ennen vuoden yritystä gynelle?

  • Viestiketjun aloittaja Lailah33
  • Ensimmäinen viesti
Lailah33
Kun aina sanotaan, että pitäisi vuosi yrittää, ennen kuin hakeutuu hoitoon, niin tarkoittaako kunnallista palvelua vain voinko marssia jo pian gynelle, kun yritystä on vähän yli puoli vuotta?Tässä tulee jo kohta ikäkin vastaan. :(
 
Kyllä voit hakeutua. Meillä oli takana puoli vuotta yritystä, kun hakeuduin Mehiläiseen gynelle. Hän tosin totesi, että puoli vuotta on vielä aika lyhyt aika raskautumiseen, mutta oli ihan asiallinen ja pisti lähetteen ns. raskautumisverikokeisiin, jotka oli ihan ok. Odottelimme tähän syksyyn ja kun ei raskautta alkanut kuulumaan, niin hakeuduimme lapsettomuusklinikalle. Aikaa varattaessa hoitaja sanoi, että ei se vuosi ole mikään ehdoton raja vaan ihan turhaan tosiaan kärvistelee kuukausi toisensa jälkeen ja miettii, että mitä jos onkin jotain vialla. Ja asian toinen puoli myös..rahaahan me lapsettomat tuskailijat tuollaisille klinikoille tuomme....
Minulle tehtiin ultra ja kuvaruudussa näkyi kaksi juuri puhkeamispisteessä olevaan munarakkulaa. Mies meni seuraavalla viikolla spermatestiin. Niitä tuloksia nyt odotellaan. Alustavissa tutkimuksissa tiheys oli alle viitearvon sekä liikkuvuus kohtalainen.
Nyt sitten odotellaan tosiaan lopullisia simppatestituloksia ja katsotaan lääkärin kanssa, että mitä sitten tehdään.
Hakeudu rohkeasti vaan tutkimuksiin. Itsekkin olen varautunut, että todetaan kaiken olevan suht ok ja suositellaan vaan jatkamaan rauhassa. Mutta on siinä se ero, että sitten ainakin tietää, ettei mikään ole vialla. Vaikka niitäkin täällä on saanut lukea, että aluksi kaiken piti olla ihan hyvin ja kun lasta ei vaan ala kuulumaan niin yhtäkkiä onkin löytyny vaikka mitä endometriooseja jne jne.
 
Lailah33
nälyykö endo ultrassa?Tuli vaan mieleen, että kävin papassa vähän yli puoli vuotta sitten ja gyne ultrasi munasarjat ja kohdun ja sanoi, että hyvältä näyttää.Eikö pco:n pitäisi myös näkyä ultrassa?Mulla on liikakarvoitusta(tosin olen puoliksi ulkomaalainen) ja kierrot vähän heittelee, mut ei ylipainoa. :\|
 
muhkusämpylä
Riippuu kovasti iästä. Jos olet alle kolmikymppinen, voi odottaa vuoden.
Yli kolmikymppisenä ei kannata odotella puolta vuotta pitempään.
Aika monella lapsettomuushoitoon hakeutuvalla tärppää sitten kuitenkin
luomusti, joten ei kannata hätäillä ainakaan julkisen puolen hoitojen kanssa.
Ajattelen tässä myös pitkiä jonoja, niitä ei kannata ruuhkauttaa lisää.
Jos haluaa ennen vuotta perustutkimuksia, niitä voi tehdä myös yksityisellä lääkäriasemalla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2006 klo 22:36 mimoniandra kirjoitti:
Myö mentiin kun yritystä oli takana 8kk (tai 9kk, en muista tarkkaan) ja huijattiin, että ollaan yritetty 10kk B) Saatiin heti lähete gynen polille.
Piti tähän vielä lisätä (kun ilmassa oli vähän syytöksiä jonojen ruuhkauttamisesta) että olen sairastanut klamydian nuorempana ja tähän lääkärikin vetosi, kun laittoi lähetteen "aikaisin". Mie jotenkin "tiesin", että jotain on vialla ja niinhän olikin.

n.6kk tutkittiin, miulla on munanjohtimet tukossa enkä ovuloi. Nyt meillä on tammikuuksi suunnitteilla IVF :heart:
 

Yhteistyössä