Epäoikeudenmukaisuutta töissä...

• Viestiketjun aloittaja Rottakonttorin
  • Ensimmäinen viesti
Rottakonttorin
Jos on töissä sellainen tilanne, että on periaatteessa kaksi tasavahvaa hakijaa, niin jos toisella on paljon sairauspoissaoloja ja toisella erittäin vähän, niin aika luonnollistahan olisi olettaa että valintatilanteessa se vähemmän sairauksien takia poissaoleva valitaan. Mutta näinhän se ei saa lain mukaan olla.

No meillä töissä suosittiin näissä valinnoissa sairastelevia ja lapsiperheitä, koska ei haluttu aiheuttaa ongelmia. No minusta tuntui ettei sekään ole oikein.

Minua tämä asia ei suoranaisesti koskenut, koska olen vakityöntekijä. Osastollamme on vain 10 määräaikaista, joista nyt 6 saa jatkaa. Melkein voisi sanoa, että parhaat 4 työntekijää ei saanut jatkaa. Itseä tuo harmittaa lähinnä oikeudenmukaisuuden takia. Mutta tietenkin myös siinä mielessä, että mielestäni osaston suorituskyvyn kannalta tehtiin huonot ratkaisut. Ja onhan se itsellekkin raskaampaa kun tietää että melkein aina on ainakin 1-2 noista kuudesta poissa...

Juu ja itse olen kolmen lapsen äiti ja tottakai mullakin on lapsien takia poissaoloja ja en mäkään immuuni ole sairauksille.

Ihan vakavissasi uskot että esimiehesi suosi työhönvalinnassa " enemmän sairastelevia ja lapsiperheellisisä ettei tulisi ongelmia"?
Joko sinulla on melkoinen mielikuvitus, tai olet töissä paikassa jonka johto on todella pihalla.
Voisikohan mitenkään olla niin että valintaan vaikutti haastattelu, aikaisempi työkokemus tai muut näytöt?

En jaksa uskoa, että monikaan työnantaja ihmisiä palkatessaan laskee, kuka nyt mitäkin on ollut pois. Jos jollakulla joku sairaus, jonka vuoksi paljon poissa, niin voi olla, että vaikuttaa.

Mutta joo, varmasti mielummin monissa tapauksissa palkkaavat niitä perheellisiä. Etenkin jos on jo useampi lapsi, niin pienempi riski, että jää monen vuoden vanhempainvapaalle.

Yhteistyössä