Epiduraalista synnytyksen pysähtyminen?

• Viestiketjun aloittaja ÄITÄI -harmaana
  • Ensimmäinen viesti
ÄITÄI -harmaana
Onko muilla käynyt niin, että synnytys on edennyt hyvin ja vauhdikkaasti aina epiduraalin antamiseen asti, ja sen jälkeen supistukset ovat loppuneet kuin seinään. Minulle kävi näin v. 2003 ja mietin, oliko se epiduraalin "syytä". Nyt, kun toista lasta odotan, on tuo synnytys tullut mieleen ja mietin, minkä kaiken voisi tehdä toisin, jotta sama 38h maratoni ei toistuisi...

Mitä kivunlievityksiä suosittelisitte? Spinaalia on jo kehuttu ja sitä harkitsen (tosin vielä on hyvin aika, la helmikuussa :LOL: )

Suosittelen lämpimästi suihkua ja liikkumista ja rentoutumista. Synnytys etenee yleensä ilman lääkkeitä nopeammin. toisaalta olet jo yhden synnyttänyt, joten yleisestihän toinen synnytys on nopeampi ja helpompi.

Ei edennyt vauhdikkaasti, mutta epiduraali vei sitten sen lopunin. Koko ajan lisättiin oksitosiini-tippaa. Mulle tuli lisäksi epiduraalista hirvittävän paha olo, oksetti ja huippasi. Ensi kerralla, jos sellainen tulee, ilman epiduraalia.

mulla taas kävin päinvastoin kuin ap:llä. Paikat ei millään meinannu aueta, mutta kun vihdoinkin sain epiduraalin, niin alkoi aukeamaan hetkessä. Kätilö sanoi, että johtui siitä, kun pystyin rentoutumaan, niin siksi synnytykseen tuli vauhtia.

Täällä saatiin kohdunkaulan puudutus ja supistukset loppui ja joutuivat laittaa tippaa vielä kovemmalle teholle entuudestaan ja sitten vasta rupesikin koskemaan kun supistukset jatkuivat.. Voipi olla hyvin henkilökohtaista tuo..

mä oli 3-4 cm auki kun epiduraali laitettiin, pysähtyi kun seinään.toisen annoksen jälkeen aukesin hyvin ja ehdin saada 2.5 annosta ennekuin piti alkaa ponnistamaan.kohtu oli väsynyt ja vaikka antoivat mega-annoksia oksitosiinia niin supistusheikkous oli vaan.seuraavalla kerralla en ehkä halua epiduraalia....

tellunen
Mullekin laitettiin epiduraali esikoisesta, lisättiinkin kerran annosta. Olihan se ihanaa kun kaikki kivut lakkasivat, mutta niin lakkas myös synnytyksen eteneminen. Oksitosiinia pistivät ja muistan etten enää sen jälkeen noussut ylös kertaakaan sängystä, sitten vasta synnytyksen jälkeen.
Ponnistusvaihe kesti 35 min, enkä muista tunteneeni niitä supistuksia, niinpä kätilö aina sano millon ponnistetaan. Ei siis ollut hajuakaan kuinka olis pitänyt ponnistaa, kun ei juuri tuntunut mitään. Epparikin tehtiin ja olen vähän katkera tosta ekasta synnytyksestä kokonaisuudessaan. Tai no, terve lapsi syntyi ja minäkin toivuin hienosti, mutta koko hommasta jäi kuva, etten itse saanut olla tilanteen herrana.
Niinpä nyt, kun toisen lapsen synnytys lähestyy, olen alkanut kanssa miettimään vaiht.ehtoja. Epiduraalia en halua, mieluiten mahd. paljon olla liikkeellä ja jotakin muita lääkkeitä ehkä. Mutta eihän ne mene niinkuin suunnitellaan! Jotenkin vain tuntuu, että nyt haluaisin enemmän itse päättää, olla liikkeellä ja tosissaan synnyttää oman lapseni. Ymmärrättehän mitä tarkoitan?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.08.2006 klo 13:41 tellunen kirjoitti:
Mullekin laitettiin epiduraali esikoisesta, lisättiinkin kerran annosta. Olihan se ihanaa kun kaikki kivut lakkasivat, mutta niin lakkas myös synnytyksen eteneminen. Oksitosiinia pistivät ja muistan etten enää sen jälkeen noussut ylös kertaakaan sängystä, sitten vasta synnytyksen jälkeen.
Ponnistusvaihe kesti 35 min, enkä muista tunteneeni niitä supistuksia, niinpä kätilö aina sano millon ponnistetaan. Ei siis ollut hajuakaan kuinka olis pitänyt ponnistaa, kun ei juuri tuntunut mitään. Epparikin tehtiin ja olen vähän katkera tosta ekasta synnytyksestä kokonaisuudessaan. Tai no, terve lapsi syntyi ja minäkin toivuin hienosti, mutta koko hommasta jäi kuva, etten itse saanut olla tilanteen herrana.
Niinpä nyt, kun toisen lapsen synnytys lähestyy, olen alkanut kanssa miettimään vaiht.ehtoja. Epiduraalia en halua, mieluiten mahd. paljon olla liikkeellä ja jotakin muita lääkkeitä ehkä. Mutta eihän ne mene niinkuin suunnitellaan! Jotenkin vain tuntuu, että nyt haluaisin enemmän itse päättää, olla liikkeellä ja tosissaan synnyttää oman lapseni. Ymmärrättehän mitä tarkoitan?
Mä ymmärrän.niinkuin edellä kerroin niin mulla myös epiduraali hidasti synnytystä.lisäksi jäi vaivaamaan se että en voinut olla liikkeellä tai tehdä mitään edistääkseni synnytystä.olin sängyn vanki ja sit kun vaikutus lakkas en ollut tavallaan mukana synnytksessä vaan se valtava kipu sai mut pyytämään lisää puudutusta....ja taas olin vanki.tuntui että makasin kun lahna ja kehoni teki omiaan kun olisin nimenomaan halunnut tuntea synnytyksen läpikotaisin....tää voi kuulostaa joistain hullulta mutta tunnen todella tulleeni petetyksi kun sanottiin että pääsen puudutuksen kanssa liikkeelle jos haluan!!!! olihan mulla muitakin piuhoja minkä kans olis ollu hankala liikkua mutta nyt en päässy edes seisomaan!!!

Yhteistyössä