Enterorokko ja joulun vierailut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Pitäisi mennä tapaninpäivänä anoppilaan ja nyt miehen veli kauhistelee, että tartutetaan sitten kaikkiin entero ja menee uusivuosi pilalle.

Meillä siis entero ollut viikko sitten lapsissa ja nyt viikonlopun ja alkuviikon aikaan mulla ja miehellä. Miehellä ja mulla vielä jotain näppyjä, mutta ei siis kuumetta. Mulla ei ollutkaan kuin vain vähäistä lämmönnousua ennen näppyjä.

Kellään ei ole ollut mitään pahoja rakkuloita. Vauvalla oli eniten näppyä, mutta kahdella isommalla ei mitään. Mulal ja miehellä käsissä ja jaloissa vähän pisteleviä pieniä nyppyjä.

Eli pitääkö tosiaan eristäytyä? Tosin jos sinne ei sovi mennä niin isäni tekee myös ruokaa tapaninpäivänä ja sinne olemme kyllä tervetulleita ja tänäänkin olimme mummulassani ja ihan taudista tietoisia sielläkin oltiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ....:
No joo! Itse en kyllä lähtisi tieten tahtoen tautia muihin tartuttamaan, niin kivaa kuin kyläily onkin ja vielä joulun aikaan.

Mutta kun se netin mukaan tarttuu ennen oireita ja 3 vkoa oireiden päättymisen jälkeen niin.... karanteeniinko tässä pitäis vetäytyä ja lapsetkin saa viedä hoitoon kun kuume on ohi.

En menis. En ikinä kehtais mennä. Ja jos miettis asiaa toisin päin, niin en haluais meille sitä tautia. Ei sitä aina voi kiertää, mutta jos tartuttaja on tiedossa, niin kyllä väistelisin...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En menis. En ikinä kehtais mennä. Ja jos miettis asiaa toisin päin, niin en haluais meille sitä tautia. Ei sitä aina voi kiertää, mutta jos tartuttaja on tiedossa, niin kyllä väistelisin...

Mutta siis vaikka me ollaan terveitä? Eli eikö me nyt kuukauteen saada käydä kylässä?

Jos kerran sairaudesta tiedot sanovat etta tarttuu viela 3 viikkoa jalkeenpain ja teilla se vasta ollut viikonloppuna ja alkuviikosta niin tarttuvaha se silloin viela on vanhan matikan mukaan. Mina en menisi enka haluaisi myoskaan meille ketaan kylaan joka viela tartunta ajan sisalla. Sellaista se on - aina ei voi menna niin kuin haluaa. Ensi jouluna sitten - eihan se maailma siihen kaadu, onneksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mutta siis vaikka me ollaan terveitä? Eli eikö me nyt kuukauteen saada käydä kylässä?

Jos miehen veli kauhistelee, niin eikö se ole jo riittävä syy olla kotona? Kun ette ole tervetulleita? Meillä on ollut parvorokko ja yhdellä on oireita vieläkin. Emme ole missään tekemisissä sukulaisperheisen kanssa nyt jouluna. Vaikka on kuin joulu. Pari mammaa on raskaana aika alussa, joten en ota riskiä. En halua ehdoin tahdoin tartuttaa. Se enterokaan ei kuulostaa niin näppärältä.

Alkuperäinen kirjoittaja Gloria Mundi:
Jos kerran sairaudesta tiedot sanovat etta tarttuu viela 3 viikkoa jalkeenpain ja teilla se vasta ollut viikonloppuna ja alkuviikosta niin tarttuvaha se silloin viela on vanhan matikan mukaan. Mina en menisi enka haluaisi myoskaan meille ketaan kylaan joka viela tartunta ajan sisalla. Sellaista se on - aina ei voi menna niin kuin haluaa. Ensi jouluna sitten - eihan se maailma siihen kaadu, onneksi.

Ei kaadu joulu ei. Kuten sanoin niin olemme tervetulleita isälleni kyllä.

Jos miehen veli kauhistelee, niin eikö se ole jo riittävä syy olla kotona? Kun ette ole tervetulleita? Meillä on ollut parvorokko ja yhdellä on oireita vieläkin. Emme ole missään tekemisissä sukulaisperheisen kanssa nyt jouluna. Vaikka on kuin joulu. Pari mammaa on raskaana aika alussa, joten en ota riskiä. En halua ehdoin tahdoin tartuttaa. Se enterokaan ei kuulostaa niin näppärältä.

Parvorokko on muuten hiukan eri kuin enterorokko. Se on oikeesti vaarallinen raskaana oleville, enterorokko on vaaraton kaikille.

En menisi missään tapauksessa tartuttamaan. Ja on hyvä muistaan että vaikka tauti oli teillä lievänä niin saattaa tulla jollekin toiselle todella rajuna. Eli kohteliasta ja viisasta on pysyä kotona niin kauan kuin tarttuu. Aika kurja joululahja tuo enterorokko...

Me olimme muuten viime viikolla seurakunnan kerhon joulujuhlassa ja seuraavana yönä sairastui kaksi lapsistamme. Viikonloppuna oli ollut jo ensimmäinen kipeänä. Minulle kuitenkin sanoi sairaanhoitaja terveyskeskuksen puhelinneuvonnasta, että hän ei osaa sanoa varmaksi onko kyseessä enterorokko mutta jos ei kerran enää oireita niin voi ilmanmuuta mennä eikä pidä eristäytyä yhtään. Tytöllä siis oli vuorokauden kuume ja yksi näppy nenässä.

No mentiin sitten kun kerran lupa saatiin. En tiedä moniko sairastui.

