Epäily

Minulla kaksi lasta(5v ja 1½v) ja kun heitä vertaan,ovat ihan erilaisia.Nuorempi on paljon paljon paljooon vilkkaampi kuin esikoinen.Nyt haluaisin tietää:mistä erottaa onko vilkkaus normaalia vai ei?
 
Mun mielestä ja myös kokemuksesta et vielä mistään .Nyt on vaan oltava kärsivällinen ja uskottava ajan tuomaan muutokseen.Pienempi on vielä siinä iässä ettei voi oikeen tietää.Ja lapset on niin erilaisia nyt on vaan sanootava ei ja pidettävä hyvänä..
 
toiset lapset on vilkkaampia kun toiset ihan luonnostaan. Sitten kun vilkkaus alkaa mennä siihen että joka hetki saa olla rauhottelemassa ja lapsi on jatkuvasti meno päällä ja jos lapsi ei pysty keskittymään MIHINKÄÄN, sitten voi ruveta miettimään ylivilkkauden mahdollisuutta. ADHD-diagnooseja ei ainakaan tehdä alle kouluikäisille, mutta asia kannattaa ottaa neuvolassa puheeksi esim. kolmivuotis-tarkastuksessa jos kova meno jatkuu. Itselläni on hyvin vilkas lapsi,mutta hän tuskin on ylivilkas: oon nimittäin työn puolesta nähnyt muutaman adhd-lapsen, ja usko pois, kyllä sen huomaa :whistle:

Voimia sulle, tiedän että välillä meinaa oma hermo revetä kun lapsi on vilkas. Kuitenkin se on se oma rakas reuhaaja :D
 
Vilkas lapsi saattaa myös rauhoittua iän myötä, ja silloin hän ei tietenkäänl lasketa ylivilkkaaksi.
Itse hoidan työkseni lapsia, ja muistan muutaman erittäin vilkkaan lapsen joka oli aina menossa ,hyvä ettei kävellyt seiniä pitkin kattoon :LOL: ja tuntui ettei osaa mihkään keskittyä. Mutta tunnen nämä lapset edelleen, nyt kouluikäisenä ja ovat erittäin reippaita, usein myös sosiaalisia ja ulospäinsuuntautuneita iloisia ja hyviä koulussakin. Ja oppimishalu on valtava! :wave:
 
ihan normaalia on että joku lapsi on hiljainen ja rauhallinen ja toinen rämäpää. meidän kummipoika adhd on taas sellainen ettei hetkeäkään ole paikallaan. saattaa keskittyä esim lastenfilmin katsomiseen ihan hyvin mutta samaan aikaan liikkuu kokoajan. käsillä huitoo, penkillä pyörii ja kokoajan levotuonta liikettä vaikka muuten keskittyy filmiin
 
Jaana65
Meillä tutkitaan tämän nti 12v:n adhd:tä, ja otin tänään nlassa puheeksi onko mahdollisesti 3,5v:llä sama juttu. Nlan-täti oli sitä mieltä, että 4v-nlassa voidaan aloittaa tutkimukset, koska ne kestää niin kauan. Saisi ne tutkimukset valmiiksi ennen koulun alkua. Kai silloin tehdään jokin psykologinen testi???
Kannattaa siis kysyä omasta lastenneuvolasta, meillä ainakin täti suhtautui mun epäilyksiin todella hienosti ja asiallisesti. Olin siis nlassa kuopuksen 4kk kanssa.
 
ad hd
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.10.2005 klo 20:44 tytti kirjoitti:
toiset lapset on vilkkaampia kun toiset ihan luonnostaan. Sitten kun vilkkaus alkaa mennä siihen että joka hetki saa olla rauhottelemassa ja lapsi on jatkuvasti meno päällä ja jos lapsi ei pysty keskittymään MIHINKÄÄN, sitten voi ruveta miettimään ylivilkkauden mahdollisuutta. ADHD-diagnooseja ei ainakaan tehdä alle kouluikäisille, mutta asia kannattaa ottaa neuvolassa puheeksi esim. kolmivuotis-tarkastuksessa jos kova meno jatkuu. Itselläni on hyvin vilkas lapsi,mutta hän tuskin on ylivilkas: oon nimittäin työn puolesta nähnyt muutaman adhd-lapsen, ja usko pois, kyllä sen huomaa :whistle:

Voimia sulle, tiedän että välillä meinaa oma hermo revetä kun lapsi on vilkas. Kuitenkin se on se oma rakas reuhaaja :D
Korjataanpa muutamia virheitä "tytti". Meidän poju sai diagnoosin viisivuotiaana ja viisi viiva kuusi on nykyään ihan yleinen diagnosointi ikä. Ja ad/hd lapsi kyllä pystyy keskittymään, varsinkin itselleen mieluisiin asioihin. Eikä sitä eroa välttämättä kaikista ad/hd lapsista tavallisiin verrattuna ole helppo huomata, räikeimmät tapaukset tuki erottaa, mutta skaala on tosi laaja!

