Epäilys laktoosi-intorelanssista, mitenhän sitä menettelis..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Terhikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Terhikki

Aktiivinen jäsen
27.12.2004
2 662
0
36
Nyt vasta hoksasin että tuolla nelivuotiaalla saattaa olla laktoosi-intorelanssi, jopa luin että on perinnöllistä (mulla on siis itsellä, tosin en juuri sitä enää huomioi).

Tyttö siis valittelee aina toisinaan (ei päivittäin) vatsakipuja, on viimeisen pari vuotta paukutellut todella paljon ja tosi usein vatsa käy ylikierroksilla eli joko selvästi ripuli tai sitten muutoin sata kertaa päivässä toimii vatsa.

Mietinkin nyt että maksaako vaivan heti lähteä terkkareille juoksemaan, vai kannattaiskohan ihan nyt vaan kokeilla vähälaktoosisilla/laktoosittomilla tuotteilla kotioloissa pidemmän aikaa ja katsoa onko vaikutusta?

Kokeilisin ensin, ja sitten jos olis vastetta niin menisin terkkarille juoksemaan. Ja jos ei ole vastetta, niin silloinkin menisin, tai selvittelisin muuten ruokavaliota.

Kyllähän sen jo parissa viikossa huomaa viimeistään, että onko sillä laktoosittomalla mitään merkitystä. Toinen mikä teillä vois olla hyvä, olis ruoka- ja oirepäiväkirjan pito, jos vaikka sitä kautta löytyisi joku selvyys noille oireille.

Mä kokeilisin itse vaan kotona, ja aloittaisin niin että alkuun kaikki kokonaan laktoositonta, jos maha muuttuu paremmaksi niin voi kokeilla minkä verran sietää vähälaktoosisia tuotteita. Aika harvoin kai kuitenkin noin pienillä lapsilla on laktoosi-intoleranssi? Mä oon "diagnosoinut" itselläni saman vaivan pari kuukautta sitten, ja noin aloitin. Ja nyt huomaa kyllä heti jos ei oo ollut tarkkana syömisten kanssa... :/

Kokeilisin muutaman päivän vähälaktoosista/laktoositonta, mutta en pidempään. Jos vika ei ookaan siinä, niin elimistö ei enää pysty käsittelee laktoosia, jos sitä ei saa tarpeeks pitkään aikaan. Jos näyttää, että auttaa, niin sit veisin testeihin. Mut eihän ne testit mitään auta. On jos on ja ei jos ei.

Kyllä viikossa jo huomaa eron, jos on laktoosi-intoleranssi. Suosittelen itse kokeilemaan viikon ajan esim. vähälaktoosisia tuotteita. Eron huomaaa tosi nopeaa. Lääkäri voi määrätä saman kokeilujakson, mutta voi myös passittaa laktoosirasitustesteisin, jotka toimii niin, että ekana syödään/juodaan laktoosipitoista ruokaa, sitten mitataan miten se laktoosi hajoaa. Oireet voi olla tuskaiset rasituksessa, jos on paha laktoosi-intoleranssi. Saman asian voi myös siis testata kotioloissa helpommin.

Meidän tytöllä aikanaan vatsa oli kanssa kipeä ja jatkuvasti tosi kovalla.
Määrättiin jos minkälaista verikoetta ja myös tuo laktoosirasitus.
Olen parilta tuttavalta, että heidän tuloksensa tuossa laktoosirasituksessa on ollut negatiivinen, mutta laktoosillisia tuotteita eivät silti ole pystyneet käyttämään. Ilmeisesti tuo rasitustesti ei ole täysin luotettava, en tiedä.
Meillä ei sitten viety tyttöä tuohon testiin vaan alettiin käyttämään laktoositonta maitojuomaa ja hyla-tuotteita.
Vatsakivut loppuivat, joten ei kai tuolla diagnoosilla ole niin väliä sitten;)
Niin ja tästäkin aikaa siis jo viitisen vuotta.

Aikanaan itse vähälaktoosiselle ruokavaliolle siirtyessäni sain lääkärin ohjeen seuraavasti:

Täysin LAKTOOSITON ruokavalio ensin 2-4 viikkoa, jotta vatsa ja suolisto tasapainottuu. Sitten vasta vähälaktoosinen ruokavalio, eli saa alkaa käyttää Hyla ja Into ym. tuotteita. Jos vaan alkaa käyttää vähälaktoosisia suoraan, niin tulosta ei ehkä näy. Itse koin tämän kantapään kautta vaikka normaalisti siedän jopa pieniä määriä tavallista maitoa, eli en ole mitenkään vaikeaoireinen.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Iso osa laktoosi-intoleransseista johtuu diagnosoimattomasta keliakiasta, joten lapsen kanssa kävisin kyllä lääkärissä.

Suosittelen samaa, koska kyse lapsesta. En jäisi tässäkään kotitestaamisen varaan.

Hmm... tuo keliakia tietysti olisi tärkeä sulkea pois, siitä kun on enempi haittaa jos vain antaa olla :/ .

Ja niin mä sen ajattelin että mieluummin siirtyisi ensin noihin vähälaktoosisiin joksikin aikaa ja sitten vasta jos ei sekään auta niin täysin laktoosittomaan.

Kuitenkin tuo tyttö laktoosia sietää jonkun verran pakostikin koska maitotuotteiden syönnin jälkeen ei mitään tuskaisia kipuja tms ole.

Mutta en nyt kauhean pitkään anna tilannetta vaan olla, eli taidetaan mennä lääkäriin ellei tilanne muutu.

Kysymys siis ei ole mistään kieriskelemään pistävistä tuskakivuista päivittäin tai siitä että vatsa kokoajan sekaisin.

Yhteistyössä