Ennustaja huijasi tukia Kelalta ja Helsingin kaupungilta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Että näin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Että näin

Vieras
Helsingin kaupungilta ja Kelalta runsaat 19 000 euroa toimeentulo- ja työmarkkinatukia kertomatta, että työskenteli samaan aikaan ennustajana.

Helsingin käräjäoikeus tuomitsi naisen puoleksi vuodeksi ehdolliseen vankeuteen petoksesta ja törkeästä petoksesta. Lisäksi hän joutuu korvaamaan Helsingin kaupungille runsaat 2 100 euroa toimeentulotukia. Kela sen sijaan ei vaatinut saataviaan takaisin.

Toimeentulotuet maksettiin vuosina 2004–2005 ja työmarkkinatuet 2006–2008.

Nainen sai samoina vuosina yhteensä yli 29 000 euron tulot pääasiassa ennustusten tekemisestä, mutta ei ilmoittanut niistä sosiaalivirastolle tai Kelalle.

Ennustamisen nainen oli aloittanut vuonna 2001, aluksi harrastuksena.

Saadut palkkiot jäivät ilmoittamatta, koska naiselle ei tullut mieleen laskea niitä tuloikseen. Hän ei myöskään kertonut sosiaalivirastolle säästötilistään, jolle ennustusrahat tulivat.

Vuonna 2006 nainen perusti toiminimen ennustamista varten. Hän katsoi olleensa työtön ja oikeutettu työmarkkinatukeen, koska ennusti sivutoimenaan lähinnä iltaisin ja viikonloppuisin ja haki samalla muita töitä.

Nainen kiisti huijanneensa viranomaisia tarkoituksella, mutta käräjäoikeus katsoi menettelyn olleen tahallista. Jos nainen olisi ilmoittanut tulonsa, hän olisi saanut alhaisempaa toimeentulotukea eikä lainkaan työmarkkinatukea.
Irina Vähäsarja, HS

Minulle kovasti joku väitti jossain menneisyyden pinossa väläytellen eduskunnan puheenvuoroja, ettei väärin nostetuista totuista tai kelan tuista voi saada tuomiota. Toivottavasti on linjoilla, koska tämä nyt on julkinen esimerkki, jota voi käyttää.

Siis oikeesti. Kela maksanut about 15000 tukea huijarille, eikä peri sitä takaisin.
Mun äidiltä ne kyllä peri eläkkeitä takas, vaikka olivat ITSE laskeneet väärin, ihan niin kuin yhdeltä kaverilta perittiin kotihoidon lisäosaa takaisin, vaikka virhe oli Kelan. Ja näissä tapauksissa kyse oli sadoista euroista, ei tuhansista, mutta silti hakijoille isoista rahoista!! PRKL

Yhteistyössä