Minä, kuten monet muutkin ad/hd lasten vanhemmat olemme huomanneet lapsemme erityispiirteen jo ihan ensimmäisinä elinviikkoina. Meidän poika aloitti jo synnärillä, vapautti itsensä kapalosta niin nopeasti että sitä kävivät hoitsut joukolla ihmettelemässä! :eek: Jos sinusta siis tuntuu että poika ei mahdu ihan normaalivariaatioon niin todennäköisesti jotain aihetta huoleen on.
Neuvolasta tuskin saat apua; useimmiten vain "hyssyttelevät" että kyllä se siitä... Jos haluat todellista apua niin kokeile vaikka perheneuvolaa.
 
meidän muksua ruettiin tutkimaan sairaalassa lasten neurolla jo 3v.terapiat alko 4v.ja kun hän oli 5v.tuli adhd?+dyspraksia diagnoosi.
nyt hän on 6v.käy pienryhmä eskaria ja voipi olla niin onnekas että alottaa koulun ens syksynä normi luokassa,jos saa henk.koht.avustajan.
lähetteen saikulle sillon 3v.kirjotti neuvola lääkäri,kun käytin vauvaa
tarkastuksessa ja otin asian puheeksi.lapsi ei puhunut kuin.20sanaa
ja siitä asiat sitten läksi rullaamaan.
 
ylivilkkaan äiti
Sain nyt tavallaan "vapauttavan tuomion" pelkän kuvaukseni perusteella, että tyttäreni on "vain " ylivilkas, ei adhd.

Hänellä ei ole ollut lapsenakaan motorista kömpelyyttä. Hän oli hyvin näppärä tekemään kaikkea pikkutarkkaakin. Piirteli mielellään, kuunteli mielellään ja paikallaan istuen satuja, pitkiäkin. Puhumaan oppi varhain, oli kiinnostunut ja innostunut oppimaan asioita.

Mutta leikki ja kaikki toiminta oli melkoisen vauhdikasta. Hän oli hyväntuulinen, iloinen, sosiaalinen - mutta mielettömän energinen !!Vaikka hän keskittyi mieluisiin asioihin, häneltä puuttui keskittymiskyky, hän ei ollut paikallaan ollenkaan, koskaan.

Käskyjen perillemeno oli vähän vaikeaa. Piti toistaa monta kertaa. Jos kehoituksessa oli kaksi asiaa peräkkäin: vie tämä ja sen jälkeen tuo se.. hän muisti vain ensimmäisen, jos senkään.

Kouluiässä sitten sen huomasi, että keskittyminen oli vaikeaa, eli kaikki ärsykkeet olivat yhtä "tärkeitä" ja kaikkiin piti reagoida. Hän ei kyennyt sulkemaan joitakin ärsykkeitä pois ja keskittymään tekemäänsä asiaan. Esim. teki läksyjä, mutta piti kommentoida myös muualla huoneessa käytyä keskustelua.
Toisaalta hän juuttui tehtäviin: vaikeaan matikan tehtävää ei voinut jättää ja siirtyä seuraavaan, vaan hän tuskaili sitä vaikeaa... muut tehtävät sitten odottivat ... :\|

Leikit olivat raisuja, tavarat menivät rikkikin. Naapuruston tytöt eivät huolineet häntä hillittyihin nuken vaunun työntely -leikkeihinsä, hän vaan juoksi ympyrää ja nuken kärryt pomppivat edellä...

Myös meteliä lapsesta lähti, eli ääni oli mukana, kova, kantava ääni.

Hänelle oli oltava hyvin tarkat rajat, komromisseja ei voinut tehdä, ei myönnytyksiä "tällä kertaa".

Pojalla tietysti laitetaan usein poikamaisen raisuuden piikkiin paljon asioita, mutta kyllähän sen ihan oikeasti huomaa eron, kun vertaa toisiin samanikäisiin.

Onko lapsi päivähoidossa? Miten menee siellä ? Entäs kerhossa?

Kannattaa hakea netistä tietoa tai neuvolasta näitä yleistyksiä siitä, millainen 5vuotiaan tavallaan kuuluu olla, mikä on normaalia ja milloin pitäisi huolestua.
 
anumartta
olen varmaan sanonut tän ennenkin täällä,mut...jos vaan mahdollista niin ostakaa tai käykää kirjastosta semmonen kirja kuin tahatonta tohellusta.sen on kirjottanut joku kracowitz tai jotain tonnepäin,mut löytyyhän se pelkällä kirjan nimelläkin.
siinä puhutaan mm.adhd ja si lapsista.ja kaiken ikäisista lapsista,joilla mahdollisesti on jotain ja saa siitä ns.kotiharjoittelu ohjeitakin.
 

Yhteistyössä