ENSISYNNYTTÄJÄT! Kävikö synn. mukana ollut kätilö oma-aloitt. juttelemassa kanssasi synn.jälkeen

Tätä mietin, että onko yleinen käytäntö, että synnytyksessä mukana ollut kätilö käy synnyttäjän, nimenomaan esikoisensa synnyttäneen äidin kanssa jälkikäteen keskustelun miten synnytys meni ja jäikö joku asia mietityttämään.

Itse synnytin TAYSissa muutama kuukausi sitten ja nyt jälkikäteen on ruvennut mietityttämään, että miksi synnytyksessä mukana ollut kätilö tuli oma-aloitteisesti juttelemaan kanssani vieriosastolle. Kaikki meni synnytyksessä ihan hyvin pitkittynyttä ponnistusvaihetta lukuunottamatta + pari kertaa vauva sydänäänet laskivat, mutta saatiin takaisin. Sair.kert:ssa ei mainita mitään poikkeavaa synnytyksen ajalta.

Tämä vaan vaivaa kun en ole kuullut muiden tuttujen ensisynnyttäjien tällaista keskustelua käyneen. Onko jotain kuitenkin mennyt vikaan, mutta ei ole minulle puhuttu? Onko vauva voinut kenties kärsiä hapenpuutteesta tms. Sieltähän sitä saisi tiedon kun soittaisi synnäreille,mutta kun ei kehtaa...

Ensisynnyttäjän kanssa tulisi aina käydä synnytys läpi. Eli sinut kohdalla on toimittu ihan oikein. Näin meille synnytysvalmenuksessa kerrottiin ja myös koulutuksessa sitä painotetaan (minulla hoitoalan koulutus).

Minä synnytyn Pohjanmaalla. Minulla oli nopea ,rajuhko synnytys ja vauva syntyi hieman ennenaikasesti. Itse olisi kaivannut jutustelua tapahtumista ,vaikka kaikki menikin hyvin. Osastolla olessamme pyysin saada lukea omat ja vauvan paperit ja niin sainkin. Hoitaja oli silloin läsnä ,mutta ei kommentoinnut asiaa mitenkään. Oman mielenrauhani tähden halusin kaikki pienen lapseni elämän ensi hetkistä tietää, vaikka kukaan tätä tietoa ei minulle tarjonnut.

Mulla kävi joku kätilö läpi, ei tainnut kuitenkaan synnytyksessä mukana ollut olla. Ihan kivahan se oli käydä läpi vaikka itsellä ei mitään kysyttävää ollutkaan. Enkä todellakaan olettanut, että se käytäisiin sen takia läpi, että vauvassa mitään vikaa olisi ollut. Se kyllä sanottaisiin suoraan.

synnytin esikoisen seinäjoen keskussairaalassa ja mun kans kyllä käytiin todella hyvin koko synnytys läpi.ei tosin ollu sama kätilö ku synnytykses mut tykkäsin kyllä kovasti.Ja sai kysyä mitä ikinä mieleen tuli.oli kumminki pimennos ja unohduksis joitakin kohtia niin oli mukava ku hieman valotettiin! :D

meillä kätilö kävi pyynnöstä luonamme koska meillä synnytyksessä tapahtui paljon ennalta arvaamattomia asioita.osaston kätilöt eivät piitanneet tuon taivaallista ahdistuksestamme mutta synnytyskätilön käynti helpotti kummasti.

tämä oli Helsingin Naistenklinikalla

Synnytin keski-pohjanmaan keskussairaalassa. Synnytyksessä ollu tkätilö ei käynyt kanssamme synnytystä läpi, vaan kätilö joka meitä hoiti heti synnytyksestä eteenpäin. Mielestäni se oli tosi hyvä, et käytiin koko tapahtuma lävitse.

Jeps, ymmärtääkseni kuuluu hyvään hoitokäytäntöön käydä synnytys läpi jälkeenpäin. Itse sain jutella synnytyksestä juurta jaksaen omahoitajan kanssa osastolla, synnytyksessä mukana ollut kätilö ei tullut juttelemaan (jos olisi ollut jotain erityistä olisi varmaankin tullut).

no mulla on käynyt kaikkiaan 3 krt kätilö juttelemassa siis kaikkien muksujen jälkeen ja se on ihan hyvä homma silloin asiat selkiää varsinkin jos on ollut kivulias ja nopee synnytys ja yksin salissa ilman tuki hlöö....

PHKS
Minulla kävi sekä synnytyksessä ollut kätilö että lääkäri juttelemassa osastolla ja käytiin synnytys lävitse.
Sanoivat myös että milloin ovat myöhemmin paikalla jos vielä haluan asiasta jutella.

OYS, esikoinen 29.9.2007

Kävimme ensin läpi osastolla kätilön kanssa synnytystä, on kai rutiinia. Minun synnytykseni ei mennyt ihan kuten oli toivottu ja synnytyksessä mukana ollut toinen kätilö tuli myös käymään synnytystä minun kanssani läpi. Lisäksi juttelin vielä toisen osaston kätilön kanssa ja synnytystä seuraamaan tullut lääkäri tuli myös juttelemaan kanssani synnytyksestä (vauvan sydänäänet laskivat pitkäksi aikaa alas). Lisäksi oli puhe, että mahdollisissa uusissa raskauksissa menen synnytyspelkoryhmään tms.

