Epävakaa vatsa ja minipillerien (Cerazette) teho?

Hei!

Olen 25-vuotias, vielä lapseton nainen. Yhdistelmähormooni-pillerit ja -rengas eivät mm. migreenin ja mielialavaikutusten takia sovi, ja päädyin terveydenhoitajan optimistisen asenteen ja vakuuttelun jälkeen uskaltamaan käyttää minipilleriä (Cerazette). Minipilleriä olen kokeillut aiemminkin aiemman miesystäväni aikana, ja se sopi minulle jo silloin. Siskoni kuitenkin tuli samoihin aikoihin raskaaksi minipilleri-ehkäisystä huolimatta (käsittääkseni Microluton) ja nyt myöhemmin myös omanikäinen tuttavani on tullut minipillerejä käyttäessään raskaaksi. Kummallekaan raskaus ei ollut millään tavalla toivottu, ja etenkin tuttavallani on tuntunut olevan rankkaa ei-toivotun raskauden kanssa, opiskelut kesken yms., joten en usko mistään "unohtamisesta" olevan kyse. Kumpikin ovat kuitenkin olleet ainakin lievästi ylipainoisia, mikä kuulemma ainakin hieman tiputtaa nimenomaan minipillerien ehkäisytehoa.

Suurin huoleni onkin se, että minulla on ollut koko ikäni "jännitysvatsa", joka on hyvin usein joko liian kovalla tai ihan löysällä, ihan ruokavalioon katsomatta. Tätä samaa on esimerkiksi äidilläni, eikä tämä ole itseäni koskaan mitenkään häirinnyt, kun ei ole koskaan tarvinut kiusallisessa tilanteessa kiirehtää vessaan tai kärsiä vatsakivuistakaan. Etenkin nyt ulkomailla opiskellessani vatsa on ollut ihan vetenä viikottain, ja olenkin miettinyt sen vaikutusta noiden minipillerien tehoon, pakkausselosteessakin kun mainitaan, että ripulin sattuessa pitäisi käyttää lisäehkäisyä. No, itselläni tuo "vaiva" on kuitenkin kovin pysyvä, ja jännitän pettääkö ehkäisy. Olen koittanut myös kysellä tästä asiasta terkkareilta, apteekissa yms. mutta tuntuu että vastaukseksi saa vain olan kohautuksia. Kukaan ei tunnu tietävän. Millaisia kokemuksia täällä foorumilaisilla on etenkin Cerazetten tehosta tällaisessa tilanteessa? Oletteko kuulleet muualta vastaavasta? Cerazetten pitäisi olla "ytympi" teholtaan kuin minipillerit yleensä, mutta käsittääkseni se on kuitenkin heikompi kuin yhdistelmävalmisteet.

Olen itse syönyt kyseisiä pillereitä vuoden. Hyvin ovat toimineet. Minulla on vatsassani kiinnikkeitä, joiden johdosta vatsani on välillä pari viikkoa kovalla ja sen jälkeen ihan vetenä. Lisäehkäisyä en ole kyllä tämän takia käyttänyt. Kovin taitaa olla henkilökohtaista miten nuo pillerit toimii vai toimiiko laisinkaan. Noiden pillereiden pitäis toimia kuulemma samalla tavalla kuin estrogeeniä sisältävien yhdistelmäpillereiden.. Terveydenhoitaja mulle selitti, että nämä minipillerit estävät munasolun irtoamisen, kun taas useimmat muista minipillereistä muodostavat kalvon, joka ehkäisee siittiöiden pääsyä pelipaikalle :D Ikävä tosiasia vaan on, että aina kun seksiä harrastaa, on mahdollisuus tulla raskaaksi. Fiksuinta on tietysti käyttää kondomia ja syödä pillereitä, jos lapsi ei ole missään nimessä toivottu. Omakohtaisesti voin kyllä sanoa, että ei ole nuo vatsaongelmat pillereiden tehoon ainakaan vielä vaikuttaneet.

Jos pelottaa ehkäisyteho, niin voit yrittää ottaa pillerin illalla. Toivon mukaan et kärsi vaivoistasi nukkuessasi, jolloin lääkeaine ehtii vaikuttaa läpi yön.
Ainakin itse olen aina ottanut pillerit illalla, kun silloin saan ne otettua aina samaan aikaan, muutoin niiden ajallaan ottaminen unohtuisi. (Tosin minulla ei ole mitään pitkäaikaisia vaivoja vatsassa ollut.)

Yhteistyössä