Ensimmäinen ruikutus/valitus meidän raksaamisen aikana eli purkautumista luvassa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raksaperhe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raksaperhe

Vieras
Ollaan raksattu vuosi ja aika hyvin on mennyt. Mies on töiden jälkeen raksalla, minä pääsääntöisesti kotona töiden jälkeen lasten kanssa. Nyt kun raksalla alkaa olla turvallisempaa, pääsemme lastenkin kanssa välillä hommiin raksalle.

Esikoinen on 4½ vuotias, kuopus kohta kolme. En enää oikein tiedä, mitä tehdä tuon esikoisen kanssa. Yritän kasvattaa ja kasvattaa, mutta ei tule tuloksia. En saa lasta lopettamaan sohvilla/sängyillä hyppimistä, lyömistä, potkimista, tavaroiden heittelyä... Lapsi ei kuuntele, ei tottele kuin ehkä siinä vaiheessa kun jäähyllä uhkaan, sekään ei aina riitä vaan lapsi pitää viedä jäähylle ja se lapsella ottaa koville, joskus lentelee tavarat jopa jäähyllä tai sitten vain kiljutaan kurkku suorana paskaa tai perkelettä.

Yritän pitää lapset kiireisinä ja touhussa, mutta en aina jaksais. Esikoinen kun vaatii jatkuvaa huomiota siihen, että on kunnolla. Osaltaan tämä on isän ikävääkin, näin luulisin, mutta mitä minä voin asialle tehdä? En haluaisi lisätä miehen stressiä vielä tämmöisillä, mutta onko enää mitään toivoa vuoden päästä saada tuosta lapsesta suurin piirtein kunnolla käyttäytyvä? Ja miten minä saan nuo kiukunpuuskat helpommiksi lapselle, niin ettei tarvi lyödä tai heitellä tavaroita?

Välillä on toivoton olo kun en osaa kasvattaa lapsiani ja miehestä ei ole apua raksaamisen takia...

Ööh... Miksei se mies voisi pitää vkossa kahta iltaa vapaata sieltä raksalta? Tuskin se nyt niin on minuutin päälle se homma, että siellä joka ilta tarvii olla. Tottakai se vaikuttaa lapsiin, jos isi on aina poissa.

Myös mulla on 4,5- v jolla on aika mahtava uhma :kieh: Rauhallisesti ja jämäkästi vaan kerron ensin että ellei tietty toiminta tai kiukkuaminen, tms. lopu, niin sitten 4 minuutin jäähy tai esim. välitön poistuminen uima- altaalta, tms. Riippuu nyt missä ollaan. " Uhkaus" pitää toteuttaa, eikä antaa käytöksen mennä liian pitkälle.

Ja vaikeaa on, mutta itse pitäisi pystyä olemaan rauhallinen - muuten ainakin mun lapsi saa vaan lisää vettä myllyyn jos näkee että mulla menee hermo.

Tiedän ettei paljoa auta, mutta kyllä se helpottaa, ajan kanssa :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Tesmis:
Kuinka kauan raksa-aikaa on vielä jäljellä? Eikö kohta pitäis olla valmista jos jo vuosi tehty?

Ensi kesänä varmaankin päästään muuttamaan jos ehditään tiettyyn vaiheeseen ennen lumen tuloa, siksi nyt kesällä pitääkin kiirettä kun pitää saada lämmöt taloon jotta voidaan talvellakin sitten jotain tehdä. Samoin nyt kesällä pitäisi saada autotalli alkuun...

Alkuperäinen kirjoittaja vieraanaa:
Ööh... Miksei se mies voisi pitää vkossa kahta iltaa vapaata sieltä raksalta? Tuskin se nyt niin on minuutin päälle se homma, että siellä joka ilta tarvii olla. Tottakai se vaikuttaa lapsiin, jos isi on aina poissa.

No nyt on oikeasti aika huono rako vapaille. On niin paljon tehtävää ennen talvea, ettei hirveästi voi pitää vapaita muuta kuin ne mitkä on ihan pakko ja niitäkin on tosi vähän. Yks viikonloppureissu on tarkoitus tehdä yhdessä, mutta katsotaan onko siihenkään varaa.

Meinasin itse kirjoittaa pitkän vastauksen, mutta muistin sitten, että MLL:n sivuilla on asiasta tosi hyvää tietoa, joten tässä linkki, jonka suosittelen ajatuksella lukemaan: http://www.mll.fi/vanhempainnetti/kattapidempaa/tukivinkit_tilanteesta_toiseen/lapsi_kokeilee_rajoja/

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Ihan tavallista uhmaa- ilman raksaamistakin. :hug:

Varmasti olet kuitenkin väsynyt tilanteeseen joten yks päivä sinne tänne- voisiko se iskä pitää pientä vapaahetkeä raksalta, tulla vaikka nukuttamaan lapset illalla ajoissa tms?

Tuo ei olis hassumpi juttu, siihen ei menis kuin se puolisen tuntia, mutta kun tiedän mikä on miehen vastaus... Varmasti tulee pyydettässä nukuttamaan, mutta ei kovin mielellään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kuinka kauan raksa-aikaa on vielä jäljellä? Eikö kohta pitäis olla valmista jos jo vuosi tehty?

Ensi kesänä varmaankin päästään muuttamaan jos ehditään tiettyyn vaiheeseen ennen lumen tuloa, siksi nyt kesällä pitääkin kiirettä kun pitää saada lämmöt taloon jotta voidaan talvellakin sitten jotain tehdä. Samoin nyt kesällä pitäisi saada autotalli alkuun...

