Enteileekö synnytystä kun kohdunsuu auki 1,5 sormelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ensimmäinen-89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ensimmäinen-89

Vieras
Moikka kaikki,

Minulla olisi kinkkinen tilanne. Olen rv. 38+4 ja odotan esikoistani.

Kahtena viimeyönä on ollut yksi kovin kivulias supistus sekä lisäksi alaselässä olevaa polttelua. Viimeyönä kivuliaan supistuksen aikana tunsin kuinka housuihin lorahti jotain minkä oletin olevan lapsivettä. Tänään kävin sairaalassa varmistamassa asian eikä kyseessä ollutkaan lapsivettä vaan ilmeisesti muuta vuotoa. Kätilö teki sisätutkimuksen ja totesi: "Kohdunsuu on auki 1,5 sormelle ja tunnen lapsen pään tässä, kanavaa on vielä jäljellä." Sitten hän sanoi kotiuttavansa minut vielä ja kehoitti pitämään yhteyttä mikäli jotain uutta ilmenisi. Sitten soi puhelin ja kätilölle tuli kiire ja hän lähti. Ilmeisesti oli hätätilanne jollain toisella potilaalla. En siis ehtinyt kysyä häneltä mitä tämä avautuminen tarkoitti....onko siis synnytys käynnistymässä ihan lähi päivinä vai käynnissä jo?

Onko jollain muulla kokemusta vastaavasta? Mietin nyt että kuinka lähellä synnytys oikein on ja voinko jotenkin itse auttaa kohdun avautumista. Olin todella yllättynyt että kohdunsuu olikin jo auki. Harmittaa etten ehtinyt kysyä kätilöltä että mitä tämä hänen löytönsä enteilee/tarkoittaa.

Neuvokaa ihmeessä.

Soita sairaalaan ja kysy neuvoa sieltä. odotan itsekin esikoista joten en tiedä tuosta oikein mitään, mutta itse siis soittaisin ja pyytäisin tarkennusta/selvennystä. Käsittääkseni se on kuitenkin aika yksilöllistä että miten lähellä synnytys on kohdunsuun avautumisesta.

Sinuna soittaisin uudestaan synnytyspolille ja vaatisin selkeää selitystä tilanteestasi - sinulla on siihen täysi oikeus. Ei ole tarpeen itse autella kohdun avautumista, kyllä se ajan kanssa aukeaa, mutta toki sinun täytyy tietää, milloin on aika hakeutua sairaalaan synnyttämään. Siis soittamaan!

Ei sitä kohdun avautumista voi millään kotikonsteilla auttaa. Sellaiset "kotikonstit" ovat suurin osin vaarallisia.

Voit olla 1,5 cm tai muutamalle sormelle auki vaikka viikon,
eikä lapsi välttämättä synny. Kolmen lapsen äitinä ja kymmenien äitien kertomuksia kuulleena: synnytys käynnistyy joko lapsiveden menolla tai säännöllisillä supistuksilla. Millään muulla ei ole suurtakaan merkitystä. Limainen ja joskus osittain verinenkin vuoto viittaa lähestyvään synnytykseen.

38+4 tilanteessa sinä olet jo lähellä synnytystä tavalla tai toisella.. 3 viikon päästä olet varmastikin jo äiti. Onnea matkaan!

Heippa!

Mulla oli tuon esikoisen kanssa niin, että rv 38+0 kävin neuvolassa ja neuvolatäti totesi kohdunsuun olevan sormelle auki. Sanoi, ettei tässä kyllä millään laskettuun aikaan päästä, kun vauvakin on jo niin hyvin laskeutunut. No, synnytys alkoi sitten seuraavana yönä :) Onnea matkaan!

Hei mulla oli esikoisesta viikkolla 36, reilusti sormelle auki kohdun kaula lyhentynyt ja alkanut selvästi pehmitä. Mutta kuitenkin esikko syntyi "vasta" päivää ennen laskettua, eli ei välttämättä kerro pian alkavasta synnytyksestä.
Ei sinulla enää ole kuitenkaan kauaa odotettavana, kyllä pian se nyytti on jo sylissä, vaikka nyt varmasti aika tuntuukin pitkältä :)

Ei tuosta voi varmasti sanoa mitään, että synnytys varmasti käynnistyisi vaikka viikon sisällä. Tuttavallani oli jotain viitisen viikkoa 3-4 cm auki kohdunsuu ja tosiaan noin kauan meni ennenkuin mitään todellista tapahtui.

Itsekkö esikoisesta olin 1 sormelle auki ja kanava oli lyhentynyt 2senttiin 30 viikolla. Lapsi syntyi kuitenkin la ajan jälkeen tipan avulla.

Siskollakin oli rv 25 asti sormelle auki ja oli saikullakin suppareiden takia. Ei tullut paljon levättyä vaikka oli pieni esikoinenkin siinä jaloissa ja silti meni ihan laskettuun aikaan asti.

Tuttu oli sairaalassakin viikolta 23 usean viikon sillä synnytys alkoi käynnistymään. Pääsi kuitenkin aina välillä kotiin, kun tilanne rauhoittui. Kohdunsuu oli auki jo ihan jollekin 4 sentille, mutta sitä saatiin jotenkin kutistettua hieman pariin senttiin ja viikolle 39 meni vaikka yrittikin kotikonstein käynnistellä sieltä viikolta 37 eteenpäin.

Mullakin oli useamman viikon reilulle sormelle auki ja tosi paljon supisteli. Sitten kun limatulppa läksi niin noin viikon kulutta syntyi tyttö. Sairaalassa annetun LA:n mukaan reilun viikon "etuajassa". Aukeaminen ei välttämättä enteile synnytystä, ennemminkin limatulpan lähtö, vaikkei sekään kaikilla :)

Yhteistyössä