epiduraali vs spinaali

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
epiduraalin esikoisen synnytyksessä. tän toisen kans varmaan saan sen spinaalin? oon ymmmärtänyt, että yleensä ensisynnyttäjä saa epiduraalin kun on pitempi kestoisempi ja spinaalin sit uudelleen synnyttäjät... voin olla kyl väärässäkin

Ekasta epiduraalin, mutta liian myöhään. Lapsi oli jo maailmassa, kun tuo onneton kävi vasta vaikuttamaan.. Niin no, eipä koskenut välilihan leikkausarven kursiminen ollenkaan :D
Kakkosesta kätilö vaan ilmoitti, että voitaisi nyt laittaa spinaali. Oli lukenut mun edellisen synnytyksen paperit ja arveli, että kovien supistusten alettua mennään taas ja kovaa..ja epiduraali ei kerkeä vaikuttamaan. Niinhän siinä sitten kävi, että kätilö soitti anestesialääkärin paikalle ja katsoi sillä välin kohdunsuun tilanteen. Olin n.4cm auki.. Spinaalin laiton jälkeen kivut loppuivat kuin seinään. Lääkäri poistui huoneesta ja kätilö katsoi uudelleen kohdunsuun. Olinkin sitten jo kokonaan auki :) Se autuas spinaali rentoutti sitten ilmeisesti paikat kunnolla :) Jep ja siitä sitten 15 min, niin poika oli maailmassa!
En tuntenut mitään ponnistaessa. Kätilöt kertoivat milloin tuli supistus ja sen mukaan ponnistelin :) Kivuton ja ihana synnytys!
Kätilö sanoi spinaalin olevan aivan ykkönen oikeaan aikaan annettuna.. Mutta jos sen antaa liian aikaisin..ei olekana niin hyvä. Sitä ei voi lisiä niin kuin epiduraalia ja tehoaika on lyhyempi. Mun mielestä sun kannattaa synnytyksen edetessä keskustella asiasta kätilön kanssa. Ihanaa ja kivutonta synnytystä sulle ;)

Ensisynnyttäjänä sain epiduraalin, vei kivut mutta tunsin supistukset ja ponnistuksen tarpeen jne. Oli kyllä aivan ihana! Ja sain sen jo jossain 4cm kohdin, ja ehdin saada sit toisenkin annoksen ennenkuin täysin auki. Toisestakin toivon epiduraalia, mutta kattellaan.. :)

Yhteistyössä