Entä mitä tekisitte TÄSSÄ tilanteessa!????

• Viestiketjun aloittaja kasvattajat, hoi!
  • Ensimmäinen viesti
kasvattajat, hoi!
Tytölläni (10v) on huomenna luokkakuvaus. Ollaan laittamas hälle mekko ja pikkukengät. Viimesellä tunnilla on liikuntaa, ja tyttö ei suostu ottamaan lenkkareita ja ulkohousuja mukaan, että sais kiskasta ne housut siihen mekon päälle ja vaihtaa kengät ennen liikuntaa. Se meinaa, että hän on liikuntatunnin mekolla ja pikkukengillä! En tietenkään suostunu tähän, ja tällähetkellä tyttö ulvoo pää punasena huoneessaan.

Kun tyttö ottaa tuon pään, se voi huutaa tuntikausia. Uskon, että rääkyminen jatkuu aamulla. Mitä helevettiä tässä pitäis tehä? Kertokaa nyt jotain kasvatusvinkkejä!! Äsken kävin karjumassa sille, että jumalauta, sinä pistät ne lenkkarit ja ulkohousut..Pinna kun kärähti itellänikin. Oikeesti, mua vituttaa ja suututtaa, kun olo on niin toivoton. Joudunko antaa periksi?

"vieras"
öö.. meidän penskojen koulussa ainakin opettaja vaatii että on asialliset liikuntavaatteet, tahto lapset sitte mitä tahto. laita reppuun housut ja lenkkarit, ehkä se opettaja saa tyttäresi laittamaan ne päälleen

"vieras"
No et anna periksi... kuulostaa hurjak´lta 10v käyttäytymiseksi, onkohan hänellä alkanut murkkuikä??? Jollain voi alkaa tosi nuorina. Hän ottaa mukaan ne vaatteet, niin muutkin tekevät. Onko tyttö aina ollut voimakastahtoinen vai onko tämä joku vaihe???

"vieras"
miksi pitää olla ne pikkukengät. täällä päin ei oo koskaan saannu kuvauksessa olla kengät jalassa vaan sukkasillaan on ollu aina kaikki. ja jos seisoo vaikka takarivissä niin siinä nyt ei näy yhtään mitään mitä jalassa on

ap
[QUOTE="vieras";21976195]No et anna periksi... kuulostaa hurjak´lta 10v käyttäytymiseksi, onkohan hänellä alkanut murkkuikä??? Jollain voi alkaa tosi nuorina. Hän ottaa mukaan ne vaatteet, niin muutkin tekevät. Onko tyttö aina ollut voimakastahtoinen vai onko tämä joku vaihe???[/QUOTE]

Tyttö on aina ollut tosi järkevä ja huolehtii asioistaan hyvin. Tahto on luja, ja sitten kun tosiaan ottaa tuon pään, niin itelleni tulee sellanen olo, että minä en pärjää ja joudunko antaa periksi. Se itkee niin lujaa, en saa siihen kontaktia enkä järkevää selitystä, miksei halua ottaa liikkavaatteita mukaan. Nyt mua suututtaa niin kovaa, etten halua mennä yrittämään mitään ratkasua, koska sit se päättyy siihen että minä huudan ja tyttö itkee kovempaa. Eikä ole vielä murkun merkkejä.. :(

"vieras"
Tyttö on aina ollut tosi järkevä ja huolehtii asioistaan hyvin. Tahto on luja, ja sitten kun tosiaan ottaa tuon pään, niin itelleni tulee sellanen olo, että minä en pärjää ja joudunko antaa periksi. Se itkee niin lujaa, en saa siihen kontaktia enkä järkevää selitystä, miksei halua ottaa liikkavaatteita mukaan. Nyt mua suututtaa niin kovaa, etten halua mennä yrittämään mitään ratkasua, koska sit se päättyy siihen että minä huudan ja tyttö itkee kovempaa. Eikä ole vielä murkun merkkejä.. :(
Tsemppiä sulle!!! Toivottavasti tyttö tulee järkiinsä pian :/

"miuu"
meillä loppuu huuto ja rääkyminen siihen, että mä menen paapomaan. "voiii äitin piientää..."
siinä täytyy käyttää sellaista lepertelyääntä.

Yleensä puolen tunnin huudon jälkeen voi mennä huoneeseen ja lapsi on jo valmis sovintoon. sitten saa olla vauvana sylissä ja siinä kohtaa voi jo selittää miksi asia pitää tehdä tietyllä tapaa.

