Ennen raskautta

Hei vauvakuumeilijaystävät!

Olen 28v. nainen ja tarkoitus olisi aloittaa vauvayritykset toukokuussa.
Mietinkin nyt, että mitä asioita tulisi hoitaa kuntoon ennen raskautta?

Tässä muutamia asioita, joita itselle tulee mieleen:

-Gynekologin vuositarkastus
-Hampaiden hoidattaminen
-Rokotukset kuntoon
-Mahdollisten lääkitysten lopettaminen lääkärin ohjeiden mukaan
-Painon pudottaminen normaalipainoon (ei muuten onnistu mitenkään mulla toukokuuhun mennessä, mutta jos saisi edes alkuun...) =)

Mitäs mieltä olette?

:wave: Intsupintsu

En ole tehnyt noista mitään, ja kovasti ollaan vuoden alusta yritetty, nytkin jo raskaus mahdollinen :D En tosin ole ylipainoinen millään parametrillä, ihannepainossani, indeksi 19.
Miksi hampaat kuuluisi hoidattaa? :)

Gynellä on tullu yrityksen aikana käytyä ;)
Hampaat no ne pitäs olla ok
rokotettu on urakalla, joskin muusta syystä ;)
Lääkkeiten kanssa saadetään ja kiusataan lääkäreitä :D pakko kun niitä on vetää niin sitten ne on kans oltava oikeita, mut ei noin listamaisesti ooo enen tullu ajateltua.
Mut terveellisemmin on tullut syötyä ja liikuttua (aikaisemmin paremmin nyt tauolla)
Mutta toivossa on hyvä elää.
Onnea elämän muutokselle :D
ai juu ja älä sitten ressaa ;)
niin ja alkon käyttö on mulla vähentynyt vaikka en sitä tietoisesti ole tehnyt.

Intsupintsu :wave: Jos tuota sinun hyvää listää käy läpi, niin vuoden alussa hoidettu gyne, hammaslääkäri sun muut pois - ihan kutsusta kaikki :) Bodybalancen aloitin ja sainkin kuulla, että sopii loistavasti myös raskaana oleville - eli kaksi kärpästä yhellä iskulla :LOL: Kahvin juontia ajattelin myös vähentää pikkuhiljaa sitten, kun päästään lähemmäs yrityksen aloittamista (vuoden loppupuoliskolla - kesän jälkeen aikaisintaan).

Gynellä kävin vuositarkastuksessa ja samalla utelin, että näkyykö mitään epäilyttävää tai jotain, joka estäisi raskautumisen...ainahan sitä voi etukäteen kysellä :whistle: Itsellä ei ainakaan muuta tule mieleen - en ole vielä niin tarkasti miettinyt ;) Niin..ja ennen raskautta olen myös vähän lueskellut vauvalehtiä ja yrittänyt "pudottautua" pilvilinnoista siihen realistiseen raskauteen, odottamiseen ja lapsen saamiseen :LOL:

Ainiin ja kaveri puhui, että olikos se foolihappoa olis hyvä syödä...en noista ymmärrä mitään.. ajattelin, että lähdetään "luomuna" liikkeelle ainakin tjottailun ajan ;) Mut ihan hyviä vinkkejä otetaan vastaan jos on jotain edesauttavia vinkkejä!! Kiva aihe =)

-Mä menin kiltisti gynelle, ja gyne nauroi partaansa, että ei tämä naissukupuoli ole mikään sairaus minkä takia tarvitsis käydä vuositarkastuksessa... Ja että sit tuu uudestaan jos ei ala tärppäämään vuoden sisällä.
-Hammaslääkärillekin menin, ja paikkaus on ensi kuun alussa. Yleisellä puolella tosin ainakin on niin, että jos on raskaana, niin saa ajan nopeasti, toisin kuin ne jotka ei ole raskaana (Raskaanaolevilla on omat jonot, ainakin Helsingissä, missä siskoni pääsi parin kuukauden jonotuksella)...
-Mahdollisista lääkityksistä kävin juttelemassa astmalääkärini kanssa, hän käski varata uuden ajan sitten heti kun olen raskaana.
-Laihdutus on turhaa ellet ole HUOMATTAVASTI ylipainoinen. Sen sijaan alipainoisten (BMI alle 20) pitäis saada viimeistään raskausaikana vähän painoa lisää, jotta on sitten sitä rasvakudosta, että erittyy maitoa (Sitähän ei tule ellei ole riittävästi ihonalaista rasvakudosta).
-Rokotukset... jaa-a. Mä ajattelin selvitä niillä mitä olen lapsena saanu, en ajatellut mennä mihinkään hepatiittirokotusta tarvitsevaan maahan ainakaan jos satun raskautumaan. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Intsupintsu:
Hei vauvakuumeilijaystävät!

Olen 28v. nainen ja tarkoitus olisi aloittaa vauvayritykset toukokuussa.
Mietinkin nyt, että mitä asioita tulisi hoitaa kuntoon ennen raskautta?

Tässä muutamia asioita, joita itselle tulee mieleen:

-Gynekologin vuositarkastus
-Hampaiden hoidattaminen
-Rokotukset kuntoon
-Mahdollisten lääkitysten lopettaminen lääkärin ohjeiden mukaan
-Painon pudottaminen normaalipainoon (ei muuten onnistu mitenkään mulla toukokuuhun mennessä, mutta jos saisi edes alkuun...) =)

Mitäs mieltä olette?

:wave: Intsupintsu
Foolihappoa suositellaan syömään ennen raskautta ja alkuraskaudessa! Resepti "lääke"...

Joku kysyi, että miksi hampaat pitää hoidattaa, toivottavasti leikillä. Hampaat pitää hoidattaa sekä äidiltä että isältä siksi, että jos vanhempien suussa on reikiintymistä edistävää bakteeria, niin se tarttuu lapsen synnyttyä myös lapseen. Hampaat eivät reikiydy (ainakaan yhtä helposti), jos bakteeria ei saa. Eli jos aikoo pusuttaa vauvaansa tai maistaa ruokaa ennen sen antamista vauvalla, niin kannattaa hoitaa ne omat hampaansa kuntoon. Lisäksi raskaus vaikuttaa äideillä sylkeen (ainakin näin neuvolassa sanottiin), joten hampaat voivat raskauden aikana reikiintyä helpommin :eek:

Eipäs päässyt ainakaan 2006 vuonna Espoossa mitenkään eri jonoon hammaslääkörille vaan yksityiselle piti mennä ku nei ollut kuulemma aikoja.. :whistle:

Enchantress: ei nyt muita syitä tule mieleen kuin kariesbakteeri, eli sitä kun suukottelee vastasyntynyttään niin se bakteeri saattaa hypätä vaavun suuhun.. :D

Tulipas nopeasti monta vastausta, kiitos!

Itse olen tällainen listantekijätyyppi, mulla lukee aina kaikki hoidettavat asiat jossain paperilla, samoin kirjoitan hyvät ideat aina paperille. :)

Tarkoitin siis ihan gynen vuosittaista tarkastusta, jossa otetaan papat ja muut. Mikä nyt pitäisi joka tapauksessa muutenkin hoitaa. (Olen ymmärtänyt, että kaikki neuvolat eivät ota papaa raskauden aikana?)

Hammaslääkäristä taas ajattelin kun nykyään otetaan aina se röntgen, niin ei tarvitse ottaa sitäkään raskauden aikana... Lisäksi jos suusta löytyy jotakin lääkitystä vaativaa, niin saa heti hoidettua kuntoon.

Tämä nyt kai enemmänkin sen takia, että tuntuisi, että teen jotakin jo vauvan hyväksi, kun varsianaista yritystä ei voi vielä aloittaa. :ashamed:

Tämän ketjun tarkoitus ei ollut stressata ketään, toivottavasti kenellekään ei tullut sellainen olo. :hug:

No ei kai kukaan pahastunu =) Mä ajattelin ihan samalla tavalla ennen ku alettiin yrittää ja hyvähän tuo "valmistautuminen" on. Kävin hammaslääkärissä, gynellä, YRITIN laihduttaa ym. Sitä niin ku tuntu että yritys olis jo alkanu ku tekee noita alkuvalmisteluja :heart:

pilvilinna täällä sama ajatus, että vähän jo yrittäis vaikkei edes yritäkään :LOL:

Minäkin lähinnä vuositarkastuksen ja papan takia kävin ja siinä gyne sanoi, että papa on hyvä ottaakin ennen aloitusta, koska raskaushormonit sotkee tulosta ja ilmeisesti seuraava mahdollisuus on joskus imetyksen loputtua? Näin sen jotenkin muistelen.. Hampaista sen verran, että vaihdettiin yksi vanha paikka ja edelleen on vaikea sillä purra. Kävin uudestaan näyttämässä, mutta kuulema hyvältä näyttää - on normaalia paikanvaihtamisen jälkeen, että on arkana?? Paikka siis vaihdettu pari kuukautta sitten.... :attn: Nooo...vauvalehden uudessa numerossa oli ihana nukutusartikkeli ja hyvää tietoa - melkein tuntui, kun oikeasti nukuttamaan valmistelisin itteäni...voiko tätä hulluutta laskea yritykseksi?! :heart: :LOL:

Hammaslääkärissä tosiaan on hyvä käydä. Tässä ollaan kuumeiltu jo 2,5 vuotta. Onneksi pääsin nyt kierron alussa viisurin leikkaukseen, tulehtunut oli vähän väliä... Kumminkin joutuivat purukaluston kuvaamaan ja toimenpide ei ollut tällä kertaa helppo (eilen leikattiin). Mutta voinpahan olla sitten turvallisin mielin, jos raskaus saa alkunsa, ettei enää ole se hammas tulehtunut jne.

foolihappo reseptilääke? since when? jos tässä tarkoitettiin reseptillä saatavaa lääkettä ni saa kyllä ihan ilman reseptiä luontaistuotekaupoista. pelkkää foolihappoa tai sitte monivitamiinivalmistetta mis on foolihappoa. on suositeltavaa, koska "ehkäisee" keskenmenoja. ite ainaki aloin napsia ku alettiin suunnitella raskautta et pikkune pysyis kyydissä sitten :)

foolihappo ei todellakaan ole reseptilääke!! Se makso jotain 6-7e ku ostin jokunen aika sitten enkä tosissaan usko et se ois siittä mihkää muuttunu! Miks ihmees muka vain reseptillä sais? En kyl todellakaan usko ennen kuin joku apteekkari niin mulle sanois! Ja ite söin foolihappoa ja vitamiinilisää (raskaana oleville ja imettäjille tarkoitettua eli missä ei ollu sitä A vitskua) ja ny sitä raskaana ollaan :) Tiedä sit mikä vaikutti suotuisasti :)

Alkuperäinen kirjoittaja miracle:
foolihappo ei todellakaan ole reseptilääke!! Se makso jotain 6-7e ku ostin jokunen aika sitten enkä tosissaan usko et se ois siittä mihkää muuttunu! Miks ihmees muka vain reseptillä sais? En kyl todellakaan usko ennen kuin joku apteekkari niin mulle sanois! Ja ite söin foolihappoa ja vitamiinilisää (raskaana oleville ja imettäjille tarkoitettua eli missä ei ollu sitä A vitskua) ja ny sitä raskaana ollaan :) Tiedä sit mikä vaikutti suotuisasti :)
En tiennyt että resepti vapaa, koska mulle sisätautilääkäri kirjoitti sitä molemmissa raskauksissa...olikohan sit joku sellainen valmiste mitä ei saa kun reseptiillä?! en tiedä!

Foolihappoa saa ehkä reseptillä, jos puhutaan "kovista" pitoisuuksista, joita määrätään silloin, kun aihetta epäillä spina bifida -riskiä ja muuta sellaista, mutta raskautta suunnitteleville ja raskaana oleville, joilla ei ole lisääntynyt riskin, riittää normaaalien monivitamiinivalmisteiden 400 i mikrogrammaa päivässä.

Mulle gyne sanoi, että foolihappoa pitäisi syädä VÄHINTÄÄN kuukausi ennen raskaaksi tuloa, koska sitä tarvitaan varsinaisesti ihan niiden ekan neljän viikon aikana HEDELMÖITYKSEN jälkeen, loppuraskaudessa foolihapon tarve jopa pienenee. Foolihappo kuulemma varastoituukin elimistöön, niin että ilm. siksi pitäisi syödä jo ennemmin, että sitä varmasti sitten on tarpeeksi, kun raskaaksi tulee. Mutta että tosiaan suositellaan syötäväksi jo ennen raskautta, varmuuden vuoksi. Ja ihan tutkittua on, että foolihappolisiä syövät naiset tulevat helpommin raskaaksi, varmaan just siksi, että tosi aikaisten keskenmenojen (alkiossa saattoi olla esim. foolihapon puutteen aiheuttama kehityshäiriö, siitä siis keskenmeno) vähenee.

Juu, tosiaan miedompaa foolihappoa saa ilman reseptiä; Foliren 300mikrog. + sitten monivitamiineissa sitä myös löytyy. Reseptin takana on sitten esim. Folvite 1mg ja löytyy aci.folicia jopa 5 mg:n vahvuisena.

Nyt on tutkittu että foolihappoa pitäisi syödä koko raskausajan koska se ehkäisee allergioita lapsella. Myöskin Omega- 3 ja maitohappobakteerit ( esim. Probiootti Plus) ovat tärkeitä raskausaikana. Kannattaa mielummin suosia luontaistuotteita koska ne imeytyvät paljon paremmin kuin synteettiset vitamiinit. Esim. Multitabsit ovat surkeimpia vitamiineja. Näin mulle kertoi lääkäri joka erikoistunut vitamiineihin ja hivenaineisiin.

Se on muuten nii tuo juttu, että ne hampaat kuuluu hoidattaa siksi, että raskaus tekee huonoa hampaille. Edistää reikiintymistä ym, koska lapsi vie kalkkia äidiltä.
Lapsen pusuttamisella tai ruoan maistamisella ei ole mitään tekemistä sen kanssa tekemistä, käykö hammaslääkärissä, sillä LAPSIA EI TULE KOSKAAN PUSUTTAA SUULLE, EIKÄ NIIDEN LUSIKKAA SAA ITSE NUOLLA ENSIN, koska karies on sellainen että kun sen kerran on saanut, niin se pöpö on aina suussa, ja varmin tapa tartuttaa hammasmätä lapseen, on nuolla sen lusikoita, tutteja ja pusuttaa suulle. Näin saadaan tartutettua iloisesti myös kaikki flunssapöpöt, mitkä aikuiselle ei välttämättä edes aiheuta mitään... Tästä on paljon ollu kampanjaa eri kaupunkien äitiysneuvoloissa, ja valmennuksissa. Myöskin huuliherpes tarttuu todella kätevästi tällä tavalla (tosin siihen tarvitaan aina se herpesrakkula).

juu mulle ei oo koskaa tullu mieleenkään pusuttaa lasta suulle koska mulla on myöskin se bakteeri joka aihettaa enemmän sitä reikiintymistä ni en oo koskaa miettiny et lastani suulle pusuttaisin tai sen ruokia samal lusikalla maistaisin yms.

Yhteistyössä