epiduraalista kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Boycot:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
etkö voisi harkita jtn muuta kuin epiduraalia...?

haluan kyllä spinaalin, mutta eka oli sen verran ikävä kokemus että haluaisin molemmat, epiduraalin ja spinaalin.

Ei voi saada molempia.

Ei voi saada molempia yhtäaikaa. Jos synnytys venyy niin sitten voidaan harkita esim epiduraalin jälkeen spinaalia kunhan epiduraali on ensin lakannut vaikuttamasta.

Omasta kokemuksesta kerron, että sain kans ton epiduraalin ja sen laitto ei sattunut yhtään ja vaikutti tosi nopesti sillä seuraksella että supistukset loppu vallan eikä niitä saatu tulemaan edes sen tipan avulla. Kuuden tunnin jälkeen päädyttiin sit sektioon ku ei synnytys edistynyt. Epiduraalin katetri oli vähä liikkunut ja sitä kautta ei lääkäri enää laittanut lisää puudutetta joten antoi sit spinaalin. Eli mä sain spinaalin vaikka toi epiduraali ainakin mun mielestä vaikutti vielä. Tietty väliä siinä oli se kuusi tuntia mutta luulisin että voisi molemmat antaa jos ei nyt ihan yhtä aikaa mutta lähellä toisiaan.

Mä sain sen ekalla kierroksella ja kyllä sain hetken torkuttua sen kanssa, mutta synnytys kans pysähty. Sit annettiin vauhtia puhkasemalla kalvot ja sen jälkeen ei auttanu kyllä yhtään mikään enää.
Toka meni luomuna.

Mä saan siitä sitä paitsi kans sen järettömän kutinan ja hirveet vilunväristykset kun alkaa teho hiipumaan. Kolmas leikattiin, joten muistu taas nekin mieleen.

Epiduraalin ja spinaalin voi saada samassa synnytyksessä, itse olen saanut! Mulla on ihan samanlainen kokemus ekassa synnytyksessä kuin ap:lla. Toisessa synnytyksessä olisin halunnut suoraan spinaalin, mut kätilö ei suostunut. Sanoi että tosella kertaa epiduraali voi auttaa paremmin. Ei auttanut yhtään! Annosta lisättiinkin, mut ei vaikutusta. Sitten epiduraalikanyyli otettiin pois ja laitettiin spinaali! Kaikki kivut hävisivät ja tunnissa oli vauva pihalla. Kolmannessa synnytyksessä myös tunnin päästä spinaalista vauva ulkona ja täysin kivuton ponnistusvaihe.

Sitä en osaa sanoa miksei mulla tuo epiduraali auta. olisko voinut sitte molemilla kerroilla mennä väärään paikkaan.. En oikein usko. TAYSin kokeneet anestesialääkäri niitä on mulle laittaneet.

Ensimmäisellä kerralla epiduraali auttoi aivan loistavasti!! Toisessa synnytyksessä olin ihan paniikissa, kun epiduraali ei toiminutkaan vaikka se laitettiin kaksi kertaa.

Yhteistyössä