Epätoivo iskee kun 1v3kk ei edes oikein yritä syödä itse.....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Päiväkotiin menee parin kk päästä. Ollut aina huono syömään. Sormin syönyt jo pitkään mutta lusikalla syöminen ei onnistu eikä kiinnosta. Aina sanotaan että "sotkua tulee" jne.... mutta annan kyllä sotkua tulla jos yrittäisi syödä. Hakkaa lusikalla ruokaa ja pitää lusikan päästä heikosti kiinni. Muutaman kerran tosi nälissään on laittanut ruokaa suuhun tällä omalla heikolla otteellaan.

Mitä teen??

Kyllä nälkäinen lapsi keksii jonkun tavan syödä, syö sormin sitten jos lusikka ei pysy kädessä. Keskity itse omaan ruokaasi, lapsi oppii mallia katsomalla parhaiten. Toki jugurtti ja hernekeitto ehkä kannattaa syöttää, muut menee sorminkin..
Päiväkodissa sitten viimeestään oppii kun saa mallia muilta lapsilta.

Kyllä nälkäinen lapsi keksii jonkun tavan syödä, syö sormin sitten jos lusikka ei pysy kädessä. Keskity itse omaan ruokaasi, lapsi oppii mallia katsomalla parhaiten. Toki jugurtti ja hernekeitto ehkä kannattaa syöttää, muut menee sorminkin..
Päiväkodissa sitten viimeestään oppii kun saa mallia muilta lapsilta.

Mitenkä suhtaudun joa ei alakaan edes yrittämään itse syömistä vaan tarkoituksella sotkee?

Mitenkä suhtaudun joa ei alakaan edes yrittämään itse syömistä vaan tarkoituksella sotkee?

Joko sillä ei oo nälkä tai sit se hakee tarkoituksella huomiota. Tuon ikäisen kanssa ehkä paras keino on kiinnittää mahdollisimman vähän huomiota lapsen touhuihin, tosiaan keskity siihen omaan ruokailuun ja rupattele mukavia miehesi kanssa äläkä vilkaisekkaan lapsen tekemisiä.

Toinen vaihtoehto sit on ottaa lautanen pois hetkeksi ja antaa lapsen protestoida, sit antaa kerran vielä lautasen takaisin ja jos sotku jatkuu niin ruokailu päättyy mutta tuonikäinen ymmärtää syy-seuraussuhteita vähän vaihtelevasti, niin voipi vaan johtaa raivoamiseen eikä mihinkään muuhun. Riippuu lapsesta tietysti ja jo vähän vanhempana toimii kyllä.

Anna syödä miten syö ja keskity omaan ruokaasi. Mahollisimman vähän huomiota taaperon ruokailuun ja pöydässä voi jutustella syömisen ohella. Lusikalla roiskimista en sallinut mutta en myöskään vaatinut sillä syömistä. Kunhan söi. Päiväkodissa taaperoiden taidot ja mielenkiinto menee monella vauhdilla kun ollaan pöydässä jossa saa esimerkkiä muilta lapsilta. Pelleillä ei sielläkään saa mutta edetä tahtiinsa ja kuintenkin syödäkseen.

Omani oli 1v4kk kun hän eräänäpäivänä vaan otti kipon ja lusikan itelleen ja alko lappaa. Siihen mennessä lusikan käyttö oli ollu vaikeaa ja mitä sattuu. Se on aina ollu semmonen asioiden kypsyttelijä ja tehny sitte vaan kun on sopiva aika. Potasta ei tajunnu tuon taivaallista ennen kun täytti 2v ja heivas vaipan itse. jne...

kyllähän päiväkodissa pienempiä pitää syöttää !! Itse vienyt omat lapset aikaisintaan 2-vuotiaana, ja ei mun lapsetkaan tuossa iässä osannut syödä itse vaan syötin heitä. Miksi lapsia pitää stressata ja vaatia liikaa, ei tule kuin takapakkia tai aliravitsemusta, vauvahan noin pieni vielä on. Pitääkö jo vauvana oppia, ettei ole tärkeä, edes sen arvoinen että äiti syöttää? Syötä itse vielä jonkun aikaa, sama päiväkodissa, se herkkyys tulee kyllä että oppii mutta ei väkisin.

Lapseni aloitti tuossa iässä päivähoidossa, enkä kyllä yhtään epäillyt etteikö saisi syödäkseen, vaikka olikin vielä pääosin syötettävä. Tottahan ne pieniä auttaa! Toisaalta luonnostaan kehitys etenee päivähoidossa yleensä ripeämmin kuin kotona, siellä ei toki yksi hoitaja pysty vaan yhteen lapseen keskittymään vaan lapsen pitää välillä yrittää syödä itsekin. Mutta jos se ei ollenkaan suju, niin tietysti sitten syöttävät eivätkä jätä lasta nälkäiseksi.

