ennakoivat supistukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja monna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

monna

Vieras
Hei,
olen nyt rv 22 ja minulla oli varsinkin viikkojen 20 ja 21 aikana joinakin iltoina useitakin, epämukavalta tuntuvia supistuksia. Varsinkin kävelyn jälkeen koko vatsa oli kivikova ja välillä tuli supistuksia. Ymmärtääkseni ne ovat normaaleja, vaarattomia ennakoivia supistuksia mikäli ei tule liian usein. Kuitenkin kun niitä oli päivänä muutamana mielestäni n. 10 niin soitin terveydenhoitajalleni. Hän sanoi, että jos jatkuvat niin sitten virtsatestiin jossa katsotaan onko klamydia? No, sellaista se ei voi olla, koska ei ole meille kummallakaan...jotenkin tuntui oudolta: onko ainut mahdollinen syy suppareihin klamydia? Ihmettelen, ettei hoitaja millään lailla kertonut, että ""ihan normaalia, mikäli on alle 10 kpl päivässä"" tai muuta, näin olen nimittäin lukenut. Miten muilla; onko ollus supistuksia samoilla viikoilla ja onko tutkittu vai onko tosiaan ihan normaalia?

On täysin normaalia, kohtu ottaa noilla viikoilla oikein kasvuspurtin ja supistuksia tulee. Kunhan eivät ole kipeitä eikä tule useita kymmeniä joka päivä, niin ei ole syytä huoleen. Jos supistuksia alkaa tulemaan ihan hurjasti, niin kyllä ensimmäisenä tutkitaan kaikki mahdolliset tulehdukset, mm. emätintulehdukset (yleisin syy) ja klamydia (aika harvinaista). Itse olen saanut nauttia suppareista molemmissa raskauksissani rv 18-25, sitten ne ovatkin kadonneet loppuajaksi :)

Ei samoilla mutta rv 28. Mullekin heti että joo klamydia sulla on, tuupa testiin. Loppujen lopuksi mulla oli virtsatientulehdus.
Ootko joutunu pissaamaan nyk. useemmin. Raskauden aikana ei monesti tuu taudille ominaista kirvelyä vaan pissattaa vaan tosi paljon ja supistelee.

Hei! Mulla on nyt raskausviikkoja 35 ja risat ja suppareita on tullut tuolta viikolta 18 alkaen useita useita päivässä. Alkuun ei tullut ihan joka päivä, mutta varmaan viimeiset kymmenen viikkoa on supistellut päivittäin useita kymmeniäkin kertoja välillä. Kipeitä eivät ole olleet kuin todella harvoin ja silloin on syyksi selvinnyt emätintulehdus, jota hoidettu raskauden aikana pari kertaa. Neuvolassa sanottu, että mikäli eivät ole kipeitä niin ei tarvitse välittää, enkä ole enää jaksanut suppareista huolestua. Tulehduksen aiheuttamat kipeät supistukset ja jatkuvan alavatsakivun kyllä erotti näistä ns. tavallisista.

Mulla oli noilla viikoilla kans supistuksia ja sain sairaslomaa pari viikkoa kesäloman alkuun saakka. Kävin mm. pissatestissä ja löytyi lievä tulehdus. Mistään klamydiasta ei meidän neuvolassa puhuttu sanaakaan, vaan yleisin syy on kuulemma virtsaputkentulehdus, joka voi olla raskaana myös piilevä (kuten mulla oli) Supistukset lakkas antibioottikuurin jälkeen. Ainut mistä ehkä epäilin virtsaputkentulehdusta oli, että pissatessa supisti ei siis kirvellyt mitenkään. Mulle kyllä sanottiin, että ei noilla viikoilla pitäs olla supistuksia edes joka päivä, yks tai kaks sillon tällön...Sitten rv 30 ja rapiat on ihan normaalia, vaan eipä ole enää supistellu.