Mun tyttö 8v.

Joku jo kyselikin, mutta kysyn nyt minäkin; mihin niitä pikkukenkiä tarvitaan? Eihän ne kuvassa näy eikä kukaan katso eturivissäkään olevien jalkoja. Anna tytön laittaa mekko päälle, mutta jumppavaatteet on otettava mukaan, koska mekko päällä tuskin opettaja antaa osallistua liikuntatunnille. Ei kai 10v. vielä voi päättää mitä haluaa?

Pätsmaruu harmaana
Antaisin meuhkata, pakkaisin liiksavaatteet laukkuun mukaan ja luottaisin liiksaopen valvovaan silmään ja terävään järkeen. Sekä sanoisin likalle, että märsyäminen asiasta saa luvan loppua nyt - suu suppuun ja nukkumaan.

ap
[QUOTE="miuu";21976302]meillä loppuu huuto ja rääkyminen siihen, että mä menen paapomaan. "voiii äitin piientää..."
siinä täytyy käyttää sellaista lepertelyääntä.

Yleensä puolen tunnin huudon jälkeen voi mennä huoneeseen ja lapsi on jo valmis sovintoon. sitten saa olla vauvana sylissä ja siinä kohtaa voi jo selittää miksi asia pitää tehdä tietyllä tapaa.

Mun tyttö 8v.[/QUOTE]

Itse asiassa mä tein äsken just näin! :)
Sain itteni rauhotettua ja menin tytön huoneeseen. Istuin lattialle ja vedin sen sängystä syliini. Heijailin ja silittelin sitä niinku pikkuvauvaa ja siinä se nyyhkytti mun sylissä. Ja selitin, että äiti ajattelee sun parasta, että sulla itellä ois parempi olla siellä liikkatunnilla, ja opekin tykkää kun sulla on kunnon vaatteet. Saatiin sopu aikaseks, toivottavasti aamulla ei oo uus matsi eessä..

Ja kun joku ehotti, ettei laittas niitä pikkukenkiä, mä en ikimaailmanpäivänä sais sitä laittaan lenkkareita mekon kans. Kehen lie siitä noin hankala on tullut..? ;)

mie olen kyllä ihmetelly että miksi luokkakuvaan/koulukuvaan täytyy pukea mekko ja kähertää ja väkertää tukkaa jos millä konstilla.. eihän koulussa muutenkaan olla "juhla" vaatteissa ja jos ei joka aamu kampauksiakaan laitella.. Ihan normi vaatteet, siistit puhtaat tietty.. kuvassahan ei näy ku pusero ja ryhmäkuvassa voi joutua istumaan tai takariviin.. meillä ei kyllä aleta äkseeraamaan koulukuvan takia.. tyttö 10v saa ite valita kivan paidan jota käyttää muinakin päivinä ja puhtaat housut siihen kaveriks. ja jumppa kamat kassiin niillä ollaan sitte liikuntatunnilla...
Toivottavasti saatte riidan aamulla ojennukseen! :D

ap
mie olen kyllä ihmetelly että miksi luokkakuvaan/koulukuvaan täytyy pukea mekko ja kähertää ja väkertää tukkaa jos millä konstilla.. eihän koulussa muutenkaan olla "juhla" vaatteissa ja jos ei joka aamu kampauksiakaan laitella.. Ihan normi vaatteet, siistit puhtaat tietty.. kuvassahan ei näy ku pusero ja ryhmäkuvassa voi joutua istumaan tai takariviin.. meillä ei kyllä aleta äkseeraamaan koulukuvan takia.. tyttö 10v saa ite valita kivan paidan jota käyttää muinakin päivinä ja puhtaat housut siihen kaveriks. ja jumppa kamat kassiin niillä ollaan sitte liikuntatunnilla...
Toivottavasti saatte riidan aamulla ojennukseen! :D
Meillä syy on se, että kun ne kuvat on niin helekutin kalliita, niin kyllä niihin sit vähän panostetaankin. Juu, toivottavasti tää nyt oli sodan loppu, eikä vaan voitettu taistelu. :D

=)
Uskoisin tosiaan että se opettaja ei liikuntatunnille mekossa huoli vaikka tyttösi yrittäisi, eikä kai ainakaan millään pikkukengillä.

