Entäs sitten lapset hautajaisissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wanha-Rouva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Wanha-Rouva

Aktiivinen jäsen
01.08.2006
5 754
0
36
Onko soveliasta viedä lapsia siis hautajaisiin? Josko ne vaikka liikaa häiritsevät vakavaa tilaisuutta.
Tuli ihan tuosta häät ilman lapsia aloituksesta mieleen tämä.

Mutta minusta jos perhe häihin, hautajaisiin tai muihin ns. perhejuhliin menee niin lapset kuuluvat settiin mukaan, ei heitä sovi jättää ulkopuolelle.

Ajattelisin tätä hautajaisasiaa ihan lapsen kannnalta, eli kummin kaiman veljen pojan enon tyttöystävän hautajaisiin en varmaan ottaisi mutta lähisukulaisen tai ystävän kyllä. Eli siis en veisi melkein vieraan hautajaisiin mutta tutun kyllä...

Ei. Lasten ei ole soveliasta näkyä, kuulua tai haista yhtään missään. Ei häissä, ristiäisissä, syntymäpäivillä, hautajaisissa + bonuksena ruokakaupassa :laugh:.

Mun mielestä vaan ihmisellä on ilot ja nautinnot vähissä jos sen täydellinen päivä kärsii lasten läsnäolosta. Ja menee ihan koko elämys pilalle. Mun ystävien, sukulaisten ja kavereiden lapset taitaa vaan olla ihan superhyperhienosti kasvatettuja kun yksissäkään juhlissa ei lapset ole onnistuneet pilamaan yhtään mitään. Samaa ei voi sanoa aikuisista...

Mä en ottanut esikoista (ja kuopusta ei oltu edes suunniteltu silloin vielä ) mukaan kummisetäni hautajaisiin. Jos olisi ollut tytölle edes suht. koht. läheinen ihminen niin totta kai olisi tyttö tullut mukaan. Mutta kun toinen ei koko ihmistä muista niin miksi viedä toinen niin vaikean asian eteen.

minusta kirkolliset juhlat kuuluvat myös lapsille "antakaa lasten tulla"-fraasin mukaan. (ja vaikka näitä juhlia ei varsinaisesti kirkossa vietettäisikään, kuuluu ne silti mielestäni myös lapsille)

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Mä en ottanut esikoista (ja kuopusta ei oltu edes suunniteltu silloin vielä ) mukaan kummisetäni hautajaisiin. Jos olisi ollut tytölle edes suht. koht. läheinen ihminen niin totta kai olisi tyttö tullut mukaan. Mutta kun toinen ei koko ihmistä muista niin miksi viedä toinen niin vaikean asian eteen.

Vaikean asian eteen? Se olet sinä, joka teet siitä asiasta vaikean. Lapsilla on luontainen taipumus suhtautua asiaan kuin asiaan luonnollisesti, toisin kuin monella hikisellä aikuisella.

Meillä kuoli mieheni mummi alkuvuodesta. Tyttö oli mukana. Ikää reilu 2v. Siellä oli kaikkien muiden pienet lapset. Pappi kun lauloi jne. Laulu kun loppu tyttö huusi, lisää biisiä! ;) :D Se sai pinetä hymyä muillekin huulille... Kevensi pikkasen tunnelmaa. Ja kahvituksessa/ jälkeen, sai tilaisuus "eloa ja iloa" kun lapset juoksivat ja leikki keskenään!

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Nii, eikö ne sopivasti piristäis sitä vakavaa tilannetta ne lapset? Vois keskittyä muuhunki ku suremiseen (joka minusta on täysin turhaa...).

Sulla ei varmaan oo kuollu ketään läheistä? Siis jos susta sureminen on turhaa.

Kyllä meillä ainakin oli lapset serkkunsa hautajaisissa. Toiselle varattiin siunaustilaisuuteen ja juhlaan karkkeja ja juhlassa palapelikirja, ei ollut mitään häiriötä ja toinen oli sen verran pieni että nukkui suurinpiirtein koko ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja voi hyvä ihme:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:

Vaikean asian eteen? Se olet sinä, joka teet siitä asiasta vaikean. Lapsilla on luontainen taipumus suhtautua asiaan kuin asiaan luonnollisesti, toisin kuin monella hikisellä aikuisella.

Voi olla. Mun mielestä kuitenkin vajaa 3-vuotiaalle on vaikea asia, kun ei ymmärrä edes mitä kuoleminen on.
Mutta toki sä saat vapaasti toimia kuten haluat.

muoks. miten toi typerä ilmaisu "hikisellä aikuisella" tähän liittyi??
muoks, tyttö siis ei todellakaan tuntenut edes kyseistä ihmistä.

Mun mielestä lapset voi ihan hyvin viedä hautajaisiinkin ja muihinkin juhliin. Itse katson vähän kieroon sitä, että lasten läsnäoloa ei suvaittaisi. Alkoholipitoiset "remubileet" on tietenkin ihan oma lukunsa, johon lapset eivät kuulu.

