ENTÄ JOS MAITO EI KELPAA!!!

Poitsu 8,5KK on alkanut lopettelemaan tissiitelyä, päivisin ei useimmiten suosut rinnalle ollenkaan ja yön/aamuyön aikana on 1-2 kertaa. Maitoa kyllä tulisi, mutta ei malta rauhottua sen vertaa että tissille kerkiäis.

Ongelmana on se ettei hän huoli korviketta tilalle. Ruuan kanssa ja joka välisä muutenkin yritän maitoa tarjota, mutta saan sitä max.1,5dl päivän aikana uppoamaan. Kaikkia ravintosuosituksia olen lukenut ja tiedän että kalsiumia saa ainakin tarpeeksi kun syömme nuita jugurtteja ja puurojauheista tehtyä puuroa, mutta kuinka haitallista tuo maidon juomattomuus oikeen on??? vettä menis kyllä vaikka kuinka paljon, ja sitä nyt sitten aina loppuviimein annankin että saa juomistakin. Pissaillut on ihan normaalisti, joten nestettäkin saa ilm. tarpeeksi.

Eli onkos kokemuksia/tietoa miten tuo maidottomuus vaikuttaa ??? Poika ei kertakaikkiiaan juo maitoa enkai sit väkistenkään voi juotattaa?

Aihe kiinnostaa muakin, meillä poika melkein 8kk ja on nyt ruvennut kieltäytymään imetyksestä. Päivällä saan sen kerran pari hetkeksi imemään, yöllä ei oo enää syöny muutamaan kuukauteen. Itse haluaisin kyllä jatkaa imetystä. Itse en ole vielä antanut korviketta, mutta kohta varmaan pitää, jos noi rintaraivarit ei lopu.

Hei

Meillä kävi 9kk pojan kans sillai et ei malttanu enää olla tissillä kun pullosta saa maidon helpommin ja nopeammin. Lopetin imetyksen pari päivää sitten kokonaan. On siis tottunu pullolle jo alusta asti kun on sillontällön isin kaa ku mä opiskelen. Vellit meillä uppoaa parhaiten joten suosittelen ilta ja aamuvellin kokeilemista. Maitoa annan pullosta aina ennen päiväunia ja niiden jälkeen. ja en anna muuta välipalaa kun maito. Ruuan kans sitten juodaan vettä.

kiitos taataa:lle vististä, mutta meillä pullostakin menee vain vesi. satunnaisesti 10ml maitoa, mutta silloinkin pitää olla todella väsynyt tai unenpöpperöinen. Vellit ei ole uponneet koskaan.
Eli kun aina kun maidon määristä on puhettä nostetaan puurojen ja vellien määrät myös esille, eli voiko alla niin että itse maitoa ei välttämättä tarvita jos saa tarpeeksi esim puuroja ja jugurtteja. Olisi todella kiva tietää, jos jollakin olisi tietoa. Neuvolaan en saa yhteyttä kun vasta ensiviikolla.

meillä toi 6kk ei kanssa tykkää imeä pullosta ja mukista menee vähän. koetan huolehtia, että saa tarpeeksi kalsiumia ja nestettä ja se saa riittää. todettakoon, että neuvolan tätin mielestä vauva kasvaa liikaa....aivan uutta minulle, että liikaakin voi kasvaa...hoh hoijaa. enivei, kunhan kasvaa, ei kuivu, saa kalsiumia, niin mikäpakko se maitoa on jua? ei mikään.

Meillä lakkasi myös rinta kelpaamasta 7kk iässä. Yksinkertaisesti vaan käänsi päätään pois joka kerta ja sitten tuli huuto. Aloin antaa korviketta kun imetyskerrat väheni pariin päivässä. Sit lopetin kokonaan imettämisen, kun ei kelvännut sekään vähä. Ja meillä kyllä on alusta asti annettu myös pulloa joskus, että se ei ollut ongelma onneksi..

Mutta n. 5dl olis maidon saantisuositus päivässä, että jos sen määrän saa tungettua puuroihin tai edes jotenkin kurkusta alas niin hyvä. Tuskinpa se nyt vaarallista on, jos vaikka vähän vähemmänkin.. Mutta suosittelisin kokeilemaan ja totuttamaan (vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä ) nokkamukiin tai tavalliseen mukiin.
Meijän poika (8,5kk) juo lounaalla maidon lasista, ja nyt kuukauden harjottelun jälkeen alkaa jo jotenkuten sujua ettei kaikki oo rinnuksilla..

Muoks. Anteeksi luin vähän huolimattomasti, enkä tajunnut että maito ei maistu ollenkaan alkuperäisen vauvalle... Neuvolasta ehkä itte kysyisin sitten neuvoa.

