Entä jos lapsi syntyy kotiin?

  • Viestiketjun aloittaja Elli33
  • Ensimmäinen viesti
Elli33
Pelkään sitä, että lapsi syntyy kotiin tai pahimmassa tapauksessa taksiin.
Viikkoja kohta 40. Viime yönä taas supisteli niin, että kävin lopulta sairaalassa, mutta ei ollut synnytys käynnissä ja palasin kotiin. Supistuksia on edelleen, mutta pitäisi olla kivuliaampia, jotta uudestaan sairaalaan kannattaisi mennä. Edellinen synnytys tapahtui noin 5 tunnissa ja pari viimeistä tuntia supistukset olivat jo aika kipuliaita ja olin epiduraalia ottamassa, mikä jäi sikseen, kun vauva yllättäen syntyi. Tuota yllättäen syntymistä pelkään nyt.

Miten siis toimia, jos lapsi syntyy kotiin, kun ei ole tajunnut ajoissa lähteä?
Itselleni tulee mieleeni, että soittaa tietty ambulanssi, kääriä lapsi pyyhkeisiin ja peittoihin, että pysyy lämpimänä, ehkä voisi yrittää rinnalle. Napanuorasta tuskin tarvitsee huolta kantaa.
 
Eiköhän se ambulanssi kuitenkin kannata heti tilata, jos vähänkään siltä tuntuu. Kyllä ne siellä sitten tietää mitä tehdä. Nopeasti kuitenkin yleensä paikalle tulevet. Vauva vaan lämpimäksi...
 
Eiköhän se riitä, että vauvan pitää lämpöisenä. Tietty, jos olis jotain hengitysongelmia, niin pitäis hengitysteitä saada jotenkin putsattua.

Mulla kesti viimeinen synnytys 1h9min ja meiltä matkaa sairaalaan 30km.
Salissa ehdin olla 10min ja tutkimushuoneessa suunnilleen saman verran eli 20min yhteensä.
Lapset odottivat autossa pihalla ja mieskään ei ehtinyt synnytykseen =)
Kätilö sanoi, että oli tosi likellä, ettei autoon syntynyt, kun kalvot oli niin pullottavina, että olisivat puhjenneet pienstäkin töyssystä. Ja kun mulla vedet menee, niin heti seuraavalla supistuksella syntyy.
 
En halua sinua ryhtyä ollenkaan pelottelemaan, olet saattanut jo lapsesi synnyttää "onnelisesti" sairaalassa.
Mutta kerronpa kuinka minulle kävi, tämä on siis totta.
Joulukuussa 2004 heräsin aamuyöllä supistuksiin la oli mennyt tasan 10 päivää sitten. Minulle oli varattu samaksi päiväksi käynnistysaika, joten olin vain tyytyväinen ettei käynnistystä tarvittaisikaan.
Meillä matkaa sairaalaan 100km, matkaan lähdimme heti kolmannen supistuksen jälkeen. Supistusten väliä oli kymmenen minuttia.
Mieheni ajoi kohden määränpäätä, oloni oli varsin tuskainen.
Kellotimme supistuksia, niiden väli oli enää 5 minuttia.
Sanoin miehelleni, etten kestä enää, soita ambulanssi.
Hän soitti hätäkeskukseen, kun matkaa sairaalaan oli enää 30km.
Hätäkeskuksessa kyseltiin raskausviikkoja, sanoin vain miehelleni, että pää tuli nyt. Hän kertoi sen hätäkeskukseen, käskivät ajaa syrjään ja laittaa hätävilkut päälle.
Avasin turvavyöni ja revittiin housujani alas että lapsemme mahtuu kokonaan ulos.
Tyttäremme syntyi mieheni toimiessa kätilönä oman automme etupenkille. Odottelimme tovin ambulanssia, jonka kyydissä minä matkustin suloisen tyttäreni kanssa sairaalaan.
Meillä kaikki meni hyvin lopulta. Tämä oli toinen synnytykseni, esikoiseni tuli myös nopeasti 2h50min oli hänen synnytyksensä kesto.
Lääkärit tiesivät jo kertoa minulle, että toinen tulee nopeammin. Ja niin tulikin. :heart: :heart:
 
hei
Hei!
Minulla eka synnytys kesti 4h 55 min.
Nyt tämä toinen tuli 50minuutissa!! (sis. jälkeisten tulo ajankin)
Siis kun oli minulle sanottu että syntyy nopeasti (arvioivat kylläkin kestoksi 2-3 tuntia..) niin soitin ambulanssin heti toisen supistuksen jälkeen. Minua oli supistellut viimeiset kaksi kuukautta paljon, mutta nämä supistukset oli heti niin kipeitä etten voinut yksinkertaisesti kuvitellakaan vielä odottavani.. No, ambulanssi tuli 10 minuutissa ja meillä matkaa sairaalaan 80km. Kerkesin ambulanssissa olla puoli tuntia kun poika syntyi. En tuntenut ponnistamistarvetta ennen kuin pää oli jo tulossa (oli housutkin vielä jalassa!) Kova painontunne oli kyllä heti supistusten alkaessa..
Meillä oli kans miehen kanssa ollut pelko että lapsi syntyy kotiin kun oli niin kauan jo supistellut ja ennakoitiin nopeaa synnytystä.. Pelkäsin kanssa että jos en tiedäkään lähteä ajoissa. Mutta meillä siis loppujen lopuksi meni kaikki hyvin. Harmi vain ettei mies päässyt mukaan synnytykseen (ajoi omalla autolla ambulanssin perässä)

Ja vinkiksi tuohon mitä ambulanssisedät teki heti vauvan synnyttä oli (ja tämän voisi siis tehdä jos vauva syntyy kotona..) eli heti imemään rintaa ja saman peiton alle sinun kanssa.

Onnea koitokseen! (jos et ole synnyttänyt)
 
Elli33
En ole vielä synnyttänyt. Nyt rv 40+4. Mulla ei tällä kertaa ole matkaa kuin joitain kilometrejä, ehkä noin 10-15 min. pääsisin sairaalaan ja silti pelkään. Toivottavasti ne supistukset ovat sitten selvästi järkympiä. Nyt olen 2 yötä tuntenut monen tunnin supistuksia ja 2 yötä vähemmän (siis tuossa viikolla 35 ja nyt 39), mutta kevyitä ne olivat. Kiitos vastauksista. Täytyy vaan heti lähteä, jos supistukset tuntuvat selvästi voimakkaammilta. Olisihan tässä jo aika synnyttää.
 

Yhteistyössä