Ennen lääkäriin menoa pitää tietää itse mikä on vaivana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taas sairaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

taas sairaana

Vieras
Henkilö 1 menee lääkäriin ja valittaa kun olo on surkea eikä jaksa. Ei oikein kuumetta. Flunssaa liikkeellä. Lääkäri ajaa kotiin lepäämään ja käskee juoda lämmintä tai jossain tapauksessa ei edes laita sairaslomalle. Sairaus jatkuu viikkoja ja lopulta kuukauden kuluttua menee uudelleen lääkäriin.
Henkilö 2 menee lääkäriin samasta vaivasta tutkittuaan oireitaan ensin netistä ja arveltuaan poskionteloissa olevan jotain, vaikkei kipua oikein ole, mutta nenä ollut tukkoinen. Lääkäri tutkii ja toteaa selvän poskiontelo- ja korvatulehduksen. Antaa monet eri lääkkeet antibiooteista lähtien.
Mitä tästä opimme? -pitänee tehdä itse taustatutkimusta ennen lääkärille menoa ja suunnilleen tietää mikä vaivaa.

Harmillista, mutta totta. Kyllä se on oma etu, jos tietää epäillä jotain tiettyjä juttuja, niin voi sitten lääkärinkin on helpompi lähteä selvittämään mikä vaivaa. Eihän lääkäritkään mitään ihmemiehiä ja -naisia ole, että ne vaan vilkasee, että "joo, sulla on maksakirroosi, tilaa ruumisarkku valmiiks", ja ei siinä päivystyksessä hirveesti ole aikaa jäädä kaikkia mahdollisia sairauksia jäädä seulomaan ja arvailemaan mikä voisi olla kyseessä. Surkea olo ja ei jaksa voi olla oireena aika monessakin vaivassa, eli oireiden kuvailu on aika epämääräinen, parempi kai lääkärin on määrätä lepoa ja lämmintä juotavaa, kuin kaiken varalta antibiootteja, jotka voisivat olla ihan turhiakin. Toinen tapaus taas on tietänyt epäillä, mikä voisi olla vikana, ja lääkärin on helppo vain varmistaa diagnoosi, johon sopivat lääkkeet löytyy heti.
Kyllä potilaan on hyvä itse olla hieman edes valveutunut, ja jos ei muuta, niin osata kuvailla oireitaan mahdollisimman tarkasti, eli olla yhteistyökykyinen, jotta paras mahdollinen ratkaisu saadaan aikaan.

Juu. Mää ainakin yleensä annan itsestäni jo valmiiksi melkein diagnosoinnin ainakin sanon mitä tutkimuksia lääkärin kannattaa tehdä ja olen jopa mukana lääkärin kanssa miettimässä, että mikäköhän voisi olla syynä ja mitä verikokeita kannattais ottaa.. Aah, musta pitää tulla kyllä lekuri... :p

kerran kyllä sain takkiini, kun vaan sanoin, että voisin oikeastaan ottaa lääkkeet tähän vaivaan vaan ja sillä sipuli, mutta lekuri sanoi, että pakko on kyllä eka tutkia verikokeilla, jotta tietää mitkä lääkkeet antaa... :p

Alkuperäinen kirjoittaja pullamurmeli:
Harmillista, mutta totta. Kyllä se on oma etu, jos tietää epäillä jotain tiettyjä juttuja, niin voi sitten lääkärinkin on helpompi lähteä selvittämään mikä vaivaa. Eihän lääkäritkään mitään ihmemiehiä ja -naisia ole, että ne vaan vilkasee, että "joo, sulla on maksakirroosi, tilaa ruumisarkku valmiiks", ja ei siinä päivystyksessä hirveesti ole aikaa jäädä kaikkia mahdollisia sairauksia jäädä seulomaan ja arvailemaan mikä voisi olla kyseessä. Surkea olo ja ei jaksa voi olla oireena aika monessakin vaivassa, eli oireiden kuvailu on aika epämääräinen, parempi kai lääkärin on määrätä lepoa ja lämmintä juotavaa, kuin kaiken varalta antibiootteja, jotka voisivat olla ihan turhiakin. Toinen tapaus taas on tietänyt epäillä, mikä voisi olla vikana, ja lääkärin on helppo vain varmistaa diagnoosi, johon sopivat lääkkeet löytyy heti.
Kyllä potilaan on hyvä itse olla hieman edes valveutunut, ja jos ei muuta, niin osata kuvailla oireitaan mahdollisimman tarkasti, eli olla yhteistyökykyinen, jotta paras mahdollinen ratkaisu saadaan aikaan.

Odottaisin kyllä, että edes kurkkuun kurkattaisiin ja/tai korviin yms. eikä suoraan laiteta lepäämään ilman lääkkeitä ja tutkimusta. Oireet kerrottu aika tarkasti ekalla kerralla.

No yleensä kyllä lääkäri kattoo kurkun ja korvat, ja kuuntelee stetoskoopilla.. Jospa on ollut sitten kyseessä joku maanantai-lääkäri, kun ei oo vihtiny tutkia.. Niitäkin kyllä harmi vaan on, kerran kävin itsekin poskiontelo-oireiden takia lääkärissä ja lääkäri oli sellanen nuori sälli.. Jouduin ite ehottaan, että josko kävisin röntgenissä jne, ku toinen ei oikein tienny että mitä olis pitäny tehä..

No yleensä kyllä lääkäri kattoo kurkun ja korvat, ja kuuntelee stetoskoopilla.. Jospa on ollut sitten kyseessä joku maanantai-lääkäri, kun ei oo vihtiny tutkia.. Niitäkin kyllä harmi vaan on, kerran kävin itsekin poskiontelo-oireiden takia lääkärissä ja lääkäri oli sellanen nuori sälli.. Jouduin ite ehottaan, että josko kävisin röntgenissä jne, ku toinen ei oikein tienny että mitä olis pitäny tehä..

Mää niin tykkään nuorista sälleistä :p Kiva kysellä kaikkia asioita, kun ne jopa katselee kirjasta miten toi juttu nyt menikään..

Alkuperäinen kirjoittaja witchi:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamitzu06:
Alkuperäinen kirjoittaja tinnttu:
meijän terveyskeskuksessa ne kysyy aikaa varattaessa mikä vaivaa... en tiiä antaako ne aikaa ollenkaan jos ei osaa sanoa :laugh:

:wave: täällä samanlainen vastaanotto :D

täällä myös yleensä tiuskasen takasi etten oo mikään lääkäri p*****e

Hei haloo, kyllähän te jonkin vuoksi soitatte. ei tarvitse tietää diagnoosia, mutta osaattehan te järkevät immeiset kuvailla vaivojanne!!!!!Pitäähän siellä osata arvioida kuinka kiireellinen asianne on!

Uskon, että pikemmiten ihmiset katsovat netistä, mikä vaivaa ja tulevat sitten tarkkojen oireiden kanssa vastaanotolle.Monet löytävät netistä, mitä harvinaisempia sairauksia ja ovat huolissaan.Eipä ole lääkärin työ helppoa.

ai, jos meilläpäin kehtaa mennä lääkäriin ja sanoo että "satuin lukemaan oireista niin luulen että mulla on keuhkoputken tulehdus" niin nää nauraa päin naamaa.

kerran satuin sanomaan että "luin internetissä keskustelupalstalla.." niin tää pärähti nauramaan "mut eihän se oo mikään tieteellinen julkaisu, vaan ihan tavalliset ihmisethän siellä kirjottelee"

että juu, nimetäänkö tää tauti nyt mun mukaan vai miten tää menee?

Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
ai, jos meilläpäin kehtaa mennä lääkäriin ja sanoo että "satuin lukemaan oireista niin luulen että mulla on keuhkoputken tulehdus" niin nää nauraa päin naamaa.

kerran satuin sanomaan että "luin internetissä keskustelupalstalla.." niin tää pärähti nauramaan "mut eihän se oo mikään tieteellinen julkaisu, vaan ihan tavalliset ihmisethän siellä kirjottelee"

että juu, nimetäänkö tää tauti nyt mun mukaan vai miten tää menee?

Heh, no ei mulle oo kyllä lääkärit vielä nauranut, mutta en esitäkään omaa diagnoosiani noin "köyhästi".

Voisin sanoa, että uskoisin, että voisi olla keuhkoputken tulehdus, koska keuhkoistani tulee yksiessäni limaa ja kun korvalla kuuntelee rinnan päältä, kuuluu keuhkoista rohinaa. En kuitenkaan usko, että kyseessä olisi keuhkokuume, koska yleisvointi on näinkin hyvä. Tietysti voi olla, että korvakuulolla kuulee liikkuvan liman rohinana. Joten varmaan kannattaa kuunnella keuhkot tarkasti stetoskoopilla.

Eli siis se miten asian esittää vaikuttaa paljon.

Pahimmat valittajat saavat niitä lääkekuureja varmaan helpoimmin, usean jopa ihan turhaan, kun vaatimalla vaativat lääkettä.

Alkuperäinen kirjoittaja tinnttu:
meijän terveyskeskuksessa ne kysyy aikaa varattaessa mikä vaivaa... en tiiä antaako ne aikaa ollenkaan jos ei osaa sanoa :laugh:
Ei siinä tarkkaa diagnoosia tarvitse osata tehdä, on vähän eri asia, jos yskii keuhkot pihalle kuin että peppua kirvelee tai jalkaa särkee :D

Ne tädit yrittävät katsoa siinä miten kiireellinen tapaus on, pitäisikö löytää akuuttiaika piankin tai edes kolmen päivän sisään vai kerkeääkö vähän myöhemminkin.

juu multakin lääkäri kerran kysyi et mitä pitäis minun mielestä tehdä, kun olin kuumeessa ja keuhkoputkentulehduksessa.. ai perkele ku suutuin ja sanoin et sinähän se lekuri olet.. antoi sitten saikkua ja reseptit tautiin.

Mulle ainakin tulee turvaton olo, jos lääkäri kattoo kirjasta tai netistä, että mikä mua vaivaa :/

Ai. Mulla taas ei välttämättä, koska silloin lääkäri varmistaa tietämyksensä. Parempi katsoa kirjasta kuin väittää omiaan.

Eläinlääkäreitä olen monesti jopa kehoittanut tarkistaan kirjasta esim. antibioottien antamista, koska kaikille eläimille kaikki lääkkeet eivät sovi ja moni luulee, että esim. rotalle käy ihan normi antibiootit, koska "niillähän se testataankin". Käytännössä kuitenkin rotalle tietyt antibiootit ovat silkkaa myrkkyä. Epäilyttävällä olollani olen saanut pelastettua muutaman rottani vääriltä antibiooteilta.

Mulla taas on käynyt päinvastoin. Mulla oli nuorena usein angiina ennen kuin nielurisat leikattiin. Kerran sit taas oli kuumetta varmaan 39 astetta ja kurkku turkasen kipeä. Olin siinä aikani lääkärille jonotettuania aika kuitti. Lekuri kysyi klassisesti "Mikäs sua vaivaa? " Vastasin siihen, että "varmaan angiina". Siihen tää älypää tokaisi, että "Jätetääs ne diagnoosit lääkärille, millasia oireita sulla on?"

Alkuperäinen kirjoittaja eri kokemus:
Mulla taas on käynyt päinvastoin. Mulla oli nuorena usein angiina ennen kuin nielurisat leikattiin. Kerran sit taas oli kuumetta varmaan 39 astetta ja kurkku turkasen kipeä. Olin siinä aikani lääkärille jonotettuania aika kuitti. Lekuri kysyi klassisesti "Mikäs sua vaivaa? " Vastasin siihen, että "varmaan angiina". Siihen tää älypää tokaisi, että "Jätetääs ne diagnoosit lääkärille, millasia oireita sulla on?"

Olipa oikea asiakaspalvelija..

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja eri kokemus:

Olipa oikea asiakaspalvelija..

Eikö ;) Kivahan siinä oli turvonnella kurkulla alkaa selostelemaan koko kertomusta... Nii ja angiina se nielunviljelynkin mukaan oli.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mutta juur sen takiahan mä suuntaan ensin plussalle ja vasta plussalaisten diagnoosien jälkeen suuntaan lääkärille ;)

Njuu. Täältä saa ehdottomasti parhaat diagnoosit.

Joskus päävammaa, joskus lorvikataria, joskus psykiatrin hoitoa kaipaava.. Syöpää, kasvainta, vaikka mitä tulee! :D

Yhteistyössä