Meidän lapsi tosin aloitti pph:lla, mutta ei ollut ainut syömisessä apua tarvitseva lapsi. Usein vielä 2-vuotiaatkin kaipaa apua, ainakin joidenkin ruokien syömiseen ja lautasen "lopputyhjennykseen".

kyllähän päiväkodissa pienempiä pitää syöttää !! Itse vienyt omat lapset aikaisintaan 2-vuotiaana, ja ei mun lapsetkaan tuossa iässä osannut syödä itse vaan syötin heitä. Miksi lapsia pitää stressata ja vaatia liikaa, ei tule kuin takapakkia tai aliravitsemusta, vauvahan noin pieni vielä on. Pitääkö jo vauvana oppia, ettei ole tärkeä, edes sen arvoinen että äiti syöttää? Syötä itse vielä jonkun aikaa, sama päiväkodissa, se herkkyys tulee kyllä että oppii mutta ei väkisin.

Miksi ihmeessä lasta pitäisi syöttää jos se on jo pitkään osannut syödä (sormin) itse. Herkkyyskausi itse syömiseen on yleensä jossain 8kk iässä, ei tosiaan parivuotiaana. Just tuolla asenteella opetetaan että äidinrakkaus=ruoka jolloin oppivat lohtusyömään. Tärkeää olisi että lapsi oppisi itse syömään sen verran kuin haluaa jolloin ruokamäärät kehittyvät luonnostaan sopiviksi, myöskään mitään 'lautasen lopputyhjennyksiä' ei kyllä kannata tehdä syöttömällä. Jos lapsi ei enää syö niin se tarkoittaa että ei ole enää nälkä, silloin ei missään nimessä kannata tuputtaa enempää ettei lapsi opi syömään yli tarpeen.

Miksi ihmeessä lasta pitäisi syöttää jos se on jo pitkään osannut syödä (sormin) itse. Herkkyyskausi itse syömiseen on yleensä jossain 8kk iässä, ei tosiaan parivuotiaana. Just tuolla asenteella opetetaan että äidinrakkaus=ruoka jolloin oppivat lohtusyömään. Tärkeää olisi että lapsi oppisi itse syömään sen verran kuin haluaa jolloin ruokamäärät kehittyvät luonnostaan sopiviksi, myöskään mitään 'lautasen lopputyhjennyksiä' ei kyllä kannata tehdä syöttömällä. Jos lapsi ei enää syö niin se tarkoittaa että ei ole enää nälkä, silloin ei missään nimessä kannata tuputtaa enempää ettei lapsi opi syömään yli tarpeen.

niimpä...kyllä näkee päiväkodeissakin näitä 2-3v jotka odottelevat sitä herkkyyskautta...Lasta kannattaa ohjata alusta pitäen siten että hän oppii toimimaan itse sillälailla kun taidot riittää. Vauva syö sormin ja lusikasta, taapero sormin ja lusikalla ja...leikki-ikäinen joka on jo se 2v, syö lusikalla. Yli 1v ei ole enää niin pieni eikä vauva. Vauvat eivät kävele ja puhu. Minulle itselleni ei kylllä tullu mieleen että olisin jotenkin kieltänyt 1v lapseltani hoivaa ja rakkautta kun annoin hänen itse syödä omalla tavallaan enkä ollu sanomassa että anna kun äiti auttaa ja tekee. Syöttää ei saanu yhtään enää 1v3kk jäkeen vaikka se oma lusikka onnistui kunnolla myöhemmin.

Äsken oli selvästi nälissään. Laitoin lautasen eteen ja lusikan. Hän pitää lusikasta huonoa otetta, ts. Ei nyrkissä vaan roikottaa sitä peukalolla ja etusormella....auta armias kun yritän auttaa...hermostuu vallan.

Söi omalla tyylillään yhden lusikallisen ja sitten aloitti tahallaan lusikalla hakkaamisen yms. Otin hetkeksi lautasen pois...huutaa ja huutaa. Annoin uudelleen ja sama homma. Syötin sitten muutaman lusikallisen ettwi ihan nälkää näe ja jaksaa päikkärit nukkua. Mutta ei tuosta mitään tullut.

Vähän on neuvoton olo.

Äsken oli selvästi nälissään. Laitoin lautasen eteen ja lusikan. Hän pitää lusikasta huonoa otetta, ts. Ei nyrkissä vaan roikottaa sitä peukalolla ja etusormella....auta armias kun yritän auttaa...hermostuu vallan.

Söi omalla tyylillään yhden lusikallisen ja sitten aloitti tahallaan lusikalla hakkaamisen yms. Otin hetkeksi lautasen pois...huutaa ja huutaa. Annoin uudelleen ja sama homma. Syötin sitten muutaman lusikallisen ettwi ihan nälkää näe ja jaksaa päikkärit nukkua. Mutta ei tuosta mitään tullut.

Vähän on neuvoton olo.

Syökään sormin. Lusikka jäähylle. Lautasenkin otan pois jos ylipäätään sotketaan ruoalla syömisen sijaan. Se lusikka ei ole tässä se pääasia. Lapsi on vaiheessa kun kokeillaan ja halua on ja ei ole ja...Pääasia että antaa tehdä itse.

Syökään sormin. Lusikka jäähylle. Lautasenkin otan pois jos ylipäätään sotketaan ruoalla syömisen sijaan. Se lusikka ei ole tässä se pääasia. Lapsi on vaiheessa kun kokeillaan ja halua on ja ei ole ja...Pääasia että antaa tehdä itse.

Sormin on syönyt hyvin jos on ollut esim. Paistertuja Paistettuja perunoita tms. Tunkee vähän liiankim vauhdilla ruokaa suuhunsa...aivan täyteen asti..

Yhteistyössä