Parvorokko on muuten hiukan eri kuin enterorokko. Se on oikeesti vaarallinen raskaana oleville, enterorokko on vaaraton kaikille.

Mutta kukaan ei halua enterorokkoa. Ei varmasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Määä:
En menisi missään tapauksessa tartuttamaan. Ja on hyvä muistaan että vaikka tauti oli teillä lievänä niin saattaa tulla jollekin toiselle todella rajuna. Eli kohteliasta ja viisasta on pysyä kotona niin kauan kuin tarttuu. Aika kurja joululahja tuo enterorokko...

Siis kohteliasta ja viisasta pysyä kotona kolme viikkoa? Hmm.... mies vissiin saa saikkua nyt kolme viikkoa ihan sormia napsauttamalla vai? :D :D :D

Siis kohteliasta ja viisasta pysyä kotona kolme viikkoa? Hmm.... mies vissiin saa saikkua nyt kolme viikkoa ihan sormia napsauttamalla vai? :D :D :D

Joo eiku menkää sinne vaan tartuttamaan. Kun se on nyt niin kamalan tärkeä juttu. Menkää, vaikka teitä ei sinne toivota. :) Minä, minä, minä... Öitä!

Joo eiku menkää sinne vaan tartuttamaan. Kun se on nyt niin kamalan tärkeä juttu. Menkää, vaikka teitä ei sinne toivota. :) Minä, minä, minä... Öitä!

Ei mutta kertoisit nyt, että miksi kehoitetaan menemään hoitoon heti kun kuume on ohi mutta ne jotka ei käy töissä eikä hoidossa niin niiden pitää kuitenkin eristäytyä. Moniko on eristäytäynyt enteron takia kotiin pariksi kuukautta?

Eilen täällä juuri joku kysyi, että voidaanko lähteä liikkeelle kun ei ole enää muuta kuin näppyjä ja sanottiin, että ilmanmuuta kun kuumetta ei ole enää.

Mutta ei me tosiaan mennä. Isäni luo ollaan tervetulleita.

No hiukkasen eriasia on tämmöiset ei-pakolliset vierailut ja pakolliset menot, kuten työ ja hoitoon meno, jos vanhemmat töissä käy! Näin pian taudin jälkeen en itse lähtisi muita tartuttamaan ja myöhemminkin mainitsisin meillä taudin olleen ja sen että voimme vielä tartuttaa, vastaanottaja/ meillä kyläilijä saisi sitten itse päättää haluaako ottaa riskin taudista.

Ja pitää muistaa jonkun harvan saavan enterorokostakin hengenvaarallisia jälkitauteja, että ei sekään ihan läpihuutojuttu ole...

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

No hiukkasen eriasia on tämmöiset ei-pakolliset vierailut ja pakolliset menot, kuten työ ja hoitoon meno, jos vanhemmat töissä käy! Näin pian taudin jälkeen en itse lähtisi muita tartuttamaan ja myöhemminkin mainitsisin meillä taudin olleen ja sen että voimme vielä tartuttaa, vastaanottaja/ meillä kyläilijä saisi sitten itse päättää haluaako ottaa riskin taudista.

Ja pitää muistaa jonkun harvan saavan enterorokostakin hengenvaarallisia jälkitauteja, että ei sekään ihan läpihuutojuttu ole...

Missä mainitaan jotain jälkitaudeista?

Onko tietoa siitä saako enterorokkoon jotain lääkitystä? Itsellä tuo parin päivän kuumeosuus ohi ja näppylöitä rupea tulemaan.. En muissa keskusteluissa nähnyt mainitaa mistään lääkkeistä? Pitääkö vaan purra hammasta ja sitoa kädet selän taakse että ei raavi :-)

vaikka kuinka houkuttelisi mennä.. Veli tuli perheineen rota-viruksesta "toipuneena" meille viime vuonna. Sillä seurauksella, että mun perhe, meidän sairaat jo iäkkäät vanhemmat ja pahinta 93v suvun vanhin sairastui rotaan..

Joulu kipeänä on syytä viettää kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Utelias:
Onko tietoa siitä saako enterorokkoon jotain lääkitystä? Itsellä tuo parin päivän kuumeosuus ohi ja näppylöitä rupea tulemaan.. En muissa keskusteluissa nähnyt mainitaa mistään lääkkeistä? Pitääkö vaan purra hammasta ja sitoa kädet selän taakse että ei raavi :-)

Rakkojen kutinaan näyttäisi auttavan Hydrokortisoni emulsiovoide, ainakin oman kokemuksen mukaan. Ei välttämättä parane sen nopeammin mutta ei ainakaan kutia niin älyttömästi..

Rakkojen kutinaan näyttäisi auttavan Hydrokortisoni emulsiovoide, ainakin oman kokemuksen mukaan. Ei välttämättä parane sen nopeammin mutta ei ainakaan kutia niin älyttömästi..

Lääkäri sanoi ettei rakkoja saisi rasvata, koska se voi aiheuttaa rakkojen märkiintymisen, eikä kortisoonivoide auta vaivaan. Poikkeuksen tekee apteekkarin vesirokkovoide jossa on alkoholia joka puhdistaa ja viilentää rakkuloita.

Alkuperäinen kirjoittaja essi2008:
Hei onko kellään kuvaa millasta se enterorokko on? Meillä pojalla kuume ja sellasta aivan pientä nyppyä jaloissa(nuppineulan pään kokosta) onkohan se sitä?

1z1qx3c.jpg

Onko tälläistä... meillä 1v. ja enterorokko päällä

Yhteistyössä