Epiduraalista???

Millaisia kokemuksia teillä on epiduraalista?
Itse olin pienessä jalkaleikkauksessa noin vuosi sitten, leikkaus tehtiin epiduraali puudutuksessa (olisin halunnut nukutuksen). Ja periaatteessa sainkin nukutuksen, epiduraalin laiton jälkeen nimittäin pimeni ja heräsin sitten myöhemmin heräämöstä.
Mietityttää vaan hieman synnytyksen osalta asia.
Tuohon "nukutukseen" kyllä varmasti vaikutti että pari aiempaa päivää olin aika vahvasti lääkitty.

vieras
Mulle jäi pelkästään positiiviset kokemukset. Sen laitto ei sattunut ja teho oli loistava. Jalat meni sen verran veteläksi,etten enää vessaan uskaltanut sen jälkeen, mutta muuten toimi kaikki, ponnistamisen tarve tuli ja sain levättyä hetken ennen sitä urakkaa.

Vepasto
Ekassa synnytyksessa auttoi niin, että pystyin jopa torkahtamaan. Tosin se aiheutti hirveetä kutinaa. :/ Toisella kertaa auttoi, muttei niin paljon, että olisin nukkunut. Ja kummallakin kerralla vaikutus on lakannut ennen ponnistusvaihetta.

kokemus
voi kumpa minulla olisikin tehonnut synnytyksessä! mutta ei ollut tehoa kuin vaivaisen vartin verran, jalat vain puutuivat kun pistos meni "väärään kanavaan" tavallaan. eli ei tosiaankaan onnistunut. tiedä sitten oliko vika lääkärissä vaiko minun rakenteissani... mutta väsymyksestä en osaa sanoa. silti synnytyksessä kyllä ottaisin epiduraalin, on se kipu sen verran mahtipontista.

v
Alkuperäinen kirjoittaja aliciaa:
Eli kenellekkään se ei ole toiminu nukutuksena?
Jos sen ottaisin ja sattuiskin käymään niinkuin viimeks, niin ei hyvä...
Mun miehelle tehtiin vajaa viikko sitten leikkaus spinaalipuudutuksessa. Oli nukahtanut myös ennen kuin leikkaus edes alkoi, mutta siihen vaikutti rauhoittava lääke, jota olivat antaneet.

ap. oisko niin että olet saanut puudutusta enemmän kuin mitä sitä synnytyksessä annetaan? Kun leikkaukseen annetaan musta enemmän!
Itselläni tuli hirvee tärinä yläkroppaan, tosi rasittavaa :kieh: Kipuja ei vienyt kokonaan pois, vähän vaan helpotti.. Mut parempi että jonkin verran edes auttoi, hirveetä ois ollut jos ei olis mitään vaikutusta ollut! :eek:

Mulle tuli kamalaa vapinaa/tärinää epin laiton jälkeen, en tiiä johtuko siitä. Sain sitten kyllä nukuttuakin, kun ei tuntunu kipua ollenkaan, pystyin käymään vessassa kätilön taluttamana. Mutta eipä ollu sitte ponnistamisen tarvettakaan, ei minkään näköstä.

Yhteistyössä