Minäkin synnytin viime kuussa TAYSissa ja ei kukaan käynyt juttelemassa.. Synnytys oli aikamoinen järkytys minulle, loppujen lopuksi leikattiin, kun vauvan sydänäänet heikkeni ja hänelle tuli uhkaava hapenpuute.. Eli olisin ehkä kaivannut jonkinlaista juttelua tms..

Synnytin esikoisen v.2004 Jorvissa ja silloin synnytyksessä ollut kätilö kävi jälkeenpäin juttelemassa mun kanssa; käytiin synnytystä vähän läpi ja kätilö kysyi multa ettei jäänyt mikään vaivaamaan. Kätilö sanoi mulle jo synnytyssalissa, että tulee myöhemmin käymään. Ennen kotiinlähtöä myös toinen (ei synnytyksessä mukana ollut) kätilö kävi synnytyksen mun kanssa läpi. Ihan normaali synnytys mulla oli, hieman pitkittyi, mutta normaali.

Toisen kohdalla sitten synnytyskätilö ei käynyt, mutta osastolla toinen kävi mun kanssa läpi synnytyksen.

Mun mielestä esikoisen kohdalla pitäisi aina käydä synnytys läpi läsnäolleen kätilön kanssa. On se niin iso juttu ja on hyvä päästä puhumaan siitä. Ja kysymään, jos joku asia jäi vaivaamaan. Mä ainakin koin tuon tärkeäksi :)

K-HKS: Eka vauvani syntyi sektiolla (leikannut lääkäri kävi luonani) ja toinen alakautta. Synnytyksessä mukana ollut kätilö kävi luonani osastolla juttelemassa. Toinen kätilö, joka tuli mukaan ponnistusvaiheessa, kävi läpi kanssani synnytyskertomuksen.
Molemmat kätilöt saa täyden kympin arvosanaksi, ovat juuri oikealla alalla! :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower:

Vilma ja pojat 3v ja 1kk

P-KKS(nykyinen PKSSK )
Kävi juttelemassa päivää aiemmin kun päästiin pois.Kertoili siitä miten kaikki loppujen lopuksi meni,kun tehtiin hätäsektio.Kiva oli,kun kävi,niin pääsin minäkin perille synnytyksen kulusta ja lopputuloksesta :)

Kyllä mun kanssa käytiin esikoisen synnytystä läpi. Synnäri oli K-SKS. Toisen (K-SKS) ja kolmannen (TAYS) lapsen synnytyksestä kysyttiin jälkeenpäin, että onko jäänyt jotain mielenpäälle, mistä haluaa kysyä tai puhua. Kuopuksen synnytyksen (TAYS) jälkeen jokainen kuka tuli luokseni, kysyi synnytyksestä, kun poika syntyi sairaalan hissiaulaan oikein pikatoimituksena. :D

Synnytin oys:ssa 20.8. ja kätilö sanoi tulevansa käymään muttei tullutkaan, vaikka hätäsektio tehtiin. Mutta minut leikannut lääkäri kävi juttelemassa ja oli todella mukava. Kiirettä varmaan riitti synnärillä ja kätilö oli yövuorossa nii ei varmaan siksi tullut itse. Ei jäänyt harmittamaan mutta olisi kiva ollut jutella vielä kätilönkin kanssa. Vielä kotiinlähtöpäivänä toinen lääkäri jutteli meidän kanssa pitkään niin ei jäänyt kaivelemaan lainkaan! :)
Hoitajat osastolla olivat myös mahtavia minkä kiireeltään kerkesivät, osa jäi juttelemaan ja kuuntelemaan jos oli sanottavaa. Ei jäänyt p....n makua suuhun :D

Kätilö kävi äkkiä kysymässä 'no, mitäs täällä?' ja 'jäikö jotain kysyttävää?'... Olisin näin jälkeenpäin ajatellen todella kaivannut, että koko synnytys olis käyty tuoreeltaan läpi kunnolla, ettei olis tarvinnut nyt sitten soitella perään kun on jäänyt mietityttämään monikin asia :( . Synnytin kätilöopistolla kesän alussa.

Kyllä kävi. Kävi myös synnytyksessä avustanut lääkäri. Lääkäri oli käynyt katsomassa poikaa teho-osastollakin, että miten pikkuinen voi. Oli hyvä kysyä mieltä askarruttaneet asiat pois ja muutenkin kuulla synnytyksen kulku. Itse olin sýnnytyksessä niin tokkurassa että muistikuvat oli tosi sekavia. Mukava olo jäi lääkärin ja kätilön käynnistä.

Synnytin Oysissa ja kätilö aikoi heti seuraavana päivänä tulla katsomaan minua ja tyttöä osastolle. Ei kuitenkaan tullut, liekö ollut muita kiireitä. Tämä ei kuitenkaan minua haitannut, sillä kävin synnytyksen läpi toisen kätilön kanssa, eikä synnytyksessä tosin tapahtunutkaan mitään kovin erikoista, vaikka avautumisvaihe pitkittyi ja sain supistuksia edistävän tipan. Olisihan tuo mukavaa ollut, jos sama kätilö olisi tullut jututtamaan, mutta ei jäänyt mitään hampaankoloon. Olin siis ensisynnyttäjä ja koko viiden päivän sairaalareissusta jäi ihan mukavat muistot.

Yhteistyössä