Ent. teiniäidin ongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihan hyvä ja normaali äiti kyllä olen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihan hyvä ja normaali äiti kyllä olen

Vieras
oon saanut niin huonoa kohtelua neuvolassa kun sain 15 vuotiaana lapsen.
nyt olen jo vanhempi ja lapsikin viisi mutta kysyisin vaan että kysyykö ne koulussa esim. johonkin paperiin vanhemmista tiedot mistä näkyisi ikä????

pelkään että alkavat kohtelemaan lasta eri tavalla jos koulussa samanlaisia opettajia mitä neuvolan tädit...

Alkuperäinen kirjoittaja ihan hyvä ja normaali äiti kyllä olen:
oon saanut niin huonoa kohtelua neuvolassa kun sain 15 vuotiaana lapsen.
nyt olen jo vanhempi ja lapsikin viisi mutta kysyisin vaan että kysyykö ne koulussa esim. johonkin paperiin vanhemmista tiedot mistä näkyisi ikä????

pelkään että alkavat kohtelemaan lasta eri tavalla jos koulussa samanlaisia opettajia mitä neuvolan tädit...

En muista näkyykö papereissa ikä. Mutta opettajat ovat kyllä varmasti fiksumpia kuin neuvoloiden henkilökunta. On useimmilla sydämen sivistystä.

Vanhempainilloissa varmaankin erotut muiden äitien joukosta, mutta mitäs siitä :). Pää pystyyn vaan. Muutama tuttu sai lapsen 16-17-vuotiaana eivätkä ole sanoneet että koulussa olisi kohdeltu jotenkin huonosti.

vanhempien tietoihin saataa tulla syntymäaika..
ja jos joku puuttuu asiaan tai huomaat lastasi kohdeltavan erillailla voithan ottaa asian puheeksi j akysyä mistä kenkä puristaa

Opettajista en tiedä. Uskoisin etteivät huomioi mitenkään iän perusteella. Mut lapset onki eri juttu. Tai mun nuoruudessa ainaki oli. Tosin se on niin päin ett "nuoret äidit" rulettaa, kun taas, uskokaa tai älkää, kiusattiin ku äiti on syntynyt 50-luvun alussa. Huvittavaa!

En nyt muista tuleeko sinne vanhempin synt.vuosia papereihin, voi olla. Mut varaudu vanhempainiltoihin, niissä erotut joukosta. Ite oon esikoiseni saanut 18-vuotiaana, ja oon luokkakavereiden äitejä vähintään kymmenen vuotta nuorempi, ja sen huomaa. Se on kyllä paljon itsestä kiinni, miten siihen asiaan suhtautuu, mulla ainakin on vaikeaa käydä koulun jutuissa, just ikäni takia.

En mä usko että opettajat mitään kommentoi sun iästä siis negatiivista. Onhan aika jo muuttunu siinä 7 vuodessa mitä oli ku synnytit 15 vuotiaana ja oot 22 ku lapsi menee kouluun. Sillon sä oot jo ihan aikuinen ihminen. Ja ne opettajat on eri ihmisiä kun se neuvolan tätsy. Oot vaan oma ittes, hyvin se menee.

Samat mietteet sinulla kuin minullakin nyt..
Sain esikoiseni 16vuotiaana ja mietityttää miten vakavasti minuun edes suhtaudutaan vanhempain illoissa, vai pitävätkö minua nuorena tytön hupakkona siellä..

Ite en oo ollu teiniäiti, esikoisen sain 20 vuotiaana.

Minusta koulussa ei vanhempien ikään kiinnitetä mitään huomiota, ellei sitä itse tuo esiin. Edes toiset vanhemmat eivät ole suhtautuneet mitenkään erityisesti, kun vanhempainilloissa on käyty. Lapsi on koulussa ja vanhempainilloissa pääasia, vanhemmat ovat vain vanhempia.

Mun tuttavat jotka on saaneet 20v ikäsenä tai reilut lapsen erottuvat esikoistensa koulujuhlissa ym. kuulemma... Että kyllä sut varmasti siellä hoksaa, että nuori olet. Mutta käyttäydy asiallisesti ja avoimesti ja ole reipas, niin saavat hyvän kuvan. =)

Alkuperäinen kirjoittaja kutku:
Mun tuttavat jotka on saaneet 20v ikäsenä tai reilut lapsen erottuvat esikoistensa koulujuhlissa ym. kuulemma... Että kyllä sut varmasti siellä hoksaa, että nuori olet. Mutta käyttäydy asiallisesti ja avoimesti ja ole reipas, niin saavat hyvän kuvan. =)

Minua katsotaan kans kun esikoista seurakunnan päiväkerhoon vien. Mutta kattokoon. Mä olen nuori äiti ja ylpeä siitä. =)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Mua kohdeltiin huonosti neuvolassa ja päiviteltiin mun ikää ja olin 23v kun odotin!!

Minuakin on kohdeltu huonosti, ja olen synnyttänyt esikoisen siinä iässä kun keskimäärin synnytettään.

Neuvolat ja seurakunnan työntekijät on pienisieluisia katkeria otuksia, jotka kärsivät jostain tyhjyyden tunteesta ja kateudesta.

Hei, MUA on "syytetty" teiniäidiksi. On kysytty epäillen että ehdinkö edes ylioppilaaksi kirjoittaa ennen kun sain lapsia. Ja kun odotin kuopusta ja työnsin esikoista rattaissa niin pari tanttaa oli sitä mieltä että se on kamalaa, kun lapset tekee lapsia, tuollakin yksi jo rattaissa ja toinen tulossa. Kun Vauva-lehden toimittaja käväisi meillä joulukuun alussa ja ekaksi kysyi ikääni, niin ei meinannut uskoa kun vastasin, vaan luuli n. 7 v nuoremmaksi.
Ja mä sain esikoiseni 27 vuoden kypsässä iässä :laugh: .
Neuvoloista on vain hyviä kokemuksia.

Itse sain esikon ollessani 19, enkä ole misään vaiheessa kohdannut (päiväkodissa tai nvolassa) ongelmia siksi, että olisin niin nuori.

Enkä usko, että kohtaan koulujen vanhempainilloissakaan. Olen kuitenkin sellainen "läpi kiven" -tyyppi, etten usko kenenkään epäilevän auktoriteettiäni porukassa. Pyöritän päivätyöni ohella pientä yritystä jossa toimenkuvani on ohjata ja opastaa muita. Tasasan 3 asiakastani on minua nuorempia ja muut vanhempia, jopa huomattavasti. Minua peloteltiin alkuun, että saatan kohdata ikärasismia johtuen nuoresta iästäni, mutta en ole kohdannut.

Itse olin lapsena super ylpeä, kun meidän äiti oli vasta 24, kun minä olin 7 ja ekalla luokalla koulussa. Meidän äiti oli niin nuori ja tyylikäs verrattuna muiden mummoäiteihin :D
Että tosiaan voi lapset näinkinpäin asiaa ajatella.