Epäonnistunut elämässään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "turhautunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"turhautunut"

Vieras
35-vuotta tuli täyteen viime kuussa, ja samoin tuli myös sisäistettyä lopullisesti se pettymys siihen, kuinka vähän olen saanut elämässäni aikaiseksi. Siis viimeisen 5, tai ehkä jopa useamman vuoden ajan on tuntunut siltä, että olen ollut elämässäni jotenkin jämähtäneessä tilassa osittain itsestäni, mutta osittain myös ulkopuolisista tahoista kiinni olevista syistä. Nyt sitten vain huomaa nuorempien menevän ohi oikealta ja vasemmalta.

Eräs suurimmista ongelmistani viime vuosina on ollut työttömyys. Yritä siinä nyt edistyä urallasi ja saavuttaa ammatillisia tavoitteita, kun et pääse edes siihen oman alan ensimmäiseen työpaikkaan ja jämähdät joko olemaan työttömänä tai sitten teet jotain hanttihommia, joista ei tunnu olevan poispääsyä millään.

Ja osittain työttömyyyden vaikutuksesta, mutta suurimmaksi osaksi siksi, että ei vaan ole jaksanut välittää mistään, kun tuntuu siltä, että ei kuitenkaan onnistu missään. Ollen onnistunut saamaan itseni myös aikamoisiin taloudellisiin vaikeuksiin. Velkaa on useammalle taholle, luiottotiedot menneet, eikä toivoakaan, että saisin niitä velkoja koskaan maksettua. Oma moka, tiedän, ja ainoana syynä holtittomaan rahankäyttööni oli vain ja ainoastaan tuo "millään ei ole mitään väliä"-fiilis, jonka valtaan joudun vieläkin pelottavan usein (vaikka nyt olen onneksi sitä onnistunut edes jonkin verran kahlitsemaan).

Ja sitten tietysti epäonnistumisen kohteena on olleet vielä ihmissuhteet. Muutin miltei 10 vuotta sitten opiskelemaan nykyiseen asuinkaupunkiini, ja koko aikana en ole onnistunut -yrityksistäni huolimatta- tutustumaan yhteenkään ihmiseen täällä, saati että olisin saanut ystäviä, tai edes tuttavia itselleni. No, jaksoin yrittää viisi ensimmäistä vuotta, ja nyt vietän käytännössä kaiken vapaa-aikani yksinäni, usein tietokoneen ääressä. Ei sitä enää vain edes jaksa yrittää tutustua kehenkään, kun ei sitä vastakaikua saa keneltäkään. (Sanottakoon myös, että entisessä asuinkaupungissani, mihkä muutin myöskin vasta aikuisiällä, onnistuin tutustumaan paremmin useaan ihmiseen ja saamaan myös ystäviä jo heti ensimmäisenä vuotena). Täällä vain jostain syystä en kelpaa kenellekään edes tuttavapiiriin, saati sitten ystäväksi.

Ja nyt tuntuu siltä, että mitään ei kannata edes yrittää, kun ei siitä kuitenkaan mitään tule. Ja että sitä on jo liian vanha edes aloittamaan mitään, kun tämän ikäisen pitäisi jo olla olla se kokenut osaaja asiassa kuin asiassa, eikä mikään aloittelija.

Onko alalla oikeasti huono työtilanne vai onko vika jossain muualla? Jos työtilanne on huono niin kannattaa miettiä uuden alan opiskelua. Paikkakuntaa voi aina vaihtaa jos ei ystäviä löydy tai sitten yrittää vielä esim. erilaisten harrastusten kautta. 35 on vielä nuori, älä vielä heitä pyyhettä kehään.

Olen samantapaisessa tilanteessa. Opiskelen kuitenkin sinnikkäästi uutta ammattia ja aina jotain kurssia on menossa. Jatkuvat pätkätyöt ovat ne jotka minua rassaavat ja väsyttävät. Aina on etsittävä uutta, opeteltava uusi työ ja työkaverit eikä jatkosta tietoa. Helpompaa olla työtön joskin köyhempää.

[QUOTE="vieras";26597258]Onko alalla oikeasti huono työtilanne vai onko vika jossain muualla? Jos työtilanne on huono niin kannattaa miettiä uuden alan opiskelua. Paikkakuntaa voi aina vaihtaa jos ei ystäviä löydy tai sitten yrittää vielä esim. erilaisten harrastusten kautta. 35 on vielä nuori, älä vielä heitä pyyhettä kehään.[/QUOTE]

Oman alan työtilanne on, no keskinkertainen. Vapaita työpaikkoja on jonkin verran, mutta suurimmaksi osaksi ovat määraikaisia ja tarjolla vuokratyöfirmojen kautta. Opiskelujen alussa oletin työtä olevan tarjolla paljon paremmin, mutta todellisuudessa moni työpaikoista oli tällaisia vuokratyöfirmojen huijauspaikkoja, joissa lähinnä tunnutaan etsivän alan työntekijöitä MAHDOLLISESTI alkaviin työsuhteisiin.

Uutta alaa olen luonnollisesti harkinnut, mutta tällä hetkellä lyö täysin tyhjää sen kohdalla, että mitä lähtisin opiskelemaan, sillä haluaisin sekä löytää alan, jossa oikeasti on töitä tarjolla, mutta myös työn, johon olen sopiva , ja joka sopii minulle ominaisuuksiltaan. (Esimerkiksi tiedän terveys- ja sosiaalialalla olevan hyvä työtilanne, mutta tiedän myös sen, että en luonteeltani ole sellainen, että olisin sopiva ja hyvä tuollaiseen työhön)

Oma alani olisi ehkä paremminkin jossain luonnontieteiden tai kenties kaupallisen alan parissa. Ensimmäistä vaihtoehtoa tosin jarruttaa surkeuteni matematiikassa (enkä edes tiedä työtilannetta). Ja toisen taas sitten se tosiseikka, että erilaisia tradenomeja ja muita kaupallisen alan ammattilaisia valmistuu nykyisin niin paljon, että alan työpaikat taitavat olla niin kilpailtuja, että työn saamiseen on huonot mahdollisuudet.

Etkö voi palata sille paikkakunnalle, missä sulla on niitä kavereita? Mistä olet ystäviä koittanut saada? Itse lähdin ihan summanmutikassa puolitutun kanssa tyttöjeniltaan uudella paikkakunnalla ja siitä se pikkuhiljaa lähti. Nyt asunut kolme vuotta eikä ystäväpiiri ole valtaisa, mutta riittävä ja kasvaa hiljalleen :)

Etkö voi palata sille paikkakunnalle, missä sulla on niitä kavereita? Mistä olet ystäviä koittanut saada? Itse lähdin ihan summanmutikassa puolitutun kanssa tyttöjeniltaan uudella paikkakunnalla ja siitä se pikkuhiljaa lähti. Nyt asunut kolme vuotta eikä ystäväpiiri ole valtaisa, mutta riittävä ja kasvaa hiljalleen :)

Kyllähän sitä lähtisi, jos pystyisi, mutta tällä hetkellä ei ole varaa muuttamiseen, (eikä taida asunnon saantikaan onnistua noiden puuttuvien luottotietojen takia, vaikka rahaa olisikin). Ja pitäisi edes olla työpaikka tai jotain muuta sellaista, että kannattaisi muuttaa takaisin.

Yhteistyössä