Epäsäännölliset kuukautiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huolestunut"

Vieras
Hei, olen 24 vuotias nainen 177/60. Minulla on aina ollut epäsäännölliset kuukautiset, pillerit olen lopettanut noin vuosi sitten. (Kuukautiskierto 52 ylöspäin)Sen jälkeen ollut yhtyntöjä kumilla ja ilman josta pari kuukautta ilman kumia. Raskauksia ei ole ollut ikinä. Epäilen itselläni munasarjojen monirakkulaoireyhtymää, kaikki viittaisi siihen. Onko antaa vikkejä miten jatkaa tästä eteenpäin. Kuinka epätodennäköistä raskautumiseni on?

Hei,

Jos kuukautiskierto on epäsäännöllinen ja pitkä on varsin todennäköistä, että munasolu ja munarakkula eivät kasva ja kehity normaalisti. Tavallisin syy tähän on munasarjojen monirakkulaoireyhtymä (PCO). Munasarjojen tilanne on helppo varmistaa ultraäänitutkimuksella, joten suosittelen ottamaan yhteyttä lähimpään lapsettomuusklinikkaan. Yleensä tilanne on korjattavissa kevyellä hormonihoidolla, jolloin munarakkula saadaan kasvamaan ja kehittymään niin että munasolun irtoaminen (ovulaatio) tapahtuu. Eli pienellä avustuksella raskaaksi tulon todennäköisyydet saadaan palautettua samanlaisiksi kuin ne ovat sinun ikäisillä naisilla, joilla on säännöllinen kuukautiskierto, eli erinomaisen hyviksi.

Niklas Simberg, lääkäri, Dextra Lapsettomuusklinikka

Yhteistyössä