Ensisynnyttäjän ikä

Kyllä se raja varmaan siinä menee, mihin luontokin sen laittaa... Kuitenkin, jos nainen ei ole saanut lasta aikaisemmin, syystä tai toisesta, en haluaisi tuomita ja sanoa, ettei lasta voisi enää "hankkia" jonkin tietyn ikäisenä. =) Elämä yllättää eikä kaikki aina mene niinkuin teini-ikäisenä suunnitteli. =)
 
Tiitsukka
Muistan joskus jostain lukaisseeni, että naisen hedelmällisyys alkaa laskea kolmenkympin tienoilla merkittävästi ja itselleni laitoinkin tämän maagisen iän takarajaksi aikoinani. Eipä silti, en olisi kyllä ollut aikaisemmin valmiskaan. Jokaisella elämäntilanteet vaihtelevat, joten tuo ikäkysymys on vähän niin ja näin.

Neljänkympin hujakoilla oleva ensisynnyttäjä voi tuntea olevansa vasta silloin kypsä äidiksi. Tai voihan olla esim. niin, ettei sopivaa isäehdokasta ole sattunut aikaisemmin eteen ja sen vuoksi on joutunut lykkäämään vauvahaaveita.

Mitä pidemmälle yli 40 mennään, tulee eteen se vertailu kuinka vanhoja vanhemmat on, kun lapsi on vaikkapa murrosiässä. Nuorempana lapsensa tehneet ovat jo isovanhempia samassa iässä. Mutta eiköhän jokainen itse tiedä mikä on hyvä ikä, hankala minun on sanoa mitään kun en tiedä tilannetta sen tarkemmin.
 
Nelthilta
Minä pidän itseäni 33-vuotiaana vanhana ensisynnyttäjänä, koska omanikäisillä ystävillä on lapset jo tehtyinä, mutta viitisen vuotta nuoremmista ystävistä useampikin odottaa.

Eikä tässä ole niin kovin monta vuotta enää aikaa, jos lapsia useampia haluaa.
 
Ensisynnyttäjän riski-ikä on 35 vuotta. Minusta se alkaa olla korkea aika hankkia lapsia, jos hankkiin. Hedelmällisyys alkaa jo laskemaan 20 vuotiaana. Tietysti jokainen on yksilö ja jokainen hankkii lapset silloin kun itselle parasta. Lapsettomien naisten määrä nousee Suomessa jartkuvasti ja yksi syy siihen on varmaankin lapsien hankinnan myöhäistyminen.
 
hamtaro
No nyt menee vähän aiheen vierestä, kun kysymys oli ensisynnyttäjästä. Itse toivoisin, että lapset olisi tehty 35v mennessä. Nuorenahan ne muksut olisi tietenkin pitänyt tehdä, mutta kun löytyi tuo mies vasta muutama vuosi sitten eli aikaisemmin ei ollut oikein mahdollista lapsia hankkia.

Mulla on vanhat vanhemmat, äiti oli syntyessäni 44v ja isä 48v. En haluaisi samaa omille lapsilleni. Jo ala-asteikäisenä omat vanhemmat tuntuivat mummolta ja papalta muiden vanhempiin verrattuna. Teini-iässä sitten aloin pelätä vanhempien menettämistä, sitä etten ehdi kasvaa aikuiseksi. Laskeskelin "kun olen 17v isä on jo 65v". Kun olin lukiossa äitini sairastui ja kuoli kun täytin 25v. Tuntuu, että koin liikaa liian nuorena, äidin hoitamisen vuodepotilaana, kuoleman jne. Nyt huolehdin isän pärjäämisestä, hän on jo 79v. Useimmat kohtaavat tällaiset asiat vasta yli nelikymppisinä. Tietysti sairastua voi vaikka kolmikymppisenä, mutta ainahan riski kasvaa iän karttuessa.

Kirjoitukseni ei ole kenellekään neuvoksi tai opiksi. Nämä ovat vain minun henkilökohtaisia kokemuksia asiasta. Tosin itsekin olen jo 31v ja minulla on vasta yksi lapsi, joten mene ja tiedä ehdinkö toista saada ennen kuin olen jo 35v.
 
Yli-ikäinen 40plus
Poikkesin, kun aihe oli kiinnostava: Tavallaan olen toki vanha, mutta kunto ei varmasti huonompi kuin 10 v sitten. Hieman aiemmin jo yriteltiin, mutta se päättyi keskenmenoon. Nyt olen rv 17+ raskaana.

Toki sitä miettii myös tuota vanhuus vs. lasten ikä, mutta ainakin itse ajattelen, että nyt ei sitten ole varaa jäädä löysäileen, vaan kunnosta pidetään huolta. Täytyy toivoa että ikää ja terveytä riittää sukuperinteen mukaisesti.

Ja toisaalta, mikä tae se nuori ikä on, juuri luin jutun kolmesta nuoresta leskestä (sairaus, onnettomuus, tapaturma), joten elämä pitää nyt vaan ottaa sellaisena kuin se tulee.
 
äiti4
hedelmällisin aika on noin 18-25,
sit alkaa hedelmällisyystasot laskea, fysiikka pettää jne.

henkisesti juttu onkin sit ihan toinen.

sopiva ikä niin kauan kuin luonto sallii =)
 
mehiläinen harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.10.2005 klo 10:55 äiti4 kirjoitti:
hedelmällisin aika on noin 18-25,
sit alkaa hedelmällisyystasot laskea, fysiikka pettää jne.

henkisesti juttu onkin sit ihan toinen.

sopiva ikä niin kauan kuin luonto sallii =)
hih hih, kuinkahan nopeasti olisin tullut raskaaksi tossa iässä :whistle: kun vähän yli 30:kin tarvittiin yksi unohtunut pilleri ;)
 
Susse
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.10.2005 klo 10:55 äiti4 kirjoitti:
hedelmällisin aika on noin 18-25,
sit alkaa hedelmällisyystasot laskea, fysiikka pettää jne.

henkisesti juttu onkin sit ihan toinen.

sopiva ikä niin kauan kuin luonto sallii =)

Niin koulussa opetettiin että heti yhdessä kerrassa voi tulla raskaaksi mutta enemmän olisi saatu käsitellä tota ikäasiaa. Yli 30 v ja etenkin yli 35 v on jo huonommat mahkut tulla raskaaksi. Riippuu henkilöstä.
 

Yhteistyössä