Ennen la synnyttäneet

  • Viestiketjun aloittaja Elisa
  • Ensimmäinen viesti
Elisa
Tänään neuvolassa terveydenhoitaja sanoi, että synnytän todennäköisesti seuraavan viikon sisällä. En tajunnut terveydenhoitajalta kysyä, että mistä hän niin päätteli. Joten tahtoisinkin kuulla kokemuksia muilta, jotka ovat synnyttäneet ennen laskettuaikaa. Itselläni menossa rv 36+1 ja kaikki ollut neuvolassa kunnossa. Ainakin oman ymmärrykseni mukaan. Mistä siis voi päätellä, että synnytys olisi lähellä? Rv 24 olen viimeeksi käynyt neuvolalääkärissä ja silloin kohdunkaula oli lyhentynyt 0,5cm. Sikiö on ollut raivotarjonnassa pää synnytyskanavassa pian kuukauden, mutta ei vielä kiinnittynyt. Olisi mukavaa kuulla kokemuksianne. Voiko omasta olotilasta jollainlailla epäillä että synnytys lähestyy. Olen kuullut että suolen toiminta tehostuisi ym???? Kiitokset jo etukäteen :)
 
mun synnyts lähti käyntiin kuin salama kirkkaalta taivaalta. Viikkoja oli 38+3 eikä vauva ollut edes laskeutunut vielä. Paikat oli niin kiinni ja ei-valmiit kuin vain mahdollista. Vauva oli kyllä isokokoinen, päälle neljä kiloa ja 52 cm. En tiedä vaikuttiko se jotenkin..
 
Mulle neuvolantäti sanoi kanssa, että "varataan sulle aika, mutta tuskin tulet ensi viikolla..." Seuraavan yönä lähdettiin sitten synnärrille, että täti tiesi mistä puhu :D

Mulla oli sellanen tilanne, että suppareita oli tosi paljon ja niiden takia olin sairaalassakin. Kohdunkaula oli hävinny rv31 ja kohtu jonkun verran auki. Vauva myös laskeutu tollon. Eli olin siis "hälytystilassa" kerenny oleen jo jonkin aikaa. Tuollon 38+5 tilanne oli kuulemma muuttunu niin, ettei th saanu vauvaa yhtään liikuteltua, eli poika oli asettunu lähtökuoppiin hyvin tukevasti =)

Niitä suppareita oli tosiaan, mutta tuona päivänä kun kävelin kaupungille ja kotio, jouduin useemman kerran pysähtymään kun sattu ihan erilailla. Vietin lisäksi paljon aikaa vessassa kun suolisto toimeutui.
 
Sama juttu täällä. Neuvolan täti sanoi ettei juuri kannata varata seuravaa aikaa, kun synnytys taitaa olla lähellä. Itse tunsin sen valtavana painon tunteena alapäässä, ja öisinkin tuli suppareita. Tosin sillon kun itse synnytys käynnistyi, ei suppareista ollut tietoakaan, vedet vaan yks yllättäen mennä lorahti telkkua katsellessa. <br><br>
 
Äiti-76
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2006 klo 22:14 Hay-D kirjoitti:
mun synnyts lähti käyntiin kuin salama kirkkaalta taivaalta. Viikkoja oli 38+3 eikä vauva ollut edes laskeutunut vielä. Paikat oli niin kiinni ja ei-valmiit kuin vain mahdollista. Vauva oli kyllä isokokoinen, päälle neljä kiloa ja 52 cm. En tiedä vaikuttiko se jotenkin..


Sama juttu. 38+4 synti meidän esikoinen. Yhtä ainottakaan supistusta ei ollut ennen sairaalaan pääsyä, lapsivesi vaan meni joten siitä se lähti.
Vauva oli ihan normaalikokoinen, 3600g ja 52 cm.
 
Esikko syntyi rv 35+2. Paikat olivat ajat sitten pehmenneet ja kaula lyhentynyt. Silloin sit to illal alkoi vessassa ravaaminen. Oli vatkuvasti pissa ja isompikin hätä. tota jatkui koko pe ja la päivän. La kävin illal saunassa ja sen jälkeen katseltiin leffaa. Selkäkivut alkoivat. Luulin harjoitus supistuksisksi tai muuksi selkä kivuksi. venyttelin ja vääntelin itseeni. Leffa tuli katottua ja nukkuu mentiin. Vessassa ravaaminen ajtkui. Luulin syöneeni jotain huono. No kolmeta yölle meni vedet ja siitä sitten sairaalaan.

Toinesta taasen vielä rv 34+4 oli paikat ihan kiinni ja kaula pitkänä. Pehmennyt oli hieman. 38+1 aamulla tuli limatulppa. Esikosta en tota juttuu ees huomannu. Pitkin päivää tuli supistukisia. eivät olleet mitenkään säännöllisiä tai kipeitä. Illalla tuli muutama tuju supistus, niin että piti oikeen pysähtyä ja keskittyä supistukseen ja hengitykseen. Siinä sitten viel saunottiin. Saunan jälkeen tuli useampikin tujuja supistuksia, mutta eivät olleet mitenkään säännöllisiä. Päätettiin kuitenkin lähteä sairaalaan 50 km päähän varmuuden vuoksi näytille. No sillä reissulla se kuopus synty. Ehdittiin olee sairaalassa vajaa tunti kun kuopus olikin jo sylissä.
 
Mulla on molemmat syntyneet ennenaikaisesti : poika 34+6 ja tyttö 36+5. Toinen alkoi supistella ja tuli vaan vahvana miehenalkuna maailmaan ja tytöstä meni vedet. Nyt kolmatta sit odotellaan kun viikkoja alkaa olla jo 38 ja olo tosi kärsimätön. Saisi jo tulla, niin olis synnytyskin helpompi ja palautuis nopeammin, kuin noista normaali tai yliaikaisista. :flower:
 
jospa ne kattoo että kuinka alhaalla vauvan pää on. Itse synnytin joskus 38 viikon tienoilla.Lääkäri sanoin,koska oli 27 viikosta auki 3cm ettei mene loppuun asti.Oli siinä vauvoilla kokoeroa kun meidän neiti oli 2 vk tavallaan etuaikainen ja huonekevarilla 2 vk yliaikainen.
 
Mrs J
Meillä likka syntyi rv39+2. Vielä rv38+5 neuvolaterkkari sanoi, että "tää ei synny vielä aikoihin, ku ei oo laskeutunukkaan". Siks oli ittellekkin yllätys, et synty "ajoissa", olin varautunu ihan siihen, että syntyy vasta pari viikkoo la:n jälkeen.
Ja mitään "oireita" ei ollu ennen synnytystä, muutaku edellisenä päivänä tuli verta.
 
mulla alkoi synnytys 39+2 veden menolla + supistukset tuli heti 10-5 min välein.
ennen sitä ei mitään tietoa tulevasta synnytyksestä, ei ainuttakaan supistusta ja kohdunkaulakin 3 cm ja täysin kiinni...
tyttö syntyi sitten 39+3 :heart:
 

Yhteistyössä