynyt vastaavaa? :eek:
 
siirihiiri
Ensimmäisessa synnytyksessä halusin epiduraalin, kun en muusta juuri "tiennyt", eikä kyllä helpottanut juurikaan oloani.. tuli vaan takapuoleen sellanen tosi ikävä "painon tunne ja "räjähtämisen" tunne.. (lyhkänen versio ;)) toisella kertaa en halunnut missään nimessä epiduraalia ja minulle suositeltiin spinaalipuudutusta, ja se oli kyllä ehottomasti parempi minulle =) vei kivut kympillä =) ja synnytys eteni nopsaan ja voimat säästyi ponnistusvaiheeseen :)
 
Itellä ei ole kokemusta vielä synnytyksestä. Eli en siis voi omasta kokemuksesta puhua noiden kipulääkkeiden vaikutuksen suhteen. Mutta sen verran ajattelin mainita että mun kaverilla kävi epiduraalin kans samoin. Sanoi että emättimessä tuntui polte mutta muualle lääke tehos. Toinen kaveri taas sanoi spinaalista että toka synnytyksessä auttoi tosi hyvin mutta kolmannessa siitä ei ollut mitään apua ja spinaalin yrittämisen jälkeen ei sitten enää mitään muuta voitu tai keretty antamaan.

TUo on siis tosi yksilöllistä ja synnytyskohtaista miten mikäkin kipulääke auttaa. Ja sitä on varmasti vaikea sanoa miks joskus joku kipulääke ei tehoa lainkaan, vaikka se samalla henkilöllä aikaisemmin ois auttanut tosi hvyin. Ei siis ilmeisestikään anatomiasta kiinni...

No ainahan on sellanenkin mahdollisuus että lääke on laitettu huonosti eikä sen vuoksi tehoa.
 
Blackdragon
Meille juuri kätilö synnytysvalmennuksessa sanoi, että suurimalla osalla epiduraali auttaa ja vie kivut kokonaan. Se on siinä mielessä paras kivunlievitys ensisynnyttäjälle, koska siinä pitkin vaikutusaika ja ensisynnyttäjällä yleensä synnytys kestää pitempään. Spinaali ei kestä kuin pari tuntia
 
Blackdragon
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.03.2005 klo 22:41 Ihan pakko kirjoitti:
Miksi synnytyksen pitäisi olla kokonaan kivuton.....????
Olenko mä niin väittäny tettä pitäisi olla? Mutta se kätilö sanoi, että joiltakin se vie kivun kokonaan pois ja joiltakin taas vie avautumisvaiheen kivut pois, mutta ei ponnistusvaiheen. Yritin selittää sitä, mitä kätilö meille selitti eli noi kivunlievitykset toimii yksilöllisesti.

 
Ihan pakko
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.03.2005 klo 11:12 Blackdragon kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.03.2005 klo 22:41 Ihan pakko kirjoitti:
Miksi synnytyksen pitäisi olla kokonaan kivuton.....????
Olenko mä niin väittäny tettä pitäisi olla? Mutta se kätilö sanoi, että joiltakin se vie kivun kokonaan pois ja joiltakin taas vie avautumisvaiheen kivut pois, mutta ei ponnistusvaiheen. Yritin selittää sitä, mitä kätilö meille selitti eli noi kivunlievitykset toimii yksilöllisesti.
Lähinnä tuo kommenttini oli ap:lle. Kivut muualtä hävisivät, mutta jonnekin jäi. Mun mielestä synnytyksen ei pidäkään olla kivuton. pitäähän naisen tuntea mitä tehdä ja ennemmin hyödyntää omia sisäisiä voimia kuin lääkkeitä.

 
Harmis
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.03.2005 klo 12:55 Ihan pakko kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.03.2005 klo 11:12 Blackdragon kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.03.2005 klo 22:41 Ihan pakko kirjoitti:
Miksi synnytyksen pitäisi olla kokonaan kivuton.....????
Olenko mä niin väittäny tettä pitäisi olla? Mutta se kätilö sanoi, että joiltakin se vie kivun kokonaan pois ja joiltakin taas vie avautumisvaiheen kivut pois, mutta ei ponnistusvaiheen. Yritin selittää sitä, mitä kätilö meille selitti eli noi kivunlievitykset toimii yksilöllisesti.
Lähinnä tuo kommenttini oli ap:lle. Kivut muualtä hävisivät, mutta jonnekin jäi. Mun mielestä synnytyksen ei pidäkään olla kivuton. pitäähän naisen tuntea mitä tehdä ja ennemmin hyödyntää omia sisäisiä voimia kuin lääkkeitä.
Niin,en minäkään kyllä nyt edes puhunut siitä että PITÄISIKÖ synnytyksen olla kivuton,vaan ihmettelin vain tätä epiduraalin vaikutustapaa,sillä yleensä olen kuullut naisten sanovan että epiduraali on vienyt lähes kaikki kivut,halusin vain tietää olenko ainoa jolle vaikutus on ollut tällainen.
Ja jos nyt kerran on keksitty turvallinen tapa jolla kivut saadaan pois,niin miksipä ei??? Kyllä minä itse mieluummin olen (vaikka kokonaan) ilman kipua kuin kivun kera,kyllä siinä synnytyksessä riittää tekemistä ilman kovia tuskiakin... :\|
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.03.2005 klo 16:02 siirihiiri kirjoitti:
Ensimmäisessa synnytyksessä halusin epiduraalin, kun en muusta juuri "tiennyt", eikä kyllä helpottanut juurikaan oloani.. tuli vaan takapuoleen sellanen tosi ikävä "painon tunne ja "räjähtämisen" tunne.. (lyhkänen versio ;)) toisella kertaa en halunnut missään nimessä epiduraalia ja minulle suositeltiin spinaalipuudutusta, ja se oli kyllä ehottomasti parempi minulle =) vei kivut kympillä =) ja synnytys eteni nopsaan ja voimat säästyi ponnistusvaiheeseen :)
Näin se joo vaihtelee...
Mulla esikoisest epiduraali, oli tois hyvä! Vei kokonaan kivun pois, mutta tunsin silti supistukset. Ja lakkasi vaikuttamasta juuri kun ponnistusvaihe alkoi, tai sitten tunsin hyvin voimakkaan ponnistustarpeen puudutuksesta huolimatta.
Kuopuksesta suosittelivat spinaalia ja siihen suostuin.... Mutta mutta... se ei auttanut, oli ihan kamala kokemus. Jalat ja peppu puutui pahasti eikä oikein hahmottanut kroppaansa, kämäla tunne! Ja supistuskipuun ei juuri vaikuttanut.... Ei enää ikinä spinaalia!

Mutta toisilla toisaan menee päinvastoin. Sitä kun ei voi tietää ennen kuin kokeilee. :)
 
pave
Mulla jäi kans epiduraalin jälkeen paine haaroihin.Vauvan pää tuntus tosi ikävästi siinä.Muualta vei kyllä kivut.Supistukset tunsin,mut ei ne sattunu sillon enää.Mulla jäi hyvä maku siitä,paitsi yks vaihe,tuli supistus just ku työnnettiin neulaa selkään.Siinä vähän jännitti..Aion ottaa seuraavassakin.
 

Yhteistyössä