Epäilen että mulla endometrioosi, millaisilla oireilla laparoskopiaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierastus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierastus

Vieras
Kuinka helposti tuohon siis pääsee (tai joutuu)?

Aika gynelle varattuna.
Mä en kuitenkaan kovin kipeä ole, en kulje puolta kuukautta kaksinkerroin.

Vuoto on runsasta, seksi sattuu, paskalla käyminen menkkojen aikaan sattuu helvetisti,pissalla käyminenkin tekee välillä kipeää, lantionaluetta särkee, ovis kipeä, keskenmenoja, alaselkäkipuja, koko ajan pissahädän tunnetta, vasenta munasarjaa särkee.

Mulla oli kystia, joita seurailtiin naistenklinikalla varmaan vuosi. Sitten laitettiin laparoskopiaan, jossa löytyi endoa joka puolelta. Noi sun oireet kuulostaa aika tutulta :(.

Voi kuinka tuttua. Mulla kans keskenmenoja ja yks kohdunulkoinen raskaus.

Kannattee gynelle painottaa noita oireita vahvasti. Jos gyne tietää endosta enemmänkin, ehkä laparoskopiaan on helpompi päästä. Laparoskopian ja "paikkojen putsauksen" jälkeen on mahdollisuus tulla helpommin raskaaksi.

Bud, kaikki noi voi johtua endosta ja endon aiheuttamista kystista, endometrioomista siis ja endon aiheuttamista kiinnikkeistä.

Jos mä en olisi ikinä etsinyt selitystä keskenmenoilleni, en olisi törmännyt endometrioosiin. Mutta onneksi, voiko niin edes sanoa?, törmäsin tähän sairauteen ja hyvin tuntuu täsmäävän omiin oireisiini.

Ja unohdin tuolla mainita tiputteluvuodon..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko kellään tietoa, voiko kuparikierukka vaikuttaa jotenkin endometrioosiin?

Jos on runsaat kuukautiset, niin ehdoton ei kuparikierukalle. Ei vaikuta muuten mitenkään. Lisää vain vuotoa.
Hormonikierukka voi puolestaan ns. sammuttaa endon hormonipitoisuudellaan. Hormonikierukka voi myös lopettaa kuukautisvuodon, jolloin endo ei välttämättä leviä.

Vierastus, ap: en nyt sanoisi, että onneksi törmäsit, vaikka sinänsä hyvä saada diagnoosi ja tietää mikä vaivaa. Endo on yks viheliäimmistä sairauksista jonka tiiän. Se ei tapa, mutta voi olla todella kivulias. Tokikaan ei kaikilla. Jotkut endosta kärsivät voi olla ihan oireettomiakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Rhiannon:
Vierastus, ap: en nyt sanoisi, että onneksi törmäsit, vaikka sinänsä hyvä saada diagnoosi ja tietää mikä vaivaa. Endo on yks viheliäimmistä sairauksista jonka tiiän. Se ei tapa, mutta voi olla todella kivulias. Tokikaan ei kaikilla. Jotkut endosta kärsivät voi olla ihan oireettomiakin.

Mulle vaan oli(si) todella tärkeää saada keskenmenojen syy selville. Itseäni olen ruoskinut, vaikka omalla toiminnallani en keskenmenoja ole voinut saada aikaiseksi.

Ja kyllähen se helpottaisi tietää, mikä vaivaa. Kun ei tämä mitään herkkua ole, vaikka aika helpolla olen tainnut päästä..
Ja ihan seuraavaa raskautta ajatellen.

Ymmärrän täysin sua. Keskenmenoille ei välttämättä aina löydy syytä. Eikä itse voi aiheuttaa keskenmenoa. Tai no voi aiheuttaa tietynlaisella toiminnalla.

http://www.endo-online.org/brochures/finnish.pdf

"Keskenmenon etiologia

Yli puolet varhaisista keskenmenoista johtuu sikiön kromosomipoikkeavuudesta. Riski kasvaa naisen iän myötä. Tuulimunaraskaus ja rypäleraskaus oireilevat vuodolla jo varhaisilla viikoilla, samoin useat muut sikiön tai istukan kehityshäiriöt.

