Epäitsenäiset naiset ihmetyttää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierastelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Alkuperäinen kirjoittaja minna:
Tiätkö muuten, että oikeasti toiset tarvii sitä rahaa enemmän ku toiset... Nykyään ihmiset kuvittelee et raha on se jolla turvataan lapsille hyvä elämä...

Minusta toimeentulotuella eläminen ei turva lapsille hyvä elämää.

Lapsilisätkin on "toimeentulotukia" jos aletaan halkomaan hiuksia.

No jos nyt ei kuitenkaan nimitettäisi niitä toimeentulotueksi, kun toimeentulotuki on ihan oma tukensa. Sitä saadakseen on oltava todella vähävarainen, ja kolme lapsen siivooja-yh todellakin on sitä.

Mä kyllä epäilen että jokainen siivoja saa toimeentulotukea. Useimmat toimeentulotuen saajat ovat työttömiä. Poikkeuksiakin toki löytyy. Riippuu paljoltikin perheen menoista ja tuloista. Vähävaraiset saavat ensin asumistukea, joten sille toimeentuelle ei monikaan työssäkäyvä joudu. Ei edes siivoojat.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Hmm.... mun mielestä asia on juurikin niin että mies perheen elättää jos hän on ainoa työssäkäyvä. Ja tietty vaimo silloin jos mies on koti-isä. Rahat voi oikeasti olla yhteiset vain silloin kun molemmat tuo sitä rahaa taloon.

Mä olen itse aiemmin ihmetellyt miten joku voi antaa toisen elättää itsensä. Nyt olen kuitenkin itse siinä tilanteessa ja tämä tuntuu sangen luontevalta vaihtoehdolta. Tosin edelleenkin pyrin pärjäämään kodinhoitotuella ja lapsilisillä, mutta välillä joudun käymään miehen rahapussilla, eikä se tunnu meistä kummastakaan pahalta.

Ens vuonna mies joutuu joko lomautetuksi tai irtisanotuksi. Jos hän ei saa muuta työtä, niin todennäköisesti hän jää kotiin pikkuisemme kanssa ja minä lähden töihin. Ja siinä vaiheessa tuntuu varmasti ihan yhtä luontevalta antaa miehelle rahaa, eli elättää hänet.

Mutta jos sä hoidat teidän yhteisiä lapsia kotona ja mies käy töissä, miksi sun pitää elää kotihoidontuella ja mies elää niillä työssään saamilla rahoilla. Etkö sä tee teidän perheen yhteisen eteen kun olet kotona. Meillä ainakin rahat on yhteiset vaikka mies käy töissä ja mä olen kotona. Meillä on yhteinen tili ja rahaa käyttää sieltä molemmat.

Oletko tietoinen että raha ei kaikilla ole se elämän tärkein asia? Pienillä tuloillakin elää. Ja kun ei ole sitä ajokorttia, niin eipä ole kuluja autostakaan.
Opiskella voi muutenkin kun opintotuen varassa. Aina voi etsiä oppisopimuspaikan tai mennä työvoimapoliittiseen koulutukseen.
Eikä ole pakko omistaa velkaista taloa tai ostaa lapsille reimateckejä.
Ei eläminen ole rahasta kiinni. Vaan elämänarvoista.

Ja lasten elämä heittää eron/vanhemman kuoleman jälkeen häränpyllyä, kun pitää auto myydä pois ja muuttaa opiskelupaikkakunnalle, jotta pärjää ilman autoa. Työvoimapoliittisesti tai oppisopimuksella voi toki opiskella vaikkapa lähihoitajaksi, mutta teepä kolmivuorotyötä yksinhuoltajana. Päivätyönä palkka on jälleen niin pieni, että erittäin ahtaalla ollaan.

Ja aina voi miettiä mitä se ennustaa lastenkin tulevaisuudesta (esim. koulutustasosta), jos heitä elättää pienituloinen yh-äiti toimeentulotuella kituuttaen ja hanttihommia tehden.