Hautajaisissa lapset yleensä saavat surevatkin ajattelemaan asioita eri kantilta. Lapset osaavat suhtautua kuolemaan ja suruun paljon mutkattomammin kuin aikuiset. Siis yleensä, onhan toki tapahtumia, jotka saattavat myös ahdistaa lasta. Kuulin tällaisen rakkaan appiukkoni hautajaisissa. Eräissä hautajaisissa oli surusaatto kävellyt haudalle seppeleiden laskuun. Koko päivä oli ollut synkkä ja harmaa. Siinä haudalle tullessa, olikin pilvet väistyneet ja aurinko alkanut paistamaan. Eräs pikkutyttö oli katsonut taivaalle ja iloisesti ilmoittanut hautajaisväelle: "kattokaa taivaaseen laitettiin valot päälle, pappa on päässyt nyt perille!"

Syntymä ja kuolema, elämän ääripäät, ovat luonnollisia tapahtumia. Miksi jättää lapset näiden ulkopuolelle? Asiat eivät yleensä ole vaikeita ellei niistä sellaisia tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Nii, eikö ne sopivasti piristäis sitä vakavaa tilannetta ne lapset? Vois keskittyä muuhunki ku suremiseen (joka minusta on täysin turhaa...).

Sulla ei varmaan oo kuollu ketään läheistä? Siis jos susta sureminen on turhaa.

Papat ja mummut ja setä. Ei sen läheisempiä. Ketä sureminen hyödyttää? Minä en ajattele kuolemaa pahana asiana. Siksi sitä on turha surra. Ikävä on sitte eri asia.

(Anteeksi.)

Hautajaiset kuuluvat elämään siinä missä häätkin ja muut juhlat kuten ristiäiset ja rippijuhlat ja kaikenmoiset muut.. Miten lapset oppisivat ja ymmärtäisivät mitään tapakulttuurista jos eivät joskus sellaistakin näkisi? Toki olen itsekin lapseni jättänyt parivuotiaana pois siunaustilaisuudesta kun ahdistui sellaisesta, pääsi sitten hautajaisten kahvitilaisuuteen kyllä mukaan. Lisäksi vein lapsen kerran hoitoon hautajaisten ajaksi kun kyseessä oli viralliset poliisihautajaiset ja nekin varsin suuret joten tilaisuus kesäkuumalla oli vaikea näin aikuisenkin kannalta kestää ilman että oli huono olo ja pyörrytti pitkin päivää. Häihin olen päässyt ottamaan tyttöä varsin vähän sillä lapsia harvoin kutsutaan, mutta pitänee myös myöntää, että kerran veimme tytön hoitoon silloinkin häiden ajaksi vaikka oli kutsuttu, sillä mieheni hoiti bestmanin osaa ja tyttö oli parivuotias joten päätin itsekkäästi nauttia päivästä aikuisen näkökulmasta. Minusta hienoa on jos lapsia kutsutaan ja saan sitten itse päättää millainen meidän elämäntilanteemme on sekä miten tärkeää lapsen osallistuminen on. Seuraaviin häihin olemme menossa koko perhe, minä, mies ja tyttö sekä otamme äitini mukaan kun isäni taasen on estynyt polvileikkauksen vuoksi juhlista.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Lapset kuuluu opettaa hyville tavoille. Eivät he opi, jos eivät missään käy.

Minua ainakin loukkaisi, jos tulisit minun läheiseni hautajaisiin opettamaan lapsiasi tavoille.
"saahan ne huutaa ja riehua, ne on vaan lapsia" vitutti kun sisareni hautajaisissa muksut huusivat ja reuhasivat, eikä vanhemmat yhtään katsoneet perään. Muistopuheista ei saanut puoliakaan selvää kun mukelot opettelivat niin kovaäänisesti olemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ristiriita:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Lapset kuuluu opettaa hyville tavoille. Eivät he opi, jos eivät missään käy.

Minua ainakin loukkaisi, jos tulisit minun läheiseni hautajaisiin opettamaan lapsiasi tavoille.
"saahan ne huutaa ja riehua, ne on vaan lapsia" vitutti kun sisareni hautajaisissa muksut huusivat ja reuhasivat, eikä vanhemmat yhtään katsoneet perään. Muistopuheista ei saanut puoliakaan selvää kun mukelot opettelivat niin kovaäänisesti olemaan.

Miten tuo tummennettu lause liittyy hyviin tapoihin opettamiseen? Minusta tuo kertoo juurikin siitä, ettei niitä tapoja edes siellä hautajaisissa opeteta :/

riippuu hautajaisista. miun lapset ei ole viel hautajaisissa olleet, yhdet hautajaiset oli kun lapset oli 2v ja 2kk. ja niihin mentiin ilman lapsia. poika hätääntyi jo kotona kun itkin niin kovasti. oli ystävän hautajaiset.

Minä ottasin mukaan hautajaisiin, jos jaksasin ite huolehtia heistä ja jos he ymmärtävät asian. Pienelle lapselle voi olla ahdistavaa, kun aikuiset käyttäytyy niin oudosti.

Olimme yhden vanhemman sukulaisen hautajaisissa ja huomasin selvästi miten n. 3v lasta pelotti kun äiti itki ja suri. Siinä vaiheessa kun ymmärtävät asiasta jotain ja tajuavat jollakin tapaa mistä on kyse. 9v poika oli mukanamme lähisukulaisen hautajaisissa 2v kuopus ei vielä.

Yhteistyössä