Ja samaa mieltä kun joku tuossa, että en oo tosiaan vielä ennen kuullut että kuvaan voisi koulussa mennä kengät jalassa ja mihin ne sieltä näkyy.

Ymmärrän ärsytyksesi enmmän kun hyvin. Itselläni esikoinen on erittäin lujatahtoinen ja saa samanlaisia itkukohtauksia juuri esim. vaatteista eikä tosiaan kuule silloin yhtään mitään mitä yritän selittää eli ei saa kontaktia. Sillä huudolla meinaa joskus korvat pudota päästä..on tosin nuorempi kuin sinun lapsesi.

vams
Itse joko sanoisin että ottaa reppuun mukaan varmuuden vuoksi jos mieli muuttuu, ja jos ei ota niin sitten saa mennä ilman liikuntavaatteita. Luultavasti liikunnanopettaja suuttuu tytölle ja mahdollisesti laittaa sivuun istumaan parin tunnin ajaksi kun kaikki muut juoksentelee ympäriinsä ja siinä on tytölle tarpeeksi rangaistusta ja häpeää.Tyttö on kuitenkin jo 10 ja ymmärtää että tietyissä paikoissa pukeudutaan tietyllä tavalla. Kyllä elämä opettaa. Mitä luultavammin jos liikuntavaatteet ovat mukana niin tyttö vaihtaa itse vaatteena pukuhuoneessa kun huomaa että muutkin tekevät niin. Parhain tapa oppia on itse tekemällä ja kokemalla. En stressaisi sen suuremmin.

mitä oon seurannu koulunkäyntiä niin useimmilla lapsilla se opettajan auktoriteetti ja sanomiset menee paremmin perille ku kotona mikään :D mutta tehän olitte saaneet jo asiaa puiduksi niin eiköhän se siitä ojennu.. :D

ap
Mun tyttö on siinä mielessä vähän outo, kun hän ei niinkään välitä, mitä muut ajattelevat. Hän vain päättää, että haluaa jonkun asian tehdä niin tai näin ja se siitä. Toisaalta se on hyvä, kun ei kulje virran mukana ja on omaa ajattelukykyä, mutta sitten taas on näitä sen outoja tempauksia, että asiat tehdäänkin nyt näin. Vähän sekavasti selitetty.. Mutta jääräpää se on, kauhulla odotan tulevaa murkkuikää!

Ja pitää vielä todeta, että minä en ole mikään lepsu äiti, mutta tuon tytön kanssa meinaa väliin konstit loppua! (lapsia 4)

vams
Minustakin on positiivista että tytölläsi on omaa tahtoa ja loppupeleissä jos muiden ihmisten sanomiset ei tee vaikutusta niin ehkäpä käytännöllisyys tekee. Se on loppupeleissä kuitenkin aika vaikeaa harrastaa kunnon liikuntaa juhlapuvussa ja tämän huomaa parhaiten kun ensimmäisen kerran harrastaa liikuntaa juhlapuvussa. Mutta jotta tämän syyseuraussuhteen tajuaisi niin se täytyy ainakin kerran elämässään kokea eli täytyy antaa välillä lasten tehdä virheitä. Se ei tarkoita etteikö heitä pitäisi opastaa mutta kun he tekevät virheen he myös tajuavat että näille neuvoille on syynsä. Hyvin teillä kaikki tulee menemään :)

ap
Minustakin on positiivista että tytölläsi on omaa tahtoa ja loppupeleissä jos muiden ihmisten sanomiset ei tee vaikutusta niin ehkäpä käytännöllisyys tekee. Se on loppupeleissä kuitenkin aika vaikeaa harrastaa kunnon liikuntaa juhlapuvussa ja tämän huomaa parhaiten kun ensimmäisen kerran harrastaa liikuntaa juhlapuvussa. Mutta jotta tämän syyseuraussuhteen tajuaisi niin se täytyy ainakin kerran elämässään kokea eli täytyy antaa välillä lasten tehdä virheitä. Se ei tarkoita etteikö heitä pitäisi opastaa mutta kun he tekevät virheen he myös tajuavat että näille neuvoille on syynsä. Hyvin teillä kaikki tulee menemään :)
Tämä oli kivasti sanottu! :)
Rupes oikeen hymyilyttämään kun kuvittelen hänet esim. potkimassa palloa se mekko päällä. Vois olla entinen hame sen jälkeen! :D

Yhteistyössä