entisen parhaan ystävän menetys vaivaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen siis 17-vuotias ja olin tämän henkilön kanssa parhaat ystävät koko ala-asteen. Olimme oikeasti kuin paita ja peppu ja meillä oli aina hauskaa yhdessä. Kuitenkin 7.luokalle tultaessa aloimme hengata parin muun tytön kanssa joihin en kyllä itse ystävystyny sen kummemmin, mutta paras kaverini kyllä.

Noh, 7.luokan puolessa välissä huomasin, että seurani ei enää kelvannut ja paras kaverinikin oli ottanut etäisyyttä jo hieman minuun. Mua myös alettiin kiusaamaan ja itsellä puhkesi joitain mielenterveydellisiä ongelmia ja jättäydyinkin koulusta koko loppu seiskaluokan ajaksi. En kertonut syytä koulustapoissaoloilleni eikä hän niitä niin paljon enää kysellytkään paitsi alussa.

Seiskan ja kasin välisenä kesänä kerran tai pari viestittelimme ja hän taas kysyi tulenko kouluun syksyllä johon vastasin myöntävästi. Kuitenkin syksyllä hän ei ottanut mitään kontaktia enää minuun ja sitten jouduin olla ihan yksin.

Minusta tuntui, että tämä meidän ystävyys katkesi jotenkin oudosti ja välillemme jäi paljon selvitettävää. Olen nähnyt paljo unia hänestä ja niistä ajoista kun olimme vielä ystäviä. Hän on kuitenkin muuttunut todella paljon entisestä. (Meikkaa aika rajusti ja on muutenkin sellaisen kylmän oloinen) niin en tiedä pitäisikö häneen ottaa minkäänlaista yhteyttä enää ja en tiedä miten hän suhtautuisi minuun. Hän oli loppuajan yläasteesta kuin ei olisi tuntenutkaan minua.

Mitä siis teen?

Ihminen muuttuu nopeasti ja tuntemasi ystävä on jo aivan jotain muuta. Hän on murrosikäisenä ottanut rankan muuttumisen linjan ja kokeillut irtautua turvallisista ympyröistä.
Järkevintä olisi unohtaa, jatkaa eteenpäin ja etsiä uusia ystäviä.

Mutta kuitenkin menetys vaivaa ja siitä tunteesta on vaikea päästä eroon.
Jatkuvat unet käsittelevät menetystä. Omalla kohdallani tämän kaltaiset unet myös kehottavat toimimaan. Joku alitajunnan viesti voi olla, ehkä ystäväsikin odottaa yhteydenottoa, mutta ei uskalla.

Kokeile ottaa yhteyttä, mutta älä odota suuria. Etene omilla ehdoilla ja pidä itsesi "kylmänä", eli älä tunteile ja vaikuta heikolta, anteeksi pyytelevältä ihmiseltä, jonka elämä ei etene ilman ystävää. Haluat vain tietää miksi asiat meni näin.

Ihminen muuttuu nopeasti ja tuntemasi ystävä on jo aivan jotain muuta. Hän on murrosikäisenä ottanut rankan muuttumisen linjan ja kokeillut irtautua turvallisista ympyröistä.
Järkevintä olisi unohtaa, jatkaa eteenpäin ja etsiä uusia ystäviä.

Mutta kuitenkin menetys vaivaa ja siitä tunteesta on vaikea päästä eroon.
Jatkuvat unet käsittelevät menetystä. Omalla kohdallani tämän kaltaiset unet myös kehottavat toimimaan. Joku alitajunnan viesti voi olla, ehkä ystäväsikin odottaa yhteydenottoa, mutta ei uskalla.

Kokeile ottaa yhteyttä, mutta älä odota suuria. Etene omilla ehdoilla ja pidä itsesi "kylmänä", eli älä tunteile ja vaikuta heikolta, anteeksi pyytelevältä ihmiseltä, jonka elämä ei etene ilman ystävää. Haluat vain tietää miksi asiat meni näin.
En edes tiedä onko hän estänyt minut Whatsapissa vai mitä, kun en näe, koska hän on ollut viimeksi paikalla tai hänen profiilikuvaansa. Toinen vaihtoehto eston lisäki on, että puhelinnumero olisi vaihtunut. En tiedä, ehkä en ole vielä valmis ottamaan häneen yhteyttä.

Ärsyttää kun en itse osaa päästää irti kun hänkään ei luultavasti mieti minua ikinä ja haikaile perään. Tuntuu muutenkin turhalta haikailla hänen peräänsä kun hän on aivan erilainen kuin ennen ainakin ulkoisesti ja luultavasti myös henkisesti. T ap

Vaikka olisi jotkut keskenään bestiksiä, niin kaikki ei jaksa roikkua vain pelkästään siinä bestiksessä, tai olla toiselle se ainoa kaveri. Siinä loppuu happi.

Jälkiviisautta (äläkä tästä soimaa itseäsi), mutta sun olisi kannattanut tutustua sen teidän nelikon kahteen muuhunkin. Sun ex-bestis on kaivannut kaveriporukkaa (ja yläasteella semmoinen 4 likan poppoo on tavoiteltu asia), mut ei se jaksanu sitä että sä puhut siinä porukassa vain bestiksellesi kuin joku perässävedettävä.

Samalla kun pitää hyviä ja läheisiä välejä niihin kahteen muuhunkin, antaa viestin sille bestikselle "mut huolii muutkin kuin sä, olen siis arvokas, joten kannattaa pitää musta kiinni".
Samalla siitä tulee luontevaa: ollaan välillä bestiksen kans, mut sit annetaan bestikselle vapaus olla muiden kans - ja sit välillä ollaan koko nelikko rattoisasti yhdessä.

Älä ripustaudu. Älä ajattele että se bestis on ainut ihana ihminen ja kaverivaihtoehto maailmassa, vaan maailma on täynnä hienoja tyyppejä ja sun tehtävä on löytää ne.

Ja jos löydät joskus oikein sydänystävän, niin ystävysty myös porukan muihinkin tyyppeihin, älä tukehduta sitä ystävyyttä ripustautumalla vain häneen.

Yhteistyössä