Entä jos kassa ei täsmää, esim. myyjä antanut muutaman kymmenen sentin liikaa vaihtorahaa?

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
a
Riippuu paikasta. Meillä joutu tehdä eroselvityksen asiasta. Eli täyttää lappusen, mistä epäilee eron johtuvan. Jos niitä alkoi olla monesti samalla ihmisellä niin otettiin puhutteluun.

vieras
Riippuu varmaan paikasta. Omissa työpaikoissani on monenlaisia käytäntöjä:

- ei seuraa mitään
- jos heittää enemmän kuin 5 euroa, pitää laskea uudestaan ja vielä kolmannen kerran
- joskus kun puuttui paljon rahaa, pomo pisti vuorossa olleet työntekijät käymään sen kuitin läpi, jossa näkyy koko päivän ostokset pilkulleen. Piti siis etsiä lyöntivirhe sieltä, joka aiheutti heiton.

Tosiaan riippuu paikasta. Joissain ei joutunut maksamaan, mutta viimeisimmässä kaupanalan työnpaikassani rajana oli 25 euroa. Siitä yli menevät kassaheitot piti itse maksaa. Tietenkään ei kuitenkaan saanut itse pitää, jos oli plussan puolella. ;)

e
No tuskin muutamasta kymmenestä sentistä mitään tapahtuu.:D Se kymmensenttinen on voinut vaikka livahtaa lattialle tms.. "isompien" rahojen puuttuessa sit meillä ainakin aikoinaan laskettiin rahat moneeen kertaan ja sitten käytiin kuitteja läpi. Sitten varmaan ruvetaan työntekijöitä epäilemään jos mitään mokaa ei keksitä..:/

PAM
Ihan lakisääteisesti ei saa ottaa myyjän tilipussista, mutta tämänkin asian on liitto ajanut läpi työläisten hyväksi =) että mollatkaa vaan lakkoilijoita. Ei nimittäin ole montaa vuotta siitä kun ta sai periä kassavajeet myyjiltä. Ja sama homma ravintoloissa joissa joutu korvaamaan myös rikkimenneet astiat eli ns. lasiraha joka on ollut vielä 70-luvulla ihan yleisessä käytössä.

no
meillä näin: jos puuttuu vaan senttejä niin ei tehdä mitään...jos euroja niin taiotaan jostain puuttuvat... yli 5? puuttuvista täytyy tehdä selvitys... ja 8 vuotta olen kassatyötä tehnyt ja koskaan ei ole meidän työpaikan kassasta vielä yli 5? puuttunut, yleensä puutokset ollut alta euron.

ap
Ok, olen ollut nyt reilu pari viikkoa töissä kaupassa ja monesti illalla (etenkin alussa) tuli miettineeksi että entä jos annoinkin väärin tai näppäilin väärin kassalla, ettei asiakkaalta veloitettu mitään yms. :D

heippa
meillä niin, että alle 3e +/- heitosta ei mitään, sen yli pitää kirjoittaa selvitys.
jos selkeästi iso heitto, lasketaan kassa toisen ja kolmannenkin kerran uudelleen,
ja sitten olis mietittävä mistä heitto voi johtua.
Tietty jos puuttuu usein iso summa rahaa, siitä keskustellaan.. mut, sekin riippuu siitä onko ollu kauan talossa vaiko ekaa kertaa kassalla :D

ex myyjä
ei mitään. jos puuttuu paljon rahaa niin pomo rääkyy mutta ei se sillekään mitään oikeastaan voi. Niitä ei lain mukaan saa maksattaa työntekijöillä. Toki jos sellasta monien eurojen heittoja usein tapahtuu niin varmasti alkaa selvittely mistä johtuu. Mutta aika harvoin se kassa on tasan sen verran mitä pitäisi. Aina menee yli tai ali senteillä tai muutamalla eurolla. Sen verran iso kauppa ja molemmat kassat on koko päivän käytössä monella työntekijällä niin helposti jossain kohtaa menee vinkkuraan.

Yhteistyössä