epiduraalin riskit,onko niitä?

Mira-76
Kysyin asiaa lääkäriltä, koska asia myös minua mietityttänyt. Siis eli voiko epiduraalin laitosta halvaantua. Itse olen yhden epiduraalin jo saanut + yhden lisäannoksen laitettuun katetriin.

Mulle sanottiin että tuo pistoskohta on sellaisessa kohdassa missä ei vielä mene tuota selkärangassa kulkevaa...mikä se nyt olikaan???...ööh...Niin selkäydin on kuulemma ylempänä, eikä täten tuo pistos voi sitä vahingoittaa.

Mielestäni haittoja voi olla: kova päänsärky ja itselläni oli epiduraalin vaikutuksen aikana kova tärinä (horkka), mutta mielummin tutisin kuin kärsin kovia kipuja...
 
riskit liittyy pistoskohdan korkeuteen esim.jos ajatellaan kohtaa jossa selkäydin kulkee.mitä ylempää pistetään sitä suurempi riski.mutta selkäydin sijaitsee vasta selkäydinkanavan jälkeen eli aika pieni tuo riski on.
horkka taas tulee siitä että puudutuksessa verenpaineet laskee.aina joudutaan laittaa tämän vuoksi tippa käteen ja tiputtelemaan nesteitä jotka sitten taas laimentavat oksitosiinhormonin määrää veressä ja saattaa synnytys hidastua varsinkin jos laitetaan liian aikaisessa vaiheessa.omalla kohdalla tämä johti supistusheikkouteen ja ponnistamisen tunteen puutteeseen.
 
Sivuvaikutuksia, joita joillakin naisilla voi olla:
-Työtövoiman vähentyminen
-Vaatii verenpaineen tarkkailua
-Jos verenpaine alenee, voidaan lisänestettä joutua antamaan tiputuksessa
-Epiduraali voi puuduttaa myös jalkoja, ja tällöin synnyttäjän tulee pysyä sängyssä. Myös virtsarakko voi puutua, ja jos näin tapahtuu virtsa pitää poistaa katerisoinnilla.
-Voi aiheuttaa selkä- ja päänsärkyä:särky kovaa ja
tällöin tarvitaan veripaikka vuotavaan kohtaan.

Voiko se vahingoittaa vauvaa?

Epiduraali on yleensä turvallinen vauvalle. Sen käyttö voi koitenkin lisätä vauvan vaaroja, erityisesti jos vauvaa myöhemmin joudutaan auttamaan ulos pihtien avulla.

Kuten kaikilla lääketieteellisillä toimenpiteillä, myös epiduraalilla on hyötynsä, haittansa ja vakavien sivuvaikutuksien riski. Näin ollen on tärkeää, että äiti on tietoinen sen haitoista ja mahdollisista sivuvaikutuksista ja näin hän voi keskustella lääkärinsä kanssa epiduraalista yksityiskohtaisemmin, ja lopulta tehdä omakohtaisen päätöksensä näiden faktojen perusteella.

Mulle nou täks epiduraalia...
Kohdunkaulan puudute mulla tepsinyt ja edistänyt synnytystä.
Sen nimeen vannon!! =)

rv:llä 35
 
Ekassa synnytyksessä laitettiin epiduraali, mutta jälkeenpäin ajatellen se taisi olla huono päätös (joskin siis ihan itse olin tekemässä sitä, mutta mistäpä olisin voinut tietää). Minulta hävisi ponnistamisen tarve ja supistukset heikkenivät, joten synnytys pitkittyi sitten ja päädyttiin imukuppiavuisteiseen synnytykseen.

Seuraavaan ajattelin kokeilla mahd. pitkään ilman (kuten kyllä ekassakin) ja jos tarve on, niin jotakin muuta puudutetta.
 

Yhteistyössä