Epäsymmetrinen luomi!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut äiti

Vieras
Ensi viikolla lääkäri, mutta mielenrauhaa en saa enne n sitä. Minulla on ollut reidessä AINA luomi, siis niin kauan kuin muistan. Se on todella vähän röpelöpintainen ja jos erittäin tarkaa katsii, niin hieman epäsymmetrisen muotoinen. Ja siinä kasvaa karvaa. Luomi ei oireile mitenkään, ei ole oireillutkaan koskaan. Onko syytä olla huolissaan, koska luomen muoto on epämääräinen, vaikka ei ole ikinä oireillut ja on ollut todella kauan? Ja lääkäri vilkaisi sitä n. 3-vuotta sitten ja sanoi luomen olevan vaarattoman näköinen, koska kasvaa karvaa. Kooltaan luomi on n. 0,5mm-1,0mm

jos koko ja väri on pysynyt samana, on se varmasti ihan vaaraton, ihminen ei ole symmetrinen, eikä ole luometkaan ja se jos epäsymmetrisyyden havaitseminen vaatii tarkemapaa katselua, on jo merkki siitä, että luomi on ihan riittävän symmetrinen. Sitten on enemmän syytä huolestua, jos väri muuttuu (tosi tummaksi) ja/tai koko/muoto muuttuu - ei silloin jos pysyy samana.

Itselläni on reidessä pieni, pyöreä, punaruskea, karvaakasvava, röpöläinen luomi, joka on ollut siinä samanlaisena AINA ja se on vaan luomi - toisilla niitä on enemmän, kuin toisilla ja vanhemmiten voi tulla lisää.

Minulla ja sisaruksillani on joitakin hieman epäsymmetrisiä luomia. Mutta ne on aina olleet sellaisia. Mutta jos luomi muuttuu epäsymmetriseksi niin sitten pitää mennä näyttämään.

Ja muuten suurin osa niistä luomissa tapahtuvista muutoksistakin on ihan harmittomia, mutta toki ohje on että mennään poistamaan sellaiset luomet. Se ei kuitenkaan tarkoita syöpää, vaikka luomi muuttuisi. Täälläkin olen usein eri ketjuissa lukenut, että ihmiset on poistattaneet tosi pahannäköisiksikin muuttuneita luomia ja silti ne on olleet ihan harmittomia.

tuo ei tosiaan oireile yhtään mitenkään, eikä ole koskaan oireillutkaan. Yht'äkkiä tuli vain mieleen että pitäisikö huolestua, kun on tarkemmin tihrusteltuna erilaisen näköinen kuin muut luomet.

Minulla on kanssa omituinen luomi (ei kyllakaan kasva karvaa) reidessa mutta ollut aina samanlainen. Poistettiin yksi luomi viime vuonna ja silloin ihotautilaakari vilkaisi muutkin luomet ja tuon reiden luomen totesi vaarattomaksi.

raskauden aikana luomet voi kasvaa ja niita voi tulla lisaa, on ihan normaalia.

Yhteistyössä