Entä jos minustakin tulee yllättäen niin köyhä, ettei ole rahaa ruokaan?

Nykyään vähän joka lehdessä on reportaasia näistä vähävaraisista, jotka kiertävät leipä- ja soppajonoja, jotta saisivat edes jotain syömistä elääkseen.

Mietin, että keitä he ovat. Siis noin niin kuin yleisesti; itse en tunne ketään. Ja elän perheeni kanssa ilmeisen herroiksi heihin verrattuna. Entä jos minullekin käy niin, että joudun miettimään mistä saisin ilmaiseksi edes jotain syötävää, millä elättää perhe ja itseni?

Mitä pitäisi tapahtua, että näin kävisi?

Mä en vaan ymmärrä sitä, että on ihan tavallisia ihmisiä, joilla ei ole "yhtään" rahaa.
 
Isot velat plus pitkäaikaistyöttömyys, sairauksia ja työkyvyttömyyttä esim. Onhan noita syitä ja elämäntilanteita. Ihan turhaa tollanen ylemmyydentunto. Kun ikää ja elämänkokemusta tulee sullekin lisää, niin luulis sen ymmärryksenkin kasvavan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
Isot velat plus pitkäaikaistyöttömyys, sairauksia ja työkyvyttömyyttä esim. Onhan noita syitä ja elämäntilanteita. Ihan turhaa tollanen ylemmyydentunto. Kun ikää ja elämänkokemusta tulee sullekin lisää, niin luulis sen ymmärryksenkin kasvavan...
Taisit tajuta hieman väärin tämän aloitukseni. :whistle:
 
kyllä tälläisiä perheitä on paljon....itsekin olen ollut tilanteessa ei ole ollut pennin pyörylää taskussa ja jääkaappi oli tyhjä.

esim työttömyys..liiton/kelan rahoissa kestää pitkään ennenkuin alkaa pyöriin...sossusta ei rahaa saa ihan noin vain siälläkin jonot tai sitten sossu ei auta ollenkaan (kokemusta on)
 
Nimittäin erityisesti nyt kun asiasta on julkisesti puhuttu, olen alkanut pelätä, että voiko minullekin käydä noin. Aiemmin olen ajatellut, että nuo avustukset ovat nisteille ja alkoholisteille, jotka ovat loppujen lopuksi itse aiheuttaneet ongelmansa (siis tarkoitan sitä, että vaikka elämä heittäisi kuraa niskaan, kukaan ei esimerkiksi pakota tarttumaan pulloon tai sekaantumaan huumeisiin, vaikka jotkut valitettavasti hakevat alkoholista lohtua), mutta nyt minulle paljastui, että avustuksia tarvitseva voisin olla minä itse - kuka tahansa normaali ja tavallinen ihminen.

En tarkoita, että niissä olisi mitään hävettävää - päinvastoin. Mutta se vain järkyttää, että voiko todella olla mahdollista, että kaikilla kunnon kansalaisillakaan ei ole lainkaan rahaa ruokaan tai muuhun elämiseen! :| (Vaikka toisaalta onhan tuo ollut tiedossa. En vain nyt osaa selittää mitä todella tarkoitan.)
 
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
se päivä saattaa koittaa sinulle jo ehkä kuukauden päästä, koskaan ei kannata tuudittautua että minulla menee aina hyvin
No nimenomaan...

Harmillista, että harva sai kiinni siitä, mitä tarkoitin.
Ilmeisesti ulosannissani on parantamisen varaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nekkis:
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
se päivä saattaa koittaa sinulle jo ehkä kuukauden päästä, koskaan ei kannata tuudittautua että minulla menee aina hyvin
No nimenomaan...

Harmillista, että harva sai kiinni siitä, mitä tarkoitin.
Ilmeisesti ulosannissani on parantamisen varaa.
:hug:
Mä ymmärrän sun pointin. Ja olen ihan samaa mieltä, että se on pirun pelottavaa :/
 
En tiedä kyllä yhtään kelle olisi niin käynyt, että soppajonoon asti olisi joutunut, mutta kyllähän työttömyys, alkoholismi, mielenterveysongelmat esim johtaa tuollaisiin ongelmiin, että ei ole rahaa ruokaan. Esim. mielenterveysongelmainen voi ostaa kulutusluotolla kaikkea, mitä ei tarvitsekaan, sitten tulee maksut eteen, ei riitä rahat, ei osata järjestääkään asioita. Kyllä niitä syitä on monia.
 
just oli seiska lehdessä yksi perhe jolla tälläinen tilanne työttömäksi ovat jääneet sossusta eivät ole viälä rahaa saaneet..

kyllä sitä kulutusluottoa+muita lainoja osaa ihan normi ihminen ottaa liikaa eikä pysty niitä hoitaa kaikki rahat menee velkoihin sitten on ihmeissään miten jää rahaa ruokaan kun on pakko olla koti kun sisustuslehdestä.
 

Yhteistyössä