Ennen kahta nukutut päiväunet...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yökukkuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yökukkuja

Vieras
Päivähoidon henkilökunta usein viittaa johonkin tutkimukseen, jossa väitetään, että ennen kahta nukutut päiväunet eivät vaikuta yöuniin. Olen yrittänyt etsiä tuota tutkimusta jostain, en meinaan usko siihen pätkääkään. Pätee varmasti moniin lapsiin, mutta ei mun lapsiin.

Nyt kun olen googletellut, en löydä mistään tuota tutkimusta. Onko se kotimainen vai ulkomainen, vai pelkkä urbaani legenda? Vai enkö vain osaa googlettaa? Mistä päiväkodin henkilökunta on kuullut tästä tutkimuksesta? Opetetaanko sitä propagandaa jo lähihoitajakoulussa ja vastaavissa? Alkanut vähän tuntumaan, että sen on vaan joku keksinyt, jotta saisi perusteltua pitkät tauot.

En tiedä tutkimuksen todenperäsyydestä,mutta itse olen havainnut sen pätevän omaan lapseeni (yleensä). Eli jos muksu nukkuu päikkärit esim 13-14 sen saa illalla nukahtamaan siinä ysin pintaan,mutta jos nukkuu esim 14-15 ei toivoakaan että silmät sulkeutuis ennen kymppiä illalla.

Jospa nyt vaan annat lapsen nukkua jos on väsynyt! Kuinka hyvin itse jaksaisin 8h päivässä 1h tauolla vahtia 21 kpl yliväsyneitä lapsia, joiden vanhemmat ei anna niiden nukkua??
Kyllä se lapsi nukahtaa illalla un laitat sen nukkumaan! Väitän että kukaan ei pysty olemaan illalla, sängyssä, hämärässä huoneessa nukahtamatta (paitsi tietysti joku aikuinen jolla on uni ongelmia.)

Olihan se arvattavissa, että taas tulee näitä joiden lapsiin tämä tutkimus pätee puolustelemaan. Olen taistellut asiasta päiväkodissa, ja nyt tilanne on hyvä. Lapsi kuuntelee noin puoli tuntia satua, ja sen jälkeen pitää vielä 15 minuuttia maata, ennen kuin saa nousta. Jos siinä ajassa nukahtaa (aika harvoin käy) niin saa minun puolestani nukkua, silloin on selkeästi oikeasti väsynyt. Päiväkodin henkilökunta onneksi herättää kuitenkin noin puolen tunnin jälkeen, jolloin meidän nukkumaanmeno viivästyy VAIN kymmeneen asti.

Aiempi tilanne oli se, että lapsia pakkonukutettiin 1,5h, jolloin minunkin poikani useammin nukahti päiväkodissa (ei siltikään aina). Joutui vaan sen 1,5h makaamaan, mikä ei mielestäni lainkaan ole inhimillistä. Silloin illalla mentiin nukkumaan usein vasta yhdeltätoista.

Nyt kuitenkin olen asiasta keskustellut joidenkin tuttujen lastenhoitajien kanssa, ja vastaan tulee tämä tutkimus, jota ei vaikuta edes olevan olemassa.. Jos semmoinen löytyy, niin siinä on kyllä tutkijassakin vikaa, esim. otos liian pieni, koska kyllä tuttavapiiristäni löytyy useampikin kukkujalapsi.

Jospa nyt vaan annat lapsen nukkua jos on väsynyt! Kuinka hyvin itse jaksaisin 8h päivässä 1h tauolla vahtia 21 kpl yliväsyneitä lapsia, joiden vanhemmat ei anna niiden nukkua??
Kyllä se lapsi nukahtaa illalla un laitat sen nukkumaan! Väitän että kukaan ei pysty olemaan illalla, sängyssä, hämärässä huoneessa nukahtamatta (paitsi tietysti joku aikuinen jolla on uni ongelmia.)
Mun poika pystyy viihdyttämään itseään 2 tuntia iltaisin omassa huoneessaan jos on päikkärit nukkunut. Ilman päikkyjä nukahtaa puolen tunnin sisään. Mut antaa olla, en tappele tuulimyllyjä (eli pk:n tapoja) vastaan. Niin kauan kun homma menee niin että viihtyy tosiaan itsekseen huoneessaan niin sopii mulle.

Meillä pojalla vaikuttaa.
Viikonloppuna ei nuku päiväunia, oli tänä iltana jo klo 20.30 unessa. Sänkyyn kun meni, nukahti oitis :)
Arki päivinä, kun nukkuu päiväunet päiväkodissa, nukahtaminen venyy sinne klo 22.
Vaikka pienempi sisarus nukkuukin jo (samassa huoneessa), silti pojan ilta on sellasta riekkumista. Huutelee huoneestaan, milloin mikäkin on huonosti ja on jano ja on pissahätä ja on peitto huonosti jne... Tätä tosiaan jatkuu sen tunnin tai kaks sänkyyn menon jälkeen. On huone hämärä ja hiljaista ja sängyssä maataan rauhottuneena.

Viikonloppuisinkaan poika ei vaikuta päiväsaikaan mitenkään väsyneeltä, pärjää hyvin ilman päiväunia päivän.

Mun poika pystyy viihdyttämään itseään 2 tuntia iltaisin omassa huoneessaan jos on päikkärit nukkunut. Ilman päikkyjä nukahtaa puolen tunnin sisään. Mut antaa olla, en tappele tuulimyllyjä (eli pk:n tapoja) vastaan. Niin kauan kun homma menee niin että viihtyy tosiaan itsekseen huoneessaan niin sopii mulle.

Ihan mielenkiinnosta, mitä se hommaa sielä sängyssään/huoneessaan, jos valot ei ole päällä ja ovi raollaan? Kyllä meilläkin lapset jaksoi bilettää kolmekin tuntia, jos valot oli päällä...

Ihan mielenkiinnosta, mitä se hommaa sielä sängyssään/huoneessaan, jos valot ei ole päällä ja ovi raollaan? Kyllä meilläkin lapset jaksoi bilettää kolmekin tuntia, jos valot oli päällä...
Sillä on pieni yövalo päällä. Leikkii millon mitäkin. Kun tuntee itsensä riittävän väsyneeksi kurkkaa ovesta ja pyytää peittelyn sänkyyn.

Yhteistyössä