Ensimmäinen neuvola??

Ajattelin kysellä teidän kokemuksia neuvolasta. Varsinkin ihan ekasta käynnistä..Mä muutama vuosi sitten kävin ekalla neuvolakäynnillä ennen kuin raskaus silloin paljastui kohdun ulkopuoliseksi, tästä neuvolasta minulle jäin kauhea fiilis.

Neuvolantäti piti mua tyhmänä jos kysyin ihan "päivänselvää" asiaa, no ehkä sille oli päivänselvä..sit kun sillon painoni oli normaali, niin sen mielestä olin lihava. Kommentti jäi mieleen: "muista sit vähä tän raskauden aikana miettiä mitä syöt ettet kauheesti enää liho" :/ no siis mun mielestä sitä painoo kyl saa tulla, siis mitä normaalisti tulee..muutenkin jäi niin inhottava mieli sieltä.

Itelläni on nyt sitten ens kuun alulla ensineuvola, eri paikassa kuin viimeksi. Toivoen että siellä olis parempi vastaanotto, varsinkin kun nyt on lievästi ylipainonen :ashamed:, johtuen kilpirauhassairaudesta :(

Olisi ihana kuulla miten teillä on mennyt. Onko ollut mukavia, vai onko myös osunut kohdalle se ei mukava henkilö. Olisi mukava lukea teidän kokemuksia..

-haleja ja hyvää kesää- :heart: :flower:
 
Mä en ole vielä käynyt kertaakaan äitiysneuvolassa, mutta kokemuksia on puhelimen kautta eräästä terkkarista. Soitin hänelle peruakseni ajan. Mulla oli keskeytynyt keskenmeno ja olin menossa juuri sinä päivänä hoitamaan tyhjennyksen polille. Hän sitten sanoi, että "jaa, ei sitten ollut oikea raskaus." Mä en hämmennykseltäni saanut siihen mitään sanottua. Nyt tällä viikolla soitin samalle terkkarille kun olin taas plussannut, mutta ei se taaskaan tajunnut mun asiaa. "Niin olet saanut plussan mihin? Ai raskaustestiin. Se on nyt siis... hmm... positiivinen vai?" En tiiä, ehkä mulla osaks hormonitkin nostaa tän ärsytyksen, mutta meillä ei todellakaan kemiat kohtaa ton terkkarin kanssa.

Onneks nyt kesäjärjestelyistä johtuen sain ajan toiselle terkkarille, joka puhelimessa kuulosti oikein mukavalta ja osasi suhtautua mun keskenmenoonkin asiallisesti ja myötätuntoisesti. Tältä uudelta terkkarilta oon käynyt monta vuotta sitten hakemassa ekat e-pillerit. Hän on sellainen isokokoinen nainen, mikä vähän lohduttaa mua, koska mä olen ylipainoinen ja nyt sit elättelen toivoa, ettei se oo niin ankara mua kohtaan, kun on itsekin iso. Eikä mulla oo todellakaan tarkoituksena mitenkään mässäillä raskauden aikana. Kiloja tulee jos tulee. Viime raskauden (kkm) aikana paino jopa laski, kun mikään ei maistunut.

Toivon meille kaikille ihanaa raskausaikaa ja onnea odotukseen! :heart:
 
Kiitos :) ja oli mukava lukee sun kokemuksia, en kyl tajua miks jotkut on ees töissä kyseisessä paikassa jos ei oikeasti kiinnosta ja sit vaan ollaan välinpitämättömiä tai ilkeitä odottaville äideille. Kun sillon just sitä tukee tarvitaan. Pitää vaan toivoo että se kelle nyt meen on mukava ihminen niin unohtuu ne kauhukokemukset viimekerrasta =)
 
Otokka
Olen itse ylipainoinen ja nyt raskauden lopulla, rv 39. Kiloja on tullut kokonaisuudessaan n. 10, mikä on ihan ok. Neuvolatäti on ollut kokoajan asiallinen ja kannustava. Hän on vastannut tyhmiinkin kysymyksiin empaattisesti. Painoasiaa hän ei ole ottanut esille, mutta kun olen itse siitä puhunut, niin hän on ennemminkin ollut kannustava ja ymmärtäväinen ja todellakin sitä mieltä, että raskausaikana joka tapauksessa niitä kiloja tulee (vauvan paino, kohtu, lapsivesi, lisääntynyt verimäärä, lopussa turvotus yms.). Muutenhan olet käytännössä laihiksella koko raskausajan. Kyllä siis hyviäkin neuvoloita ja terveydenhoitajia löytyy, itsellä ei mitään valitettavaa!

