ennenaikaiset supistukset, ennenaikainen synnytys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja siirappi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

siirappi

Vieras
Olen nyt rv 19, ja supistellut reilun kuukauden päivittäin. Viimisen viikon aikana supistukset ovat tihentyneet ja voimistuneet, osa reippaasti kipeitä ja tulee usein. Haluaisinkin tietää, onko muilla ollut samaa tilannetta/ supistellut aikaisin ja lapsi syntynyt keskosena? millä viikolla? vaikuttivatko supistukset kohdunkaulan tilanteeseen/ avasivatko paikkoja? Ja mikä on ollut kohdunkaulan pituus? itsellä rv 12 mitattiin kohdunkaula ja pituus oli alle 2cm, onko se lyhyt ja voiko vaikuttaa ennenaikaiseen syntymään? Kiitos jos vastaat, olen huolissani!

Mulla tuli kipeitä supistuksia reilu kuukausi ennen laskettua aikaa. Sanoivat että synnytys on lähellä. Mutta kuitenkin yli lasketun ajan meni ja piti vielä käynnistää. Ei tästä varmaan hirveästi apua ole. Soita huomenna neuvolaan.

mulle sanoi ultran ottaja ettei raskaus kestäisi kun 37...kotain.. kun paikat oli niiin valmiina synnytykseen, varoitteli jopa että saattaisi alkaa silloin 35viikolla kun teki ultaa ja kokeili alapään kautta paikkoja... mutta.. syntyi vasta 41+4.. ja käynnistettiin.. mutta sun kantsii olla levossa ja soittaa saikulle jos noi jatkuu.. mulla tuli supistuksia vasta loppu kuukausina.. vihlontaa oli alamahassa 20rv.n tienoolla kun tein tarjoilijan hommia.. mut loppui nekin vaivat kun lopetin kyseiset hommat

Hei! Minullakin alkoi supistukset tästä kakkosesta jo todella pienillä viikoilla. Monta kertaa jouduin osastolla makaamaan tipassa ja saamassa supistuksia estäviä pistoksia. Loppuen lopuksi meni kuitenkin käynnistykseen 40+2. Aluksi supistukset pehmittivät ja lyhensivät kohdunkaulaa, muttei kovin paljoa kuitenkaan.

Ensimmäisessä raskaudessa päädyttiin sektioon rv26+5 pahan raskausmyrkytyksen vuoksi. 3kk vauva oli sairaalassa ja tällä hetkellä hyvin voiva neiti 4,5v. Voimia. Tiedän, että koko ajan pelko kalvaa tuossa tilanteessa. Koita jaksaa levätä ja olla huolehtimatta, vaikka se vaikeaa onkin. Keksi lukemista, käsitöitä katsele filmejä ja koita rentoutua. Jätä kotityöt ja muut askareet minimiin. Tosin se on toisen helppo neuvoa täältä sivusta. Mutta koita jaksaa!

Alkuperäinen kirjoittaja siirappi:
Olen nyt rv 19, ja supistellut reilun kuukauden päivittäin. Viimisen viikon aikana supistukset ovat tihentyneet ja voimistuneet, osa reippaasti kipeitä ja tulee usein. Haluaisinkin tietää, onko muilla ollut samaa tilannetta/ supistellut aikaisin ja lapsi syntynyt keskosena? millä viikolla? vaikuttivatko supistukset kohdunkaulan tilanteeseen/ avasivatko paikkoja? Ja mikä on ollut kohdunkaulan pituus? itsellä rv 12 mitattiin kohdunkaula ja pituus oli alle 2cm, onko se lyhyt ja voiko vaikuttaa ennenaikaiseen syntymään? Kiitos jos vastaat, olen huolissani!

Onko tuo 2 cm mitattu sisätutkimuksella vai ultralla? Ultra antaa yleensä suuremmat luvut, esim. itselläni sisätutkimuksella arvioitiin pari senttiä, uässä oli kuitenkin yli 3 cm. Vaginaalisella ultralla voi nähdä kuinka kohdunkaulakanava on kiinni. Kannattaa kysyä tätä mahdollisuutta neuvolasta. Neuvolasta ei kuitenkaan useinkaan lähetetä erikoissairaanhoitoon, ellei rv ole 22-23 (ja vauvalla elinmahdollisuuksia). Supistukset voi avata kohdunkaulakanavaa. Soittaisin sinuna neuvolaan ja pyytäisin tutkimusta. Vuodelepo ja esim. osastolepo ja tipassa olo voi keskeyttää kohdunkaulan kypsymisen ja raskaus voi edetä pidemmälle. Kun pääsee tietyn rajan yli, vauva pysyy joskus kohdussa jopa yli lasketun ajan. Tulehdusten (vti, hiiva jne.) mahdollisuus pitää poissulkea, ne aiheuttavat tulehduksia ja saattavat käynnistää ennenaikaisen synnytyksen. Fyysinen aktiivisuus voi lisätä supistuksia, siksi vuodelepo on tärkeää.

Yhteistyössä