Oletko tietoinen että raha ei kaikilla ole se elämän tärkein asia? Pienillä tuloillakin elää. Ja kun ei ole sitä ajokorttia, niin eipä ole kuluja autostakaan.
Opiskella voi muutenkin kun opintotuen varassa. Aina voi etsiä oppisopimuspaikan tai mennä työvoimapoliittiseen koulutukseen.
Eikä ole pakko omistaa velkaista taloa tai ostaa lapsille reimateckejä.
Ei eläminen ole rahasta kiinni. Vaan elämänarvoista.

Ja lasten elämä heittää eron/vanhemman kuoleman jälkeen häränpyllyä, kun pitää auto myydä pois ja muuttaa opiskelupaikkakunnalle, jotta pärjää ilman autoa. Työvoimapoliittisesti tai oppisopimuksella voi toki opiskella vaikkapa lähihoitajaksi, mutta teepä kolmivuorotyötä yksinhuoltajana. Päivätyönä palkka on jälleen niin pieni, että erittäin ahtaalla ollaan.

Ja aina voi miettiä mitä se ennustaa lastenkin tulevaisuudesta (esim. koulutustasosta), jos heitä elättää pienituloinen yh-äiti toimeentulotuella kituuttaen ja hanttihommia tehden.

Sä et nyt oikein näytä ymmärtävän. Miksi pitää auto pois myydä jos kerta perheellä ei sitä autoa ole?
Kaikii perheet kun ei elä niin rahan perään ja kuitenkin heidän lapsensa ovat onnellisia.
Mitä pahaa on siivoojan tai lähihoitajan ammateilla?
Mitäs jos stressaisit vaan omasta elämästäsi, etkä pohtisi miten meille kotiäideille käy sitten jos puolisomme yllättäen kuolevat?
Lasten elämä heittää taatusti häränpyllyä vanhemman kuollessa :xmas:

Mä kyllä epäilen että jokainen siivoja saa toimeentulotukea. Useimmat toimeentulotuen saajat ovat työttömiä. Poikkeuksiakin toki löytyy. Riippuu paljoltikin perheen menoista ja tuloista. Vähävaraiset saavat ensin asumistukea, joten sille toimeentuelle ei monikaan työssäkäyvä joudu. Ei edes siivoojat.

Melkein jokainen monta lasta yksin elättävä siivooja saa, aivan varmasti (paitsi jos on liian ylpeä hakeakseen sitä ). Olen itsekin tehnyt siivoustyötä ja nähnyt monen monta yh-siivojaa, niin tiedän kyllä. Ja vaikka jäisi juuri toimeentulotukirajan yläpuolelle, niin elämä on silti erittäin köyhää. Voihan sitä joo lapsille opettaa jaloja elämänarvoja, mutta kyllä se silti lapsen elämään vaikuttaa jos ei ole varaa mihinkään maksullisiin harrastuksiin tai varaa ostaa kunnon vaatteita. Aika moni nuori ajautuu siitä huonoille teille.

Sä et nyt oikein näytä ymmärtävän. Miksi pitää auto pois myydä jos kerta perheellä ei sitä autoa ole?
Kaikii perheet kun ei elä niin rahan perään ja kuitenkin heidän lapsensa ovat onnellisia.
Mitä pahaa on siivoojan tai lähihoitajan ammateilla?
Mitäs jos stressaisit vaan omasta elämästäsi, etkä pohtisi miten meille kotiäideille käy sitten jos puolisomme yllättäen kuolevat?
Lasten elämä heittää taatusti häränpyllyä vanhemman kuollessa :xmas:

Ei mitään pahaa ole, arvostan molempia ammatteja. Mutta yh:na niillä ei elätetä perhettä, eikä yh:na voi tehdä kolmivuorotyötä kun on kouluikäisiä lapsia.

Vaikka sinulla ei olisi sitä autoa, monella on. Ja on pakko olla, jotta pystyisi asumaan siellä missä tällä hetkellä asuu (erittäin iso osa suomalaisista ei asu riittävän julkisen liikenteen ulottuvissa). Esimerkiksi omalla kohdallani, en pystyisi asumaan täällä ja opiskelemaan ilman autoa, joten pakko olisi raahata lapset mukana toiselle paikkakunnalle. Aivan varmasti lapsille on helpompaa että arki säilyisi mahdollisimman ennallaan jos vanhempi kuolee, sen sijaan että tulee muutto uudelle paikkakunnalle, koulut vaihtuvat ja kaverit vaihtuvat. Samoin harrastukset jäävät, koska pitää alkaa elää kädestä suuhun.