Naisesta johtuvat tekijät voivat olla keskenmenon taustalla. Hormonihäiriöistä keltarauhasen vajaatoiminta voi olla varhaisen keskenmenon syynä, samoin hoitamaton kilpirauhasen sairaus tai huonossa tasapainossa oleva sokeritauti. Kohdun rakennepoikkeavuus, kohtuontelon sairaus (kiinnikkeet, polyyppi, submukoottinen myooma) tai kohdunkaulan heikkous voivat altistaa myös keskikolmanneksen keskenmenolle. Yleisinfektioista on muistettava mm. vihurirokko, toksoplasmoosi, listerioosi, sytomegalovirusinfektio, sikotauti, influenssa ja parvorokko. Paikallisinfektioista klamydia ja bakteerivaginoosi voivat altistaa keskenmenolle. Kohtu on hyvin suojassa varhaisraskaudessa, joten vamma keskenmenon syynä on harvinainen. Noin 1 %:lla keskenmeno toistuu, jolloin puhutaan habituellista abortista (vähintään kolme peräkkäistä keskenmenoa). Tämän taustalta voi löytyä mm. lisääntynyt tukostaipumus.

Miehestä johtuvat keskenmenon syyt ovat mahdollisia, mutta pääosin tuntemattomia. Ulkoiset tekijät kuten alkoholi, tupakointi tai huumeet voidaan selvittää kyselemällä."

http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Gynekologinen_vatsakipu

Alkuperäinen kirjoittaja vierastus ap:
Ja tosiaan, 8vuotta popsin e-pillereitä, sitten tuli esikoinen ja sen jälkeen oireet.

E-pillerit on voinu pitää endon kurissa.

Jos haluat keskustella enemmänkin endosta, nii lähetä mulle vaikka yksityisviestiä tai mailia: firstrhiannon (at) gmail.com

Keskenmenot mulle tulleet rv 8-10. Raskaasti olen nämä ottanut!

Pelottaa nyt, että miten jatkossa. Nämäkään raskaudet ei ole ihan helposti alkaneet ja sitten vielä nuo keskenmenot. Pitääkö tässä alkaa psyykata itseään siihen, että lapsiluku jää yhteen?

Toivottavasti lääkäri ottaa mut todesta. Koska nää tän hetkisetkin vaivat stressaa.

Pelottaa nyt, että miten jatkossa. Nämäkään raskaudet ei ole ihan helposti alkaneet ja sitten vielä nuo keskenmenot. Pitääkö tässä alkaa psyykata itseään siihen, että lapsiluku jää yhteen?

Toivottavasti lääkäri ottaa mut todesta. Koska nää tän hetkisetkin vaivat stressaa.

:hug:

Yks vinkki; kannattee kirjata kaikki oireet yms. paperille, samoin kysymykset, mitä haluaa gyneltä kysyä. Voi olla gynellä käynnit sellasia, että unohtaa puolet asioista.
Missäs päin sä asustelet? Jos vaikka osaisin ehdottaa hyvää gyneä.

Ihan varmasti pelottaa. Mä olen kans tässä miettiny, että jääköhän tämä tähän, kun ei enää välittäis kokea yhtäkään keskenmenoa.

Sulla on mahdollisuuksia kuitenkin, kuten mullakin, että ei välttämättä tarvi jäädä siihen yhteen lapseen :)

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1667506

http://keskustelu.plaza.fi/ellit/liikunta-ja-terveys/naistentaudit/1564153/kipukohtaukset-oikealla-alavatsassa/

http://www.endometrioosi.fi

http://papulia.vuodatus.net/blog/category/Endometrioosiel%C3%A4m%C3%A4%C3%A4

Alkuperäinen kirjoittaja Rhiannon:

:hug:

Yks vinkki; kannattee kirjata kaikki oireet yms. paperille, samoin kysymykset, mitä haluaa gyneltä kysyä. Voi olla gynellä käynnit sellasia, että unohtaa puolet asioista.
Missäs päin sä asustelet? Jos vaikka osaisin ehdottaa hyvää gyneä.

Ihan varmasti pelottaa. Mä olen kans tässä miettiny, että jääköhän tämä tähän, kun ei enää välittäis kokea yhtäkään keskenmenoa.

Sulla on mahdollisuuksia kuitenkin, kuten mullakin, että ei välttämättä tarvi jäädä siihen yhteen lapseen :)

Kiitos. Katson nuo linkit.

Pirkanmaalla asustelen ja nyt menossa ihan tk:n gynelle. Hänkin ihan osaava ihminen.

Kun ei pysty kuvittelemaan että lapsiluku jää yhteen.
Tsemppiä myös sulle!

Yhteistyössä