epiduraalin vaikutusaika?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kiira

Jäsen
17.12.2004
43
0
6
Kauanko epiduraalipuudute vaikuttaa? mulle laitettiin se edellisessä synnytyksessä. Tunto ei lähtenyt täysin, tunsin supistukset painontunteena. Avauduin tosi nopeasti puudutteen aikana, ja mietinkin nyt, lievittikö se ponnistusvaiheen kipuja? Ponnistettaessa tuntui kyllä epämiellyttävältä, mutta kipu ei ollut mitään avautumisvaiheen supistuksiin rinnastettuna.

Multa ainakin otettiin se epiduraalisysteemi irti, kun kätilö katsoi ponnistusvaiheen olevan piakkoin alkamassa. Tarkoitus on siis saada tunto takaisin ponnistusavaiheeseen. Itse ponnistaminen ei sattunu, mutta se oli kyllä perin keljua, kun olivat pikkusen liian hätäsiä sen puudutteen pois oton kanssa. Jouduin odottamaan vielä puudutteen tehon hävittyä ja supistukset oli aivan järkkyjä. Sisulla selvisin silti.

Kätilön mukaan epiduraali kestää 2,5-3 h. Paineentunnettahan se ei vie pois eli jos ponnistusvaihe on lähellä eli kohdunsuu todella auki niin olo on epämiellyttävä vaikka supistuskivut ovat jo menneet. Tosin siitä paineentunteesta pääsee ponnistamalla ;-)

Itsellä kesti n. 3h (ja sinä aikana synnytys ei edistynyt ollenkaan). Muistan ponnistusvaiheen kivuttomana ja miellyttävänä, kun vihdoin pääsi tekemään jotain sen supisteluhel.vetin jälkeen.
Eli siis välttämättä ponnistuvaihe ei satu, koska sillon niitä supistukset auttaa punnertamaan sitä lasta maailmaan.

Minä menin lopussa hetken aikaa pelkän ilokaasun voimin ja kätilö sanoikin, että puudutukset eivät auta ponnistusvaiheeseen vaan se tuntuu kaikilla samanveroisesti. Ja se ponnistaminen siinä kipeintä teki, tosin kesti vähän aikaa niin jälkeenpäin hyvä miettiä ettei se niin kauheaa ollut :heart: Mutta mitään hyötyä siitä epiduraalista ei kyllä olis siltäkään kannalta ollut, että supistusten parissa kestin ihan hyvin, nekin kun kestivät vaan sen hetken ja sitten tuli tauko jossa kerkes vetää henkeä. Varmasti se epiduraalin laitto olis ollut kamalampaa..

Yhteistyössä