Otetaan kuvitteellinen tilanne:

Nainen tulee kesken opiskelujen raskaaksi. He ovat onnellisia miehensä kanssa tästä iloisesta vahingosta. Vauvan synnyttyä äiti jää kotiin lapsen kanssa, isällä on vakituinen työpaikka. He haluavat mahdollistaa lapselle pitkän kotihoidon, niinpä äiti jää kotiin vielä vanhempainvapaankin ajan. Yllättäen lapsen ollessa 2½-vuotias, mies kuolee työtapaturmassa.

Nainen on siis ilman koulutusta ja kahdestaan lapsen kanssa. Tässä vaiheessako ap:n mielestä pitäisi osoittaa syyttävällä sormella naista, kun ei ole opiskellut itselleen ammattia? Ja tuomita, koska hän ei tehnyt aborttia? Vai mitä, mikä tässä on pointtina? Mitä naisen pitäisi tehdä?

Melkein jokainen monta lasta yksin elättävä siivooja saa, aivan varmasti (paitsi jos on liian ylpeä hakeakseen sitä ). Olen itsekin tehnyt siivoustyötä ja nähnyt monen monta yh-siivojaa, niin tiedän kyllä. Ja vaikka jäisi juuri toimeentulotukirajan yläpuolelle, niin elämä on silti erittäin köyhää. Voihan sitä joo lapsille opettaa jaloja elämänarvoja, mutta kyllä se silti lapsen elämään vaikuttaa jos ei ole varaa mihinkään maksullisiin harrastuksiin tai varaa ostaa kunnon vaatteita. Aika moni nuori ajautuu siitä huonoille teille.

Tosta toki joku vois tehdä laskelman ( mä en todellakaan jaksa). Mikä mahtaa olla siivoojan nettopalkka ( keskimäärin) ?. Entä paljonko tulee lapsilisiä 3 lapsesta? Paljonko on leskeneläke lapsikorotuksineen? Tai paljonko 3 lapsesta saa elareita ( jos lasten isä elää )? Paljonko keskimäärin 3 lapsen yh maksaa vuokraa? Paljonko on mahdollista saada asumistukea? Ja sitten voidaan laskea saako sitä toimeentulotukea vai ei.
Mä en usko että lapset ajautuvat huonoille teille jos kotona on asiat muuten kunnossa ( poikkeuksia toki löytyy ). Sitten toki voidaan arvioida jo toisin jos se yh-siivooja äiti vetää viinaa kaiket vapaa-aikansa.

Tosta toki joku vois tehdä laskelman ( mä en todellakaan jaksa). Mikä mahtaa olla siivoojan nettopalkka ( keskimäärin) ?. Entä paljonko tulee lapsilisiä 3 lapsesta? Paljonko on leskeneläke lapsikorotuksineen? Tai paljonko 3 lapsesta saa elareita ( jos lasten isä elää )? Paljonko keskimäärin 3 lapsen yh maksaa vuokraa? Paljonko on mahdollista saada asumistukea? Ja sitten voidaan laskea saako sitä toimeentulotukea vai ei.
Mä en usko että lapset ajautuvat huonoille teille jos kotona on asiat muuten kunnossa ( poikkeuksia toki löytyy ). Sitten toki voidaan arvioida jo toisin jos se yh-siivooja äiti vetää viinaa kaiket vapaa-aikansa.

En minäkään jaksa, mutta voin kertoa että palkka on pieni. Täysiä tunteja kun harvoin saa.

Kyllä sillä siivouksellakin varmasti jotenkuten kituuttaa eteenpäin, mutta sen varaan ei kannata laskea että "olen valmis tekemään ihan mitä tahansa työtä jos jotain tapahtuu". Elintaso laskee niin rajusti, ettei sitä osaa kuvitellakaan. Enkä ainakaan itse haluaisi lasten kokevan sitä. Siksi kannattaa jotenkin varmistaa toimeentulo sittenkin jos puoliso kuolee.

Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Nainen on siis ilman koulutusta ja kahdestaan lapsen kanssa. Tässä vaiheessako ap:n mielestä pitäisi osoittaa syyttävällä sormella naista, kun ei ole opiskellut itselleen ammattia? Ja tuomita, koska hän ei tehnyt aborttia? Vai mitä, mikä tässä on pointtina? Mitä naisen pitäisi tehdä?

