Epäsäännölliset kuukautiset ja alavatsakivut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja peloissaan ja yksin :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

peloissaan ja yksin :(

Vieras
Olen kohta 16v tyttö. Kuukautiseni alkoivat kolme vuotta sitten. Menkat on tosi epäsäännölliset. Joskus harvoin tulevat ajallaan, mutta usein vuodon väli on 2-3 kk. Edellisen kerran oli 10.4.
Silloin tällöin tunne vihlovaa kipua alavatsan alueella. Se tuntuu esim. silloin, kun menee illalla pitkäkseen. En ole harrastanut seksiä. Joskus alavatsaa jomottaa.

En tiedä mitä minun pitäisi tehdä. En haluaisi puhua tästä äidilleni. Haluaisin mennä lääkärii, mutta asia hävettää minua ihan liikaa. Oma lääkärini on mies, voinko pyytää päästä naislääkärille? Pitäisikö minun mennä gynekologille? Miten sinne pääsee ja maksaako se? Onko siitä pakko kertoa äidille, jos menee gynelle? Vai terveyskeskukseenko pitäisi varata aika?? Olen ihan pihalla, auttakaa mua!! :(

Ja Jyväskylässä pitäis sen gynen olla, jos sellaiselle joudun...

Kuukautiset tulevat noin muutaman vuoden päästä normaaleiksi kun pituuskasvu on päättynyt. Sitä ennen tulee epäsäännöllisesti. Mulla alkoi 11-vuotiaana ja tuli alkuvuosina kaks kertaa vuodessa. Jos olet lisäksi kovin hoikka, niin muutama vuoto voi jäädä väliin. Mutta lekurilta saa epäsäännöllisiin kuukautisiin hormonivalmistetta, että vuodot säännöllistyy.

Tietysti voit pyytää ajan naislääkärille. Mitään hävettävää sinulla ei ole, jokaisella naisella on asiaa gynekologille tai yleislääkärille näissä asioissa elämänsä aikana useasti. Lääkärit ovat opiskelleet vuosikausia näitä asioita ja tutkineet tuhansia naisia, joten heille ei mikään ole vierasta, uutta ja outoa.

Aikaa tilatessasi kerro, jotta olet ensimmäistä kertaa näissä asioissa lääkärissä ja sinua nolottaa, pelottaa ja jännittää. Lääkäri ottaa sen huomioon silloin erityisesti.

Olet iässä, jolloin on aika aloittaa intiimiterveyden säännöllinen seuraaminen. Se säästä sinulta tulevaisuudessa monta murhetta.

Reippaasti nyt aikaa tilaamaan. Jos olet koulussa tai opiskelet, terkkarin kanssa kannattaa jutella, saat neuvoja ja ohjeita.

Ikäsi puolesta vastaanotto ja tutkimukset ovat sinulle ilmaisia terveyskeskuksessa.

Jos jostain syystä valitset yksityisen lääkärin, niin sitten maksat taksojen mukaan lääkärinpalkkion, toimistomaksun, kaikki kokeet erikseen. Kelakorvaus on melko vaatimaton. Satasta pienemmällä ei tapahdu juuri mitään.

Uusimmat

Yhteistyössä