Entä jos yrittäjä lopettaa ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yrittäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yrittäjä

Vieras
Jos yrittäjä päättää lopettaa yritystoiminnan, saako työttömyyskorvausta ennenkuin saa töitä ?

Kellään kokemusta ?

On niin paljon hiljentynyt kaupankäynti, että alan harkita lopettamista. En tahtoisi päästää asioita niin pitkälle, että olen maksuvaikeuksissa.

Liitosta saa jos sellaiseen kuuluu. Yrittäjillä vaan niin paljon muita maksuja, että moni ei viitsi siihen päälle vielä liiton maksuja maksella... :ashamed:
Eiköhän Kelan peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea saa? Ei siis mulla kokemusta, kunhan pähkäilen..

Alkuperäinen kirjoittaja SusseN:
Liitosta saa jos sellaiseen kuuluu. Yrittäjillä vaan niin paljon muita maksuja, että moni ei viitsi siihen päälle vielä liiton maksuja maksella... :ashamed:
Eiköhän Kelan peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea saa? Ei siis mulla kokemusta, kunhan pähkäilen..

on todella paljon erilaisia pakollisia maksuja, että kaikki vapaaehtoiset kyllä jää... ei yksinkertaisesti rahkeet riitä.

puhumattakaan, että olisi varaa pitää työntekijää :(

On siinä joku karenssiaika ja kaikki yritystoimintaan liittyvä materiaali täytyy myydä todistetusti ja niistä tulleet tulot lasketaan yhteen jotka jaetaan kuukausille jollain lailla ja katotaan kauanko sun pitää elää niillä ja sit vasta alat saada työkkäristä rahaa. Näin mä oon käsittänyt.

Yrittäjä ei voi kuulua Liittoon !!! Ainoastaan Yrittäjien työttömyyskassaan.

Peruspäivärahan kohdalla sanotaan näin:

Täytät yrittäjän työssäoloehdon, jos

olet toiminut yrittäjänä vähintään 2 vuotta työttömyyttä edeltäneiden 4 vuoden aikana ja
yritystoiminta on ollut riittävän laajaa (Yrittäjän YEL-vakuutuksen tulo on ollut koko ajan vähintään 710 euroa kuukaudessa ja maatalousyrittäjän MYEL-vakuutuksen työtulo vähintään 400 euroa kuukaudessa.)
Hakiessasi peruspäivärahaa yrittäjän työssäoloehtoon luetaan yrittäjätoiminnan lisäksi palkansaajan työssäoloehdon täyttävä työ 28 edellisen kuukauden ajalta.

ja tässä vähän jatkoa tuohon kelan sivuilta löytyneeseen:

Jos olet toiminut yrittäjänä yli 16 kuukautta, mutta enintään 18 kuukautta, tarkastelulujakso on 26 kuukautta.

Alkuperäinen kirjoittaja muppe-78:
On siinä joku karenssiaika ja kaikki yritystoimintaan liittyvä materiaali täytyy myydä todistetusti ja niistä tulleet tulot lasketaan yhteen jotka jaetaan kuukausille jollain lailla ja katotaan kauanko sun pitää elää niillä ja sit vasta alat saada työkkäristä rahaa. Näin mä oon käsittänyt.

No ei se nyt ihan noinkaan ole. Jos ei saa niitä myytyä, ei niitä syödäkään voi, ellei ole ruokakauppias. Lopetusilmoitus vain verottajalle ja kaupparekisteriin ja sitten työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi. Verottaja muistaa sitten lopetuksen jälkeen niistä tavaroita maksattamalla arvonlisäveron koko loppuvaraston arvosta yrittäjällä - oli rahaa tai ei.

yel-maksut ovat noin 139,- euroa kuussa, on ollut todella vaikea niitäkin maksaa, vuokrat, maksupäätemaksut, sähkölaskut, vakuutukset, pakolliset yrittäjäyhd maksut (kauppakeskus) ym ym.. ihan järjetön summa kk:ssa tulee noista pakollisista menoista. Hinnat tuotteille pitäisi nostaa pilviin, jotta kannattaisi, eikä nyt osta kukaan oikein muutenkaan mitään, nosta siinä sitten hintoja.

Ansiopäiväraha

Ansiopäivärahaa maksetaan yrittäjälle, joka on työttömyyskassan jäsen ja joka täyttää työssäoloehdon.
Ansiopäivärahaa maksetaan kun
. yritystoiminta on loppunut todisteellisesti: konkurssin, yrityksen tai oman omistusosuuden myynnin kautta.
. yritystoiminta on lopetettu tekemällä lopettamisilmoitus verottajalle ja kaupparekisteriin
. Jos käyttö- tai vaihto-omaisuuden myynnistä on saatu myyntivoittoa, niin myyntivoitto lykkää päivärahaoikeutta eteenpäin.
. yritystoiminta on ollut keskeytyneenä todisteellisesti vähintään 4 kuukauden ajan.

Lisätietoa: TE-toimistoista

Ansiopäivärahaa maksetaan yrittäjälle viideltä arkipäivältä viikossa yhteensä enintään 500 arkipäivältä (enimmäisaika).

http://www.yrittajat.fi/yrittajaihmisena/yrittajansosiaaliturvaopas/tyottomyysturva/

Alkuperäinen kirjoittaja yrittäjä:

JA ei se maksu niin paljoa ole, että ei viittis liittyä YTK:hon. Mä olen äitiyslomalla ja maksan kassan jäsenmaksua siltikin. Se on alle satasen vuodessa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
yel-maksut ovat noin 139,- euroa kuussa, on ollut todella vaikea niitäkin maksaa, vuokrat, maksupäätemaksut, sähkölaskut, vakuutukset, pakolliset yrittäjäyhd maksut (kauppakeskus) ym ym.. ihan järjetön summa kk:ssa tulee noista pakollisista menoista. Hinnat tuotteille pitäisi nostaa pilviin, jotta kannattaisi, eikä nyt osta kukaan oikein muutenkaan mitään, nosta siinä sitten hintoja.

minkälaista kauppaa vai mitä pyörität? Pystyisikö sen muuttamaan nettikaupaksi jolloin et tarvitsisi liiketilaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Niiskunen:

JA ei se maksu niin paljoa ole, että ei viittis liittyä YTK:hon. Mä olen äitiyslomalla ja maksan kassan jäsenmaksua siltikin. Se on alle satasen vuodessa.

Miten noin vähän? Itse kun olin yrittäjä, ei minulla ollut varaa maksaa kassan jäsenmaksuja, kun ne olisivat kohonneet yli 200 euroon kuussa. Pakiollisen YEL-maksun hoidin + muut lakisääteiset jutut.

Alkuperäinen kirjoittaja Ex-yrittäjä:
Alkuperäinen kirjoittaja Niiskunen:

Miten noin vähän? Itse kun olin yrittäjä, ei minulla ollut varaa maksaa kassan jäsenmaksuja, kun ne olisivat kohonneet yli 200 euroon kuussa. Pakiollisen YEL-maksun hoidin + muut lakisääteiset jutut.

Se on kaikille sama maksu! JA summa on vaan 67 euroa.
http://www.ytk.fi/index.asp?id=20

Yhteistyössä