No muutama juttu tulee mieleen, miten esimerkiksi voisi ajatella tulevaisuutta vähän ennakkoon...
- Huolehtia ehkäisystä niin kauan että koulut on käyty
- Ottaa sille puolisolle henkivakuutus joka helpottaa edes taloudellista ahdinkoa
- Opiskella kotihoidon ohella jokin ammatti tai suorittaa edes jotain kursseja

Myöhäistä se silloin on murehtia kun vahinko on jo käynyt. Ennakoimaan pystyy jokainen.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:

No muutama juttu tulee mieleen, miten esimerkiksi voisi ajatella tulevaisuutta vähän ennakkoon...
- Huolehtia ehkäisystä niin kauan että koulut on käyty
- Ottaa sille puolisolle henkivakuutus joka helpottaa edes taloudellista ahdinkoa
- Opiskella kotihoidon ohella jokin ammatti tai suorittaa edes jotain kursseja

Myöhäistä se silloin on murehtia kun vahinko on jo käynyt. Ennakoimaan pystyy jokainen.

Mikään ehkäisy ei ole 100% varma.
Saako henkivakuutuksen jos ei ole naimisissa? Jos saa, niin tottakai sellainen kannattaa ottaa.

Elämää ei pysty aina ennakoimaan.

Nainen tulee kesken opiskelujen raskaaksi. He ovat onnellisia miehensä kanssa tästä iloisesta vahingosta. Vauvan synnyttyä äiti jää kotiin lapsen kanssa, isällä on vakituinen työpaikka. He haluavat mahdollistaa lapselle pitkän kotihoidon, niinpä äiti jää kotiin vielä vanhempainvapaankin ajan. Yllättäen lapsen ollessa 2½-vuotias, mies kuolee työtapaturmassa.

Tuo nyt on selvä vahinko, mutta tarkoituksella ei ehkä kannata luottaa siihen että opiskella ehtii myöhemminkin, kyllä puoliso elättää.

nimim. vahingosta viisastunut

Tuo nyt on selvä vahinko, mutta tarkoituksella ei ehkä kannata luottaa siihen että opiskella ehtii myöhemminkin, kyllä puoliso elättää.

nimim. vahingosta viisastunut

Eli lapsiko olisi pitänyt viedä hoitoon heti äitiysloman jälkeen, ja naisen opiskella ammattinsa loppuun? Niin niitä vahinkoja sattuu vähän yhdelle sun toiselle, elämä ei mene aina suunnitelmien mukaan. Joten turha tuomita kenenkään elämäntilannetta, ja jossitella mitä olisi pitänyt tehdä.

En minäkään jaksa, mutta voin kertoa että palkka on pieni. Täysiä tunteja kun harvoin saa.

Kyllä sillä siivouksellakin varmasti jotenkuten kituuttaa eteenpäin, mutta sen varaan ei kannata laskea että "olen valmis tekemään ihan mitä tahansa työtä jos jotain tapahtuu". Elintaso laskee niin rajusti, ettei sitä osaa kuvitellakaan. Enkä ainakaan itse haluaisi lasten kokevan sitä. Siksi kannattaa jotenkin varmistaa toimeentulo sittenkin jos puoliso kuolee.

No mä tiedän jotain siivoojan palkasta kun puolisoni on ollut siivooja.
Mä en usko että meidän elintaso niin rajusti laskisi vaikka mieheni kuolisikin. Me kun ollaan eletty pienillä tuloilla.
Mielummin elän päivän kerrallani ja hoidan lapset kotona. Kun stressaan ajatuksella ENTÄS JOS.
En mäkään jaksa stessata niiden lapsista jotka ei saa olla vanhemman kanssa pienenä kotona vaan joutuvat viettämään pitkän päivän hoitopaikassa.

Alkuperäinen kirjoittaja minna:
Hmm.... mun mielestä asia on juurikin niin että mies perheen elättää jos hän on ainoa työssäkäyvä. Ja tietty vaimo silloin jos mies on koti-isä. Rahat voi oikeasti olla yhteiset vain silloin kun molemmat tuo sitä rahaa taloon.

Mä olen itse aiemmin ihmetellyt miten joku voi antaa toisen elättää itsensä. Nyt olen kuitenkin itse siinä tilanteessa ja tämä tuntuu sangen luontevalta vaihtoehdolta. Tosin edelleenkin pyrin pärjäämään kodinhoitotuella ja lapsilisillä, mutta välillä joudun käymään miehen rahapussilla, eikä se tunnu meistä kummastakaan pahalta.

Ens vuonna mies joutuu joko lomautetuksi tai irtisanotuksi. Jos hän ei saa muuta työtä, niin todennäköisesti hän jää kotiin pikkuisemme kanssa ja minä lähden töihin. Ja siinä vaiheessa tuntuu varmasti ihan yhtä luontevalta antaa miehelle rahaa, eli elättää hänet.

Mutta jos sä hoidat teidän yhteisiä lapsia kotona ja mies käy töissä, miksi sun pitää elää kotihoidontuella ja mies elää niillä työssään saamilla rahoilla. Etkö sä tee teidän perheen yhteisen eteen kun olet kotona. Meillä ainakin rahat on yhteiset vaikka mies käy töissä ja mä olen kotona. Meillä on yhteinen tili ja rahaa käyttää sieltä molemmat.

Kun mies herää 5.30 ja lähtee ajamaan 50 km töihin, niin minä nukun pers homeessa lasten kanssa. Miehellä on etenkin henkisesti raskas työ ja kun hän painaa duunia, niin minä aloitan päivämme rauhallisesti. Katselen telkkaria, lähetän esikoisen kouluun, syön kaikessa rauhassa aamiaista kuopuksen kanssa, leikitään ja touhutaan. Laitan jossain välissä pyykkiä koneeseen, siivoilen vähän paikkoja ja teen ruokaa.

Mies on ollut jo monta tuntia töissä siinä vaiheessa kun minä kömmin pojan kanssa päiväunille. Pikkuinen tuhisija kainalossa minä sitten nettailen tai nukun itsekin. Sitten heräillään, mennään ulos touhuamaan ja ollaan esikoista vastassa kun hän tulee koulusta. Koko päivä on leppoisaa ja rentoa, samalla kun mies kamppailee tiukkojen budjettien ja aikataulujen kanssa yms.yms.

Kun mies sitten saapuu illalla väsyneenä töistä kotiin, olen minä yleensä katselemassa telkkaria. Lapset touhuaa siinä lähellä ja oloni on sangen rento. Mies syö tekemääni ruokaa jonka jälkeen lähtee joko raksalle hommiin tai sitten pihatöihin. Välillä sentään hänkin voi olla ihan vaan kotona koko illan.

En todellakaan tunne tekeväni yhteisen perheen eteen töitä. Päinvastoin, tunnen olevani sangen onnekas kun saan viettää aikaani lasten kanssa ja elää rentoa ja suhteellisen aikataulutonta elämää. Nautin jokaisesta päivästä enkä todellakaan kaipaa takaisin tuohon hullunmyllyyn (jota myös työksi kutsutaan). Säälin vain miestäni jolla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin raataa työpaikallaan. Eikä todellakaan tule edes mieleeni olla käsi ojossa vaatimassa hänen työllään ansaitsemiaan rahoja ellei ole pakko. Mä ehdin tienata myöhemmin työelämässä jälleen omat rahani ja nyt pärjään suhteellisen hyvin pienillä tuloillani.

Ja tunnen olevani todella, todella onnekas kun saan olla kotona vielä hetken :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä outoa tässä nyt on? Aivan perusmeininkiä vielä muutama vuoskymmen sitten =)
Nimenomaan.... näin mentiin 50-luvulla. Mutta en mäkään voi ymmärtää, ettei naisella ole välttämättä edes omaa pankkitiliä!

Jos nainen on kotiäiti ja hänellä ei ole ajokorttia, siitä seuraa epäitsenäisyys? Ihmetyttää tällainen "päättely", ei kai kukaan tosissaan voi väittää pystyvänsä arvioimaan toisen ihmisen itsenäisyyden asteen tällaisten seikkojen perusteella..

Telakalla :/ ?

Yhteistyössä