Meillä tuo poika ei suostunut korviketta ottamaan tuttipullosta lainkaan. Nokkamukilla sain kuitenkin menemään tuttelia pari desiä vuorokaudessa. Riisimaito kuitenkin meni nokkamukista hulppeasti, kun aloin epäillä maitoallergiaa. Rintaa alkoi hyljeksiä puolen vuoden ikäisenä, eli samaan aikaan kun vihdoin lääkäritkin totesivat että poika on allerginen maidolle. Meillä oli tuo tupperin nokkis ja siitä poika sitten myöhemmin suostui juomaan myös noi apteekin korvikkeet vaikka tuttipullosta ei nekään menneet. Tärkeintä nyt kuitenkin on turvata lapsesi kalsiumin saanti. Kipaisepa hakemaan apteekista kalsipos´ia (täytyy jauhaa itse huhmarilla) niin ei tarvitse huolia. Joka tapauksessa KELAn viisaat ovat pähkäilleet että yli vuoden ikäiset eivät enää tarvitse lainkaan maitoa kunhan kalsiumin saanti on turvattu (näin siis moniallergikoilla, joiden ravitsemus on muutenkin huonompi kuin ei allergisilla) eli suurta huolta ei tarvitse kantaa. Mutta lääkäriin kannattaa olla kuitenkin yhteydessä asian tiimoilta mahd. pian, koska lapsesi on nyt vajaan vuoden ikäinen. Ja muistathan antaa täyden annoksen D-vitamiinia. :D

Osta korvikejauhetta ja lisää sitä ruuan joukkoon. Ei sillä ole mitään merkitystä, saako lapsi maidon ravintoaineet juotavassa vai syötävässä muodossa. Nestettähän teidän poika kuitenkin kertomasi mukaan saa tarpeeksi.

Itse pähkäilin saman asian kanssa, kun esikoinen oli alle vuoden...

Moikka! Meillä typykän ollessa n.8-9kk ei korvike maistunut hänellekään! 10kk neuvolassa vasta otin asian puheeksi, kun oma maito riitti sinne asti jotenkuten.
Kyselin, että "mites, kun tuo oma maito alkaa ehtymään, niin mistäpä neidille sitten maitoa, kun ei korvike kelpaa..?" Neuvolassa sanottiin, ettei kannata hätääntyä, kunhan saisi edes noin 3dl maitoa (joko rinta- tai korvikemaitoa)!
Ja just kun lisäksi voi käydä totuttelemaan jo jogurtteihin ja viileihin jne.. joista saa lisää kalsiumia, ni onko tolla maidon juomattomuudella niin väliä.. :saint: Meidän perheessä ei kauheesti juoda maitoa, ei edes välttämättä ruoan kanssa, mut toivoisin silti että neiti oppisi sen tavan.. Mutta enemmän alan panostamaan siihen sitten ku juopi ihan lehmän maitoa.

Ja jos vesi kerran kelpaa, niin eihän ole sit mitään hätää etteikö saisi nestettä.
Meillä ei juotu tuttipullosta vettä, vaan taikamukista, josta neidin on helppo juoda itse. En ymmärrä miksi, mutta neitokainen RAKASTAA vettä yli kaiken, lipittäisi niin paljon kun saisi. :heart:

Ja tässä vaiheessa ei kuulema kannattaisi enää aloittaa antamaan korviketta (jos ei oo tähän mennessäkää saanut), vaan imettää se mitä tulee.
Mutta minäpä huomasin, ettei oma maito riitä kuin yhteen kertaan/vrk ja halusin kokeilla sitten uudelleen korviketta, ja kappas! Sehän kelpasikin! :D :D Mistä lie johtui, ettei se aiemmin kelvannut vaikka yritettiin monia MONIA kertoja!
Meillä kelpasi korvike kuitenkin joskus 4-6kk,kun sitä silloin tällöin jouduttiin antamaan, jos olin ollut vaikka "tuulettumassa".. Ja tuo "lakkoilu" alko just tuossa 8-9kk iässä..
Nyt typykkä on 11kk ja korviketta juodaan unille käydessä, päälle jogurtit, viilit ja rintamaidot =)
Toivottavasti vastaukseni ei nyt ihan ohi aiheen mennyt..(?) :D

Kysymys vielä teille muille maitotuotteiden antajille, että annatteko maustamattomia jogurtteja ja viilejä, vai ihan niitä "makuisia" =) ?
Meillä syödään, niin lapsi kuin vanhemmatkin, maustettuja jogurtteja ja viilejä. Toki voisin laittaa hedelmäsoseita vaikka maustamattoman jogurtin joukkoon, mutta on helpompaa ostaa samoja tuotteita kaikille. Itse en maustamattomista tykkää.

Yhteistyössä