Kuinka iso talo teille tulee, jos noin kauan rakennetaan? Siksi kysyn, koska meillä mies tehnyt suurimmaksi osaksi talon itse, ainoastaan, sähköt ja takka ja sokkelin muuraus hoidettiin ulkoistamalla, ja talo on pienelementti talo...Ja meillä meni alta vuosi muuttoon...lainan ottopäivästä 10kuukautta ja oltiin muutettu, ja talo on 115neliötä (joka oli täysin valmis) ja plus autotalli, joka kokonaispinta-alaltaan reilu 90neliötä, suurimmaksi osaksi valmis..

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Meinasin itse kirjoittaa pitkän vastauksen, mutta muistin sitten, että MLL:n sivuilla on asiasta tosi hyvää tietoa, joten tässä linkki, jonka suosittelen ajatuksella lukemaan: http://www.mll.fi/vanhempainnetti/kattapidempaa/tukivinkit_tilanteesta_toiseen/lapsi_kokeilee_rajoja/

Kiitos tästä :) Silmäilin sen pikaisesti läpi ja perehdyn paremmin sitten kun on enemmän aikaa!

Kiitos tästä :) Silmäilin sen pikaisesti läpi ja perehdyn paremmin sitten kun on enemmän aikaa!

Ole hyvä, MLL:n sivujen ohjeet ovat kyllä tosi hyviä =)

Itse haluaisin painottaa kahta asiaa: älä uhkaa hylätä lasta jäähylle, vaan auta häntä kohtaamaan tunteensa olemalla vieressä ja keskustelemalla. Näin lapsi oppii, että hän on hyvä myös kiukkuisena ja kotona saa näyttää tunteensa. Ja toinen on positiivinen huomio. Yritä kääntää juttu niinpäin, että annat hänelle alkuun ylitse äyräiden tulvivaa positiivista huomiota kaikista hänen hyvistä ja kauniista teoistaan ja sanoistaan, jolloin negatiivisin keinoin haetun huomion tarve vähenee.

Itse haluaisin painottaa kahta asiaa: älä uhkaa hylätä lasta jäähylle, vaan auta häntä kohtaamaan tunteensa olemalla vieressä ja keskustelemalla. Näin lapsi oppii, että hän on hyvä myös kiukkuisena ja kotona saa näyttää tunteensa. Ja toinen on positiivinen huomio. Yritä kääntää juttu niinpäin, että annat hänelle alkuun ylitse äyräiden tulvivaa positiivista huomiota kaikista hänen hyvistä ja kauniista teoistaan ja sanoistaan, jolloin negatiivisin keinoin haetun huomion tarve vähenee.

tarkoitatko tällä että uhmaava lapsi hakee vain huomiota koska ei sitä saa muulla keinolla?

Miksi lapselle ei saa sanoa että ellei lopeta veljen lyömistä palikalla päähän joutuu jäähylle? jos todellakin vie homman loppuun saakka- eli toiminta jatkuu niin tulee jäähy ja lelu pois.

Olenkin yrittänyt panostaa tuohon positiiviseen huomioon, mutta pitää panostaa vieläkin enemmän :)

En oikein tykkää tuosta jäähyilystä, mutta joissakin asioissa se on tehonnut hyvin. Esim. telkkarin päälle kiikkuminen jäi pois, kun joutui joka kerta jäähylle siitä.

Kuinka iso talo teille tulee, jos noin kauan rakennetaan? Siksi kysyn, koska meillä mies tehnyt suurimmaksi osaksi talon itse, ainoastaan, sähköt ja takka ja sokkelin muuraus hoidettiin ulkoistamalla, ja talo on pienelementti talo...Ja meillä meni alta vuosi muuttoon...lainan ottopäivästä 10kuukautta ja oltiin muutettu, ja talo on 115neliötä (joka oli täysin valmis) ja plus autotalli, joka kokonaispinta-alaltaan reilu 90neliötä, suurimmaksi osaksi valmis..

Talo on iso, asuinpinta-ala 324 neliötä. Meillä ainoastaan sähkötyöt tekee ulkopuolinen. Talo on kyllä vanha, joka kunnostetaan. Mm. ikkunat veivät koko talven...

Alkuperäinen kirjoittaja Khimaira:
tarkoitatko tällä että uhmaava lapsi hakee vain huomiota koska ei sitä saa muulla keinolla?

Miksi lapselle ei saa sanoa että ellei lopeta veljen lyömistä palikalla päähän joutuu jäähylle? jos todellakin vie homman loppuun saakka- eli toiminta jatkuu niin tulee jäähy ja lelu pois.

Ei uhma pelkästään tietenkään ole huomion hakemista, vaan siihenhän liittyy esim. lapsen turhautuminen omaan rajallisuuteensa, väsymys, nälkä...

Tuosta jäähyrangaistuksesta oli jokin aika sitten pitkä keskustelu... löysinkin sen: http://kaksplus.fi/keskustelu/t1773732 Siinä on mun ajatuksia lapsen "rankaisemisesta" eli pahojen tekojen seuraamuksista. Lyhyesti jäähy ei vaan kasvata lasta mun mielestäni pitkällä tähtäimellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Khimaira:

Ei uhma pelkästään tietenkään ole huomion hakemista, vaan siihenhän liittyy esim. lapsen turhautuminen omaan rajallisuuteensa, väsymys, nälkä...

Tuosta jäähyrangaistuksesta oli jokin aika sitten pitkä keskustelu... löysinkin sen: http://kaksplus.fi/keskustelu/t1773732 Siinä on mun ajatuksia lapsen "rankaisemisesta" eli pahojen tekojen seuraamuksista. Lyhyesti jäähy ei vaan kasvata lasta mun mielestäni pitkällä tähtäimellä.

Ok.

Yhteistyössä