Onnea ja iloa raskausaikaan =).
 
Voi rähmä mitä neuvolantätejä : /
Mulla onneksi tosi kiva neuvolantäti. Ehkä hieman lässyttävä, keski-ikäinen täti mutta mukava.
Mä olen tosi reilusti ylipainoinen mutta mitään pahaa ei sanonut. Kertoi vaan mitä keskimääräisesti raskauden aikana tulee kiloja ja jos sen yli menee niin sitten ehkä aletaan tarkkailemaan. Mä olen aika sinut painoni kanssa eikä siitä puhuminen juurikaan häiritse.
Paino oli nyt pudonnut reilu 400g per viikko viime neuvolasta mutta vauva kuulemma ottaa omansa ettei tartte huolestua.

Täytyy tässä yhteydessä kehua vielä neuvolalääkäriäni. Koko ikäni kammoksunut gynejä niin paljon että jättänyt aina tutkimuksia välistä mutta tämä lääkäri oli niin luonnollinen, mukava, asiallinen ja hoiti homman niin etten oikeasti tuntenut mitään. Mun gynepelkoni jäi aika pitkälti sinne lekurin huoneeseen.
 
Mulla ens viikolla eka neuvola rv 8. Soitin terkkarin tätille kun olin plussanut ja kyseli kaikkea, sit kysyi puhelimessa paljon painan ja kuinka pitkä olen. 160cm ja 80 kg. Siihen tokaisi, jaahah, että reilusti ylipainoinen, kannattaa katsoa mitä suuhunsa laittaa ja että tarkaan seurantaa joudun jne... :/ Tosi sistiä.
 
Mä olen ihan reilusti ylipainoinen ja lisäksi mulla on tilanne vielä se, että lapsen isä mut jätti, kun raskauduin, ja teki selväks ettei lapsen kanssa oo missään tekemisissä ikinä. Neuvolatäti on ollu tosi kannustava, ja painostakaan ei oo moitteita tullu. Tosin nyt raskausaikana mulla ei ees ole paino noussu vielä. Alussa tippu reilun kilon ja sit on tullu siitä muutama satagrammaa. Alle lähtöpainon siis vielä olen, vaikka syön erittäin paljon! :D

Lääkäri taas oli ikävä. Eka kommentti oli, että painoo ei sitte tarvis tulla yhtään ja kyseli että paljon oon painanu yläasteella jne. ja että missä vaiheessa oon lihonu tähän painoon jne. Muutenkin tuo paino-asia on mulle ollu tosi arka, kun on koulussa ala-asteella kiusattu. Muutenkin se teki tosi kipeen sisätutkimuksen ja puhu vaan itekseen. Mullakin kuitenkin eka raskaus niin olis kiva jos olis ihan kertonut kaikkee mitä tekee jne. Ikää mulla on 21 ja BMI 32 :ashamed: Onneksi tuon luona ei tarvii paljoa käydä.

Onneksi täällä sis terkkari kiva, ja siltä saa kysyä tyhmiäkin asioita. Toivotaan muille myös positiivisia neuvolakäyntejä! :)
 
NiQ
Mä kans tuon korteni kekoon tähän :) Eli raskauden alussa painoindeksi vähä yli 34. Mä olin ihan varma että saan kamalia saarnoja neuvolassa. Toisin kävi, kovin kannustavaa siellä on touhu ollut ja ensimmäinen raskaukilokin tuli vasta neuvolakäynnillä 29+6. Nyt onkin sitten pari muutakin tullut, josta tietenkin stressaan hirvittävästi :D mutta omalla terveellä järjellä kun ajattelee ja lappaa sitä syömistä sinne naamaan niin mun mielestä pärjää aika pitkälle. Ja toisesta korvasta vaan ulos kaikki epämääräinen mitä ne keksii sanoa :) Mullaki oli kerran yks v-mäinen lääkäri kasvukontrollissa äippäpolilla joa keskittyi mun painoon eikä siihen pääasiaan miksi olin siellä eli meidän vauvan pienikokoisuuteen :D

Tsemppiä raskauteen ja neuvolakäynteihin! :flower:

NiQ & Pena 32+